וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למכור ולקנות רכב בישראל: זוועת עולם

7.10.2011 / 12:00

צלצולים באמצע הלילה, התמקחות מכוערת, מלחמת הוכחות והבטחות ל"אני כבר מגיע לקחת את הרכב". כך אלה הם רק חלק מצרותיו של מוכר הרכב בישראל

בשעה טובה, החלטתם להתקדם ולהעביר הלאה את המכונית ששרתה אתכם בתקופה האחרונה. אולם, לפני שאתם מדפיסים במחשב שלט "למכירה" מסוגנן ואישי או סתם אינפורמטיבי ואו מצרפים מודעה אל לוחות המכירה הרבים, דעו שחייכם עלולים להפוך לגיהנום עלי כביש, לסיוט מתמשך שיוריד לכם שנים מהחיים.

מי מכם שעבר לארונה את התהליך של מכירת רכב משומש ורכישת אחר משומש במקומו, יאשר זאת. המציאות התחבורתית המכוערת בישראל היא תולדה של האופי שלנו, או לפחות של רובנו החיים כאן במדינה. תרבות הקומבינה וה"להעביר את הצרות לאחר" מכלות כאן כל פינה וגורמות לנו להלך בחרדה בעת ניסיון להחליף רכב.

יש גם דברים טובים בישראל. כמו, למשל, כבישים משובחים

מערכת וואלה! בפרויקט מיוחד: הדברים שתמצאו בגן עדן

מערכת וואלה! בפרויקט מיוחד: הדברים שתמצאו בגיהנום

"לרכב הזה אין שוק, בחיים לא קונים במחיר מחירון"

אין כמעט אדם שלא מכיר את הצלצולים המטרידים באמצע הלילה, למרות שבמודעה האינטרנטית רשמתם במפורש "זמין בשעות סבירות בלבד". ולא, 3:20 לפנות בוקר זה לא סביר. ואז הקול בצד השני של הטלפון מתחיל - "אפשר לבוא לראות את האוטו?... מה לא עכשיו?... אמצע הלילה? אז מה! אתה לא רוצה למכור?". לכו תסבירו לטרדן הזה שלפני 7:00 זה עוד לא בוקר.

אחרי שכמעט מאבדים סבלנות בוויכוחי סרק על "אף אחד לא קונה היום במחיר מחירון" ועל "לרכב הזה אין שוק" בטלפון, עוברים לשלב הפרונטלי. בשלב זה אנשים שממש מתעניינים ברכב שלך באים לראותו אותו, אבל משחקים אותה לא מעוניינים כחלק מאסטרטגיית הורדת המחיר. אז, פתאום, כל אחד נהיה למכונאי מוסמך - "גבר, איך אתה מבקש מחירון ככה? אתה לא רואה שהבגזיז דולף? שבית אבי המשבק לא מסונכרן עם הדיסקומבולאטור?".

אם התעלול הטכני להורדת המחיר עבד עליכם וסגרתם מחיר עקרוני, אפשר לומר חצי מזל טוב, הולכים לבדיקה. אבל גם שם לא תם הסיוט. המעוניין כמובן ינסה לגרום לכם להתחייב לבדיקת הרכב - "אחי, אתה מתחייב על מנוע, גיר ושלדה?" ואתם, כמובן שלא מסתירים דבר ולא צריכים להתחייב על דבר. בשביל זה יש מכון בדיקה.

שם, גורל העסקה כולה תלוי בידיו של ה"בוחן". מי הוא, מה הן יכולותיו, ניסיונו או כישוריו, אין לכם סיכוי לדעת. בסיומה של הנבירה הקפדנית או המרושלת (אי אפשר באמת לדעת), הבוחן יושיב את שניכם וינסה לצאת בסדר עם הקונה והמוכר. ודף הבדיקה? צפו לסימני ליקויים תמידיים בתיבות ההילוכים (רעשים בהעברות) ובמנוע (רעשים פנימיים, דרושה בדיקה מעמיקה). האם זה אומר שהמנוע גמור? ממש לא. חלק ממכוני הבדיקה מנסים לכסתח את עצמם מפני מתן אחריות (על פי חוק) על רכיבים יקרים אלה במידה והם צוינו כתקינים והם כושלים בטווח של שלושה חודשים מיום הבדיקה.

אמר מה שאמר הבוחן, הקונה ינסה לסחוט מכם כמה אלפים אחרונים ממחיר הרכב ומשם אל הבנק והדואר. לא ובשום פנים ואופן אל תקבלו שיק על סכום הרכב. גם שיק בנקאי אפשר לבטל בטוענות שונות בטווח של עד שלושת הימים שלוקח לכסף לעבור לחשבונכם. מה הכי בטוח? העברה ישירה של כסף מחשבון לחשבון, או משיכה במקום של מזומן מפקיד הבנק. כל דרך אחרת, עלולה להשאיר אתכם בצרות. בשעה טובה, הסיוט נגמר. או לפחות עובר הלאה אל קניית הרכב הבא.

קונים רכב? בסדום היה רק צדיק אחד

אם אתם נמצאים מצדו השני של המתרס, בצד של חיפוש רכב לקניה, העניין חמור לפחות באותה המידה ואחרי מספר שבועות של חיפושים, גם אתם תתחילו לחשוב שכשהקדוש ברוך הוא החריב את סדום הסוררת, הוא בעצם פספס את הארץ כולה ופגע בעיר הזו באופן נקודתי מדי. הרי לא ייתכן הדבר שכולם נוכלים בארץ הזו, נכון? לא, לא ייתכן, אבל קומבינות יחפשו לעשות עליכם מכל כיוון אפשרי.

אם הצלחתם לסנן ולבודד את סוג ודגם כלי הרכב שאתם רוצים לעצמכם - לא רק רכב משפחתי, אלא לדוגמה, מאזדה3 עם מנוע 1.6 אוטומטית משנים 2006-7, צאו לחיפושים. ומה תגלו? אלפי מודעות, מאות סוחרים, עשרות חשודים (יד ראשונה, עם 1,000 ק"מ, טופל רק במרכזי בחלפים מקוריים, באמאמא שלי שזה אמיתי) ורק רכב אחד שצריך להיות שלכם. אז היאזרו בסבלנות ופקחו את כל העיניים שיש לכם ושאתם יכולים לגייס לעזרתכם.

מלבד צדיקים בודדים שלהם מכוניות פרטיות מתוחזקות ומוקפדות, בחוץ מסתובבות מאות אלפי מכוניות שבעברן ליסינג והשכרה, תאונות ותחזוקה לקויה. ומה רע בזה, תשאלו? בוא ניקח את דוגמת רכבי ההשכרה. רכב שכזה מבלה בממוצע כשנתיים בשירות החברה. זמן השכירות הממוצע עומד על שלושה ימים (בכל יום בו הרכב עומד, מפסידה חברת ההשכרה כסף ולכן גם הוא מבלה זמן קצר, אם בכלל במוסכים - כחלק ממה שנקרא תחזוקת שבר - אם זה לא נשבר, לא מתקנים) ואם נניח שהוא הושכר רק במחצית מהזמן שבו הוא נמצא בחברת ההשכרה, הרי שבשנה שבה 365 ימים, היו לרכב זה 122 נהגים שונים לערך. בואו נניח שרק מחצית מהם התייחסו לרכב הזה כאילו היה שלהם, כלומר לא קרעו לו את הצורה בשטח, למרות שלא מדובר כלל ברכב שטח, האם הייתם קונים מכונית ש-60 אנשים טינפו, קרעו, אנסו, דפקו ואף הסיעו בה עיזים (כן, כבר היו מקרים מעולם)? לא חשבנו אחרת.

אז אחרי לא מעט טלפונים וקולות מחשידים בצד השני של הקו, ביקרתם אצל שלושה או ארבעה בעלי מכוניות (עדיף בבית המגורים שלהם) ורק אחד נראה לכם מספיק אמין עם רכב מספיק מתוחזק שהולם את דבריו. חשוב לא פחות מה קונים, גם ממי קונים. כשמתחילים לדבר על המחיר, זה לא תמיד נעים, זה תמיד כיף להוריד במחיר, אבל אל תהיו חזירים. הרי אתם זוכרים כמה לא נעים היה כשניסיתם למכור את הרכב.

גם אם הרכב נראה יפה ומלוקק (זה תמיד טוב), על בדיקת הרכב לפני הקניה לא כדאי לוותר כי ההפתעות שיכולות לארוב מתחת לפח רבות. הנטייה של רבים היא ללכת למכון בדיקה אולם לטעמנו, רבים מהם סובלים מחוסר מקצועיות ולא מסוגלים לתת תמונה אודות מצבו האמיתי של הרכב. הם עלולים להקצין מחד, או לפספס (ממגוון סיבות) סעיפים חשובים ולכן, ההמלצה שלנו היא ללכת עם הרכב המיועד למוסך שאתם מכירים וסומכים עליו, אפילו לשלם כמה שקלים כדי שמכונאי אמיתי יבדוק את הרכב וייתן את הדגש הראוי לחלקים העיקריים. אותו מכונאי שמכיר אתכם וגם יודע שתחזרו אליו לטפל ברכב זה, יעשה קרוב לוודאי כל שביכולתו כדי לתת לכם תמונה מהימנה אודות מצבו של הרכב.

המצב טוב? המוכר מרוצה כמוכם? יש מחיר? בשעה טובה. שמרו את זיכרון הדברים ביניכם, לכו עם המוכר לבנק, תנו לו כסף כשר ונקי ותעשו אותו מאושר שהצליח למכור לאדם הגון כמוהו. את הרכב הזה, אני מבטיח לכם שתאהבו.

כמה קשה היה לכם לקנות ולמכור רכב? ספרו לנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • גיהנום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully