וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת טרכטנברג: שבירת המונופולים של אגד ודן

אבי בר אלי

25.9.2011 / 10:44

המלצות הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי בנוגע לענף התחבורה הציבורית יורו על שדרוג משמעותי בשירות הניתן לנוסעי האוטובוסים על ידי הוזלת המחירים והגברת תדירות הנסיעות

שבירה כליל של המונופולים אגד ודן, יצירת תחרות פנימית בקווי אוטובוס פופולריים והגברת תדירות האוטובוסים ושדרוג השירות - אלה עיקרי ההמלצות המסתמנות של ועדת טרכטנברג לעידוד התחרות בענף התחבורה הציבורית בישראל.

מטרת הוועדה בהמלצות אלה היא להוזיל את תעריפי הנסיעה באוטובוסים בכ-25% לפחות, להגביר את אטרקטיביות הנסיעה - ולחסוך לקופת המדינה כ-720 מיליון שקל מכספי הסובסידיה השנתית לענף.

עוד על המלצות הוועדה:
ועדת טרכטנברג תמליץ: חשיפה לייבוא תוזיל המחירים
ההמלצות בענף הדלק: החזרת הפיקוח על הסולר
ההמלצות בענף המזון: הגברת הייבוא המתחרה
ההמלצות לענף הבנקים: הקמת ועדה שתגביר התחרות
ההמלצות בענף הגז: הפסקת הגז המצרי הביאה לכשל שוק

הרפורמה בתחבורה הציבורית, שהחלה ב-2002 בהוצאת קווי אגד ודן ההיסטוריים למכרזים פתוחים עבור מפעילים פרטיים, הביאה עד כה לצמצום נתח השוק של שני המונופולים האזוריים מ-100% ל-70%. זאת כאשר יתר 30% הפעילות בענף התחבורה הציבורית נחלקת בין לא פחות מתשע חברות תחבורה פרטיות. הרפורמה הצליחה לחסוך למדינה כמיליארד שקל מכספי הסובסידיה ששילמה לאגד ולדן. זאת, תוך שהצרכן נהנה מהוזלה ממוצעת של כ-25% מתעריפי הנסיעה, מגידול בתדירות האוטובוסים ומשדרוג האוטובוסים והשירות בהם.

רפורמת האוטובוסים נכנסת לפעולה בתחילת חודש יולי, יולי 2011. נמרוד סונדרס
נוסעים ממתינים בתחנה ביום הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן בחודש יולי/נמרוד סונדרס

ואולם לאחר השלמת השלב הראשון ברפורמה, נותרה מדיניות הממשלה באשר לעתיד הענף לא ברורה. לטענת ועדת טרכטנברג, הסבסוד העודף לחברות אגד ודן מסתכם כיום בעלות שנתית למשק של 720 מיליון שקל - בשל סל העלויות הגבוה יותר המוכר להן בסבסוד השנתי, לעומת המפעילים הפרטיים. חרף נתונים אלה, חתמו לפני שנה משרדי האוצר והתחבורה עם קואופרטיב אגד על הסכם תחרות חדש לשנים 2010-2020, שבמסגרתו סוכם על הוצאת רק 17% נוספים מנפח פעילותו של אגד לידי חברות התחבורה הציבורית הפרטיות עד 2015. זאת, כשאגד לא יורשה להתמודד במכרזים שיפורסמו להפעלת קווי אוטובוסים, וייוותר בסוף ההליך עם נתח של כ-35%-40% בשוק תחבורה הציבורית בישראל. מאידך, הסכימה הממשלה כי אגד ישמור בידיו כמה מקוויה הדומיננטיים כיום: קו חיפה-תל אביב, תל אביב-ירושלים וקווי האוטובוס לאילת.

תמורת הסכמתה לכך, תוקן הסכם הסובסידיה שעליו חתומה אגד מול המדינה עד 2015 - באופן שיגדיל את הכנסותיו העתידיות מן הפדיון בסכום של כ-600 מיליון שקל. זאת, לצד התחייבות אגד להתייעלות בסך 50 מיליון שקל בשנה.

המלצות ועדת טרכטנברג המסתמנות קוראות לפיכך להאצה משמעותית של הליך המכרוז של קווי האוטובוסים - ללא כל שריון קווים מובטח למי מבין המונופולים אגד או דן. לאחר 2015, קובעות ההמלצות, לא יהיו עוד מפעילי תחבורה ציבורית שאינם פועלים בתנאי תחרות. זאת, כאשר הממשלה תוציא למכרזים פתוחים גם את ליבת פעילותה של אגד בירושלים ואת קו האוטובוסים המהירים (B.R.T) שקיבלה ללא מכרז בלב העיר. סעיף זה יותאם מן הסתם לחוזה שעליו חתומה הממשלה מול אגד - וייתכן כי לוח הזמנים יתאחר בחמש שנים לפחות.

רישיונות לקווים מקבילים

לפי ההמלצות, על הממשלה ייאסר לחתום על חוזי הפעלה יקרים מהמחיר התחרותי הנהוג בשוק. זאת, כאשר בקווים עתירי נסועה, תורשה הממשלה להעניק רישיונות לקווים מקבילים - כלומר, לפתח תחרות פנימית גם באשכולות מסוימים של אוטובוסים, דוגמת הקו לאילת או הקווים בין תל אביב לירושלים ולחיפה.

בנוסף, נודע ל-TheMarker כי בכוונת הוועדה להורות על שדרוג מהותי בשירות הניתן לנוסעי האוטובוסים, ובראשו - הגברת תדירות האוטובוסים ברחבי הארץ והטמעת מערכות מידע אלקטרוני וכרטוס חכם בהליכים נרחבים ומהירים יותר.

שאלת מימון מהלכים אלה, הנאמדת בכמאות מיליוני שקלים, מצויה כיום בלב מחלוקת בין משרדי האוצר והתחבורה. זאת, משום סירוב משרד התחבורה לממן עלות זו מתקציבי התשתיות המאושרים לו.

עיקרי ההמלצות:

הוצאת כלל קווי האוטובוסים למכרזי הפעלה פתוחים מ-2015

הפקעת קווי האוטובוסים בירושלים מידי אגד

תחרות פנימית בקווים עתירי נוסעים

הגברת תדירות האוטובוסים ושדרוג השירות

הוזלת הסובסידיה ב-720 מיליון שקל בשנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully