וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעלת הרכבת הקלה בירושלים בסכנה

אבי בר-אלי

15.8.2011 / 9:14

ארבעה ימים לפני חנוכת הרכבת הקלה בירושלים הפעלתה עדיין לא אושרה. מומחי הבטיחות סירבו עד כה לאשר את הפרויקט

ביזיון תחבורתי. הפעלת הרכבת הקלה בירושלים שתוכננה ליום שישי עדיין לא אושרה בעקבות ליקויי בטיחות בפרויקט. מומחים מטעם איגוד בטיחות הרכבות האירופי (ISA), שהגיעו לישראל לפני כשבוע מגרמניה, לא אישרו עד אתמול בערב את בטיחות מערכת ההפעלה של הרכבת. אישור זה מהווה תנאי להפעלתה המסחרית של הרכבת.

המומחים היו אמורים להעביר דו"ח מסכם אודות מצב הפרויקט עד אתמול בערב. לפי הערכות, המלצות הדו"ח ינועו בין אישור להפעלה חלקית (מספר רכבות מצומצם) ועד דחיית מועד ההפעלה המסחרית. העיכוב באישור הפרויקט נובע, לפי ההערכות, מליקויי בטיחות שהתגלו בו, וכן מתקלות טכניות שהתגלו בשבועות האחרונים במערכת הקשר ובבקרה על תנועת הרכבות.

כפי שפורסם בשבוע שעבר, בשבועות האחרונים התגלתה תופעה שהביאה להיעלמות רכבות ממסך הבקרה. כלומר, מיקומן לא ידוע למרכז ההפעלה והבקרה של הפרויקט. תקלה מסוכנת זו נובעת כנראה כתוצאה מבעיות במערכת התקשורת הסלולרית של הפרויקט. זאת, ככל הנראה, בגלל דרישות המדינה לתוספת של עשרות חיישנים לאורך התוואי - ששיבשו את התיאום הטכני במערכת התקשורת.

לצד תקלה זו, סובל הפרויקט בעיקר מהשלכות עיכוב הזכיינית בתכנות הרמזורים שלאורך תוואי הפרויקט, כך שייתנו עדיפות לרכבת הקלה בצמתים. מדובר בכ-60 רמזורים לאורך ציר נסיעת הרכבת - בנוסף על 40 רמזורים "מושפעים" בצירים סמוכים לו. עד כה תיכנתה סיטיפס 17 רמזורים בלבד, והגישה בקשות לאישור התיכנות בכ-30 רמזורים בסך הכל.

בינתיים, היעדר העדיפות לרכבת הקלה בצמתים יביא להארכת משך הנסיעה לכל אורך הקו בכ-30 דקות, כאשר משך הנסיעה הממוצע לנוסע יתארך בכ-10 דקות. ואולם, העצירות התכופות יותר של הרכבת בצמתים יביאו לצריכת חשמל גבוהה יותר בהפעלתה, משום מספר ההאצות הרב יותר.

בימים האחרונים אירעו תקלות חוזרות ונשנות במערכת החשמל של הפרויקט. אלה הביאו לעצירת רכבות באמצע נסיעתן ולתקלות גם במערכת מיזוג האוויר של הרכבת. לפיכך, עד שתיפתר בעיית הרמזורים, צפויה הזכיינית להפחית את עומסי החשמל באמצעות אחת משתי דרכים: ריווח לוחות הזמנים להפעלת הרכבות - כך שאלה ייצאו אחת ל-12-15 דקות בלבד, במקום ארבע דקות וחצי כמתוכנן; או לחלופין, הפחתת מספר הרכבות מ-21 ל-13, תוך צמצום מספר הקרונות בכל רכבת, כדי להקל על משקלה.

בנוסף, קיימת תקלה תפעולית צרכנית - אי השלמת ההקמה של מערכת הכרטוס של הרכבת הקלה, שאינה מסונכרנת עדיין עם כרטיסים של חברות התחבורה הציבורית האחרות. בכך עלולים הנוסעים להיתקל בקשיי כרטוס ביום ההפעלה. לצד הבעיות הטכנולוגיות, התגלו במהלך השבועות האחרונים גם בעיות הנדסיות ומכניות. כך למשל נדרש ויסות במערכת הבלמים של הרכבות בעקבות נטייתן לנוע אחורה בכל עצירה בתחנות.

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים אמור היה להתחיל בהפעלה מסחרית ראשונה השבוע - בתום חמש שנים וחצי של עבודות. חרף בקשתה של זכיינית הפרויקט סיטיפס לדחות שוב את מועד ההפעלה - נקבע כי הרכבת תצא לדרכה ב-19 באוגוסט. ואולם, ההפעלה צפויה כאמור לסבול מחבלי לידה קשים, משום שעבודות ההקמה של סיטיפס לא יושלמו עד אז. לפני כשבוע החלה הרצת הרכבות לאורך התוואי - כאשר תיקון הליקויים נעשה במקביל. התחבורה הציבורית באוטובוסים תישאר במתכונתה הנוכחית - גם לאחר הפעלת הרכבת הקלה.


חדשות וואלה! רכב

בואו לדבר על תחבורה ציבורית בפורום וואלה! רכב

ממשיכים לדבר על זה גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully