וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המחאה: מחירי מוצרי החלב ממשיכים לעלות

עדי דברת-מזריץ

10.8.2011 / 8:58

לקראת סוף יולי המשיכו מחירי מוצרי החלב לעלות. המחלבות טוענות כי את המחירים קובעות רשתות השיווק. הרשתות טוענות כי היצרנים ממעיטים במבצעים

בעוד מחירי הקוטג' והגבינה הלבנה ברשתות השיווק ירדו בחודש האחרון, מחירי מוצרי חלב אחרים עלו ללא כל סיבה מוצדקת - כך עולה מבדיקת TheMarker.

בתחילת יוני העלו שלוש המחלבות הגדולות, כמו גם חברות אחרות בענף המזון, את מחירי מוצריהן. העלאה זו גררה גל מחאה גדול והביאה לבדיקת הענף על ידי הממשלה. אלא שעליות המחירים לא נחסמו - בחמשת השבועות האחרונים המשיכו מחירי מוצרי החלב לעלות.

מנתוני חברת נילסן עולה כי מחירו הממוצע של ק"ג גבינת שמנת נפוליאון עם זיתים בכלל השוק המבורקד (רשתות שיווק, סופרמרקטים, מינימרקטים ומכולות) עלה ב-4.7% בחמישה שבועות - מ-53.6 שקל בשבוע השלישי של יוני ל-56.1 שקל בסוף יולי. החישוב נעשה לפי מחיר לק"ג בקופות, ומשקלל גם מבצעים.

מחירו של ק"ג מעדן החלב לילדים גמדים עלה בכמעט 8% בתוך חמישה שבועות, מ-24.1 שקל ל-25.9 שקל. מחירה הממוצע של שמנת מתוקה השף הלבן עלה ב-3.4%, מ-33.2 שקל בשבוע השלישי של יוני ל-34.3 שקל בסוף יולי. מחירם הממוצע של חלב מועשר של יטבתה ושל גבינה לבנה של השף הלבן של תנובה עלה ב-2.5%.

גם מחירם של מוצרים אחרים שנבדקו עלה, אך בשיעורים נמוכים יותר. מחיר ק"ג גבינה צהובה עמק ארוזה עלה ב-0.7%, מ-83 שקל ל-83.5 שקל, ומחיר ליטר שוקו יטבתה עלה ב-0.6%. ואולם על אף שמדובר בעלייה בשיעור נמוך, קשה להסבירה, משום שמאז תחילת יוני לא העלו המחלבות את מחירי מוצריהן.

למעשה, מתוך 11 מוצרים שנבדקו רק שלושה מוצרים הוזלו, שניים מהם הם הקוטג' וגבינה לבנה. מחירו של הקוטג', שנמכר עד לפני כחודשיים במחיר ממוצע של 7 שקלים, ירד לאחר שהמחלבות שספגו ביקורת ציבורית נוקבת, והחליטו להוריד את מחיר המחירון לרשתות ל-4.55 שקלים ולנקוב במחיר מומלץ לצרכן של 5.9 שקלים. עוד קודם לכן יצאו הרשתות במבצעים חד-צדדיים אגרסיביים על הקוטג' והגבינה הלבנה.

מנתוני נילסן עולה כי מחירו הממוצע של ק"ג קוטג' תנובה 5% ירד ב-9.4%, מ-24.7 שקל בשבוע השלישי של יוני ל-22.4 שקל בסוף יולי. כלומר, 5.6 שקלים לגביע 250 גרם. מחיר גבינה לבנה סקי ירד ב-5.9%.

מהנתונים על כלל תחום החלב עולה כי מוצריו הוזלו ב-2.5% בסוף יולי לעומת השבוע השלישי של יוני. הדבר נובע כנראה מכך שמחירי חלק ממוצרי הבסיס, המהווים חלק הארי ממכירות הענף, ירדו - ואילו מחירם של מוצרי פרימיום עלה.

"הרשתות קובעות את המחירים בפועל"

במחלבות הפנו אצבע מאשימה לרשתות השיווק, שהעלו מחירים שלא לצורך. "הרשתות ממשיכות במגמה של לקיחת רווחים גדולים לעצמן שלא מגיעים בסוף לצרכן, וזאת עוד דוגמה לזה", אמר בכיר באחת המחלבות.

לדברי בכיר במחלבה אחרת, "הנתונים מראים שמי שקובע בפועל את המחירים הן רשתות השיווק ולא אנחנו. כשהתחילה המחאה רשתות השיווק הורידו מחירים מתוך לחץ וכדי לצאת הרובין הוד של המאבק. כשהן ראו שהמחאה עוברת לדיור ולנושאים אחרים, הן חזרו להעלות את המחירים. צריך להביא בחשבון שהן מימנו המון מבצעים בתחילת על הקוטג' והגבינה הלבנה, והוציאו הרבה כסף. הן צריכות להחזיר את זה מאיפשהו".

גם מתנובה נמסר כי "העלאת המחירים האחרונה בוצעה בתחילת יוני ומאז לא עידכנו מחירים. לא יבוצעו עליות מחירים נוספות עד סוף השנה".

עם זאת, ברשתות השיווק אמרו כי לא חלה עליית מחירים מצדן וכי ההעלאה נוצרה מהיעדר מבצעים בחודש האחרון. "אצלנו כמובן לא היו עליות מחירים, להפך. אבל ייתכן שהיצרנים יצאו בפחות מבצעים ביולי, ובעקבות כך ששבועות חל בתחילת יוני", אמר רמי לוי, הבעלים של רמי לוי שיווק השקמה.

"אם אכן היו חנויות שהעלו מחירים של מוצרי חלב - זו ממש חוצפה שלא תיאמן. לנצל ככה את הציבור אחרי שרואים את המצוקה שלו זה דבר שלא צריך לעבור עליו לסדר היום".

לדברי בכיר באחת המחלבות, טענת הרשתות אינה נכונה כלל: "המצב הפוך. יצרניות יוצאות בהרבה מבצעים כדי להתגבר על כך שהיתה ירידה במכירות בקטגוריה".

משופרסל נמסר כי "לפני כחודשיים הודיעה הרשת ליצרנים כי אין עליות מחירים ברשת עד להודעה חדשה, וביקשה מהן לשקול לבטל את עליות המחירים מתחילת השנה".

משטראוס סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully