וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הדיור: שירים לזמנים של שינוי

עינב שיף

1.8.2011 / 8:56

ההפגנות והשביתות מוכיחות סופית שלמחאה החברתית נוסף גם ריח של שינוי. בדרך, אלו השירים שכדאי לשים כדי לקבל קצת השראה

סאם קוק - "A Change is Gonna Come"

אין פיד פייסבוק או טוויטר שלא מלא בהצעות לשירי שינוי. לא סתם אביב גפן התלהב מאד מההפגנה במוצאי שבת בירושלים - שנים שהוא צועק "רוצים שינוי" לפני שהוא מבצע את "עכשיו מעונן" ועכשיו המילה "שינוי", הרבה יותר ממהפכה האלימה, היא הבון טון.

סאם קוק שמע ב-1963 את השינוי שבוב דילן ביקש בהמנון "The Times They Are A-Changing" ולא האמין שאדם שאינו שחור שר מילים שכאלו. שנה לאחר מכן הוא יצר את הקלאסיקה שלו, "A Change is Gonna Come", שזכתה לאינספור קאברים, בהם המפורסם ביותר כנראה הוא של אוטיס רדינג, גרסה שחזרה על עצמה מאות פעמים בפייסבוק של תושבים ישראלים, שאכן מחכים לשינוי.

מחאת הדיור: כל הדיווחים וההתפתחויות

בואו להציע לנו שירי שינוי בפייסבוק

דה סטריטס - "Turn The Page"

"זהו זה, תהפכו את הדף, על היום, לכו מכאן". המשפט הזה, שפותח את "Turn The Page" של דה סטריטס מהבכורה הבאמת מהפכנית שלו, הוא אפילו לא הסיפור של השיר הזה. זה בכלל הביט שפותח אותו, 2 סטפ גאראג' או איך שהמומחים לא קוראים לזה, שמאיץ חזק את פעימות הלב ונותן את התחושה מהבדיחות על אהוד יערי - מה שהיה, לא יהא עוד. כשמייק סקינר פתח את ההופעה שלו בישראל עם השיר הזה, עמדו מולו לא מעט מהאנשים שמילאו את מוזיאון תל אביב בשבת. מי היה מאמין שגם הם יהפכו את הדף - והדף ישמיע כזה רעש.

דיוויד בואי - "Changes"

כי בשביל אם כל ההפגנות, צריך את אם כל הקלישאות. אבל, חשוב לזכור, כל הסיפור של שינוי הוא גם היכולת להכיל את האחר והשונה, את התל אביבי מרוטשילד ואת החלכאים והנדכאים של באר שבע וחולון. מבחן הסולידריות של האירועים האחרונים הולך ומתקרב.

דיוויד בואי - "Changes"

"The Futureheads - "Begining of The Twist

טוויסט זה לא שינוי במובן שאותו מבקשים המפגינים, אבל זה כן הרגע שבו העלילה משתנה באופן שאיש לא ציפה לפני כן, וזה בדיוק מה שקורה כאן. תשאלו את עצמכם לפני שבועיים אם הייתם מאמינים על המספרים, ההיקף והתהודה. ברור שלא.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

ג'ון לג'נד והרוטס - "Hard Times"

הקאבר הנפלא של לג'נד והרוטס לשיר שכתב קרטיס מייפילד ובוצע במקור על ידי בובי היואי והבייביסיטרז הוא באמת חום יולי אוגוסט.

"The Korgis - "Everybody's Gotta Learn Sometimes

"שנה את הלב שלך", שרו הקורגיס ומאוחר יותר בק, בגרסה האדירה של "שמש נצחית בראש צלול". כשמבקשים לאט ויפה, זה אפילו יכול לקרות.

קייזר צ'יפס - "I Perdict A Riot"

לא ברור איך עד עכשיו כל מי שגר בצומת הרחובות קפלן-אבן גבירול בתל אביב לא מכיר את השיר הזה בעל פה. אולי זה חוק איסור מכירת האלכוהול בפיצוציות אחרי 23:00 שלא גורם למהומות שלנו להיראות כמו משחק של לידס יונייטד, הקבוצה החביבה על הלהקה.

קייזר צ'יפס - "I Perdict A Riot"

"The The - "Lonely Planet

מאט ג'ונסון, אדם שהיה מצטרף להפגנות המוניות בערך כמו שאסד ילוהק לסרט של "הפמליה", הגדיר היטב את התחושה של רבים שמאמינים שכל השינוי הזה ייגמר ברגע שיהיה לכולנו משהו טוב יותר לעשות. ואז, בעולם הפנימי והצר של האנושות, הדבר היחיד שישתנה זה אנחנו - ולאו דווקא לטובה.

"The The - "Lonely Planet

אהוד בנאי - "יוצא לאור"

האמת היא שאפשר לבחור בלא מעט שירים אחרים של אהוד בנאי שמבקשים ודורשים שינוי. מ"אל תפחד" ועד "ממשיך לנסוע". "יוצא לאור" הוא שיר אהוד בנאי מייצג, כי הוא מדבר בשפה פשוטה ואנושית על חוויה המונית וכולו מלא שאר רוח שאחריו אפשר לעלות על בריקדות ולא מזעם, אלא מאהבה.

אם יש קול תרבותי אחד שלא ברור איך הוא לא נשמע עדיין, הרי זהו של אהוד בנאי - המלך של אמני מעמד הביניים, יותר מברי סחרוף ואפילו יותר משלמה ארצי, ששייך לדור המבוגר יותר. הוא מכיל דתיים, חילוניים, זרים וישראלים; הם אלו שהוא שר בשבילם על "מסך הברזל" ו"בלי גבול - אין גבול". אין ברשימה הזו אף שיר בעברית מעבר לזה של בנאי, כדי לא לצחוק על הקונספט היפה של השינוי. אבל בנאי, כרגע, לא שר, אולי בגלל תשעת הימים שעד ט' באב, אבל גם לא מדבר.

עוד שירי שינוי? דברו איתנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully