וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: מחיר החשמל יזנק החודש - ויופחת אחרי הקיץ

אבי בר אלי

3.7.2011 / 8:29

רשות החשמל שוקלת להגביל את ייקור החשמל לתקופת הקיץ בלבד, במידה שהזרמת הגז ממצרים תוגבר בשבועות הבאים. "יש תקציב לכלי רכב, ומיליונים זורמים לפנסיה - כאילו כלום לא קרה"

רשות החשמל תשקול לייקר את החשמל לתקופת הקיץ בלבד - אם הזרמת הגז ממצרים תוגבר בשבועות הבאים. זאת, כדי להימנע מקביעת תעריף שנתי שיתבסס על ההנחה המקדמית שהגז לא ישוב השנה לזרום במלואו.

הנחה זו, שצופה כי הזרמת הגז ממצרים תסתכם השנה ב-20%-30% מהמחויבות החוזית, היא הסיבה העיקרית לכוונת רשות החשמל לייקר את החשמל ב-20%. זאת, משום שחברת החשמל תידרש להשתמש בשל כך בסולר ובמזוט - או לרכוש גז חלופי יקר יותר.

"יש לנו מחשבות לקביעת תעריף דינמי, כמו מחשבות אחרות באילו כלים לפעול בתנאי אי ודאות", אמר יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה. "יכול להיות שנעדכן את התעריף לשלושה חודשים בלבד - כאילו עבור שנה שלמה - ונחזור לעדכנו שוב באוקטובר".

"אין בעיה של אספקת חשמל - יש בעיה של חשמל יקר"

התעריף, המבוסס בכמחציתו על סל הדלקים של חברת החשמל, נקבע בראשית כל שנה על סמך תחזיות של החברה לשנה הקרובה. לפיכך, מחייבת נוסחת חישוב התעריף את הרשות לייקר את החשמל בכ-20%, ואולם מהלך שכזה עשוי לגרור השלכות מאקרו-כלכליות קשות, שידרשו פתרון יצירתי חלופי כדי שהוצאות החברה יכוסו.

אחד הפתרונות המיידיים הוא דחיית הצו הרוחבי של המשרד להגנת הסביבה שאסר על חברת החשמל לעשות שימוש במזוט המזהם - והורה לה להחליפו בסולר, שהוא מזהם פחות, אך יקר הרבה יותר. משמעותו הישירה של הצו היא ייקור החשמל ב-7% נוספים. ואולם חרף המצוקה הקרבה לא התקבלו החלטות בנושא בפגישה שקיים בסוף השבוע השר להגנת הסביבה גלעד ארדן עם יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל ומנכ"לה אלי גליקמן.

שפירה אומר כי משמעות הצו היא תוספת עלות של 1.2 מיליארד שקל, והוסיף: "אני חושב שהציבור לא ייפגע בהיבט הבריאותי כמו שהוא ייפגע במצב של מחסור בחשמל".

שפירה אמר כי חברת החשמל עידכנה באחרונה את תחזית הביקושים לעונת הקיץ הקרובה - וצופה קיץ קל יחסית. הוא ציין גם כי פנה למנכ"ל חברת החשמל בבקשה שייערך לקיצוץ בהוצאות החברה.

"יהיה לי קשה לתמוך במהלך של מימון רכש הסולר של החברה אם אגלה שהיא מתנהלת ב'עסקים כרגיל', אמר שפירה. "יש להם תקציב גדול, השקעות במחשבים והזרמת מאות מיליונים לקופת הפנסיה של העובדים - והכל נמשך כאילו כלום לא קרה". באשר לרעיון לקבוע תעריף דיפרנציאלי לחשמל כמו בתחום המים (תעריף מוטה צריכה), השיב שפירה: "למה להטיל על הציבור קנסות ללא היגיון כלכלי כאשר הממשלה לא עושה את שלה? אין לנו בעיה של אספקת חשמל - יש לנו בעיה של חשמל יקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully