וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכינו את הכפכף: איך מתמודדים עם חרקים בקיץ?

ענת ניר

30.6.2011 / 9:00

הקיץ הגיע, ואתו משלחת מזיקים שמאיימת להטריף את הבית – ג'וקים, זבובים, נמלים וטרמיטים. איך משתלטים עליהם בלי להשתגע? המדריך המלא

עם התחממות הטמפרטורות ועליית מפלסי הזיעה, תוך צ'ק אין דומם אך עקבי, הופך בית המגורים שלנו לבית מלון הומה חיים, המאכלס מספר מבהיל של חיות. התגובה השפויה למתקפה הקיצית והבלתי פוסקת הזו, היא לאמץ את הכלל הידוע "אם אינך יכול לנצח אותם – הצטרף אליהם", ואם גם זה לא עוזר, כדאי להצטייד בכפכף מזדמן או לפחות במספר טלפון קליט של מדביר חרקים. גישה הומנית יותר גורסת כי לפני שיוצאים למלחמת חורמה טריטוריאלית, יש לשקול אופציה של דו קיום, או לפחות הבנה בריאה יותר של החיות הקטנות האלה, מה מניע אותן ואיך ניתן למנוע את הנגע, שנייה לפני שממהרים להשתמש בחומרי הדברה.

תיקן. aopsan, ShutterStock
כנראה שזו החיה הדוחה בעולם. תיקן/ShutterStock, aopsan

הג'וק - או בשמו הרשמי, התיקן - הוא מבין הראשונים שפולשים לחיינו עם תחילת העונה החמה. סוגי הג'וקים הנפוצים בארץ מתחלקים לשלושה: אמריקאי, מזרחי וגרמני. כמובן שבישראל, בתור מדינה שדבקה באמריקניזציה, הג'וק של הדוד סם הוא הפופולרי ביותר, לצד התיקן המזרחי. הללו בעלי כושר תעופה מרשים, ואם הם לא תוקפים מתוך פתחי הביוב, הם פורצים לדירה דרך החלון.

עמדת הפתיחה במלחמה שלנו נגד הגו'קים בעייתית מלכתחילה. בעוד אנחנו מצוידים בספריי חובבני ומבט רצחני בעיניים, להם יש אברי חישה מיוחדים, המרגישים באופן אינסטינקטיבי בכל סוג של תוקף. ללא צורך מיותר בהעברת המידע למוח ובאמצעות כושר ריצה המשתווה לזה של רצי מרתון מיומנים, הם מתחמקים מניסיונות חיסול ממוקדים במהירות מדהימה. אף על פי כן, ניתן לנקוט במספר אמצעי מניעה כנגד פלוגות לוחמי הגרילה. ראשית, כדאי להחדיר תרסיס הדברה לצינורות הביוב, בסיס האם שלהם, עוד בסופו של הסתיו בואכה ראשית הקיץ. שנית, יש לאמץ את הרגלי האסתטיקה של מרתה סטיוארט, להיפרד לשלום משקיות הניילון הממוחזרות ולאחסן מזון בקופסאות אטומות למזיקים, עשויות פח או פלסטיק.

נמלים. Matt Valentine, ShutterStock
רעבות ללחם וגבינה, מתבאסות על פפריקה וקפה. נמלים במאנצ'יז/ShutterStock, Matt Valentine

בדומה לטיפול המקדים בג'וקים, גם לפני בואן של הנמלים, כדאי להקדים תרופה למכה ולהיפטר מהנגע באמצעות שלל תרופות סבתא. מומלץ לפזר את המאכלים השנואים עליהן בחלל הארונות, לשפוך אותם לדלי הספונג'ה או למהול במים ולרסס את החומר, בתקווה שהן כבר יגידו איכס על אוכל. המזונות שנחשבים כמעוררים את חרדתן של החיות הקטנות הם פפריקה, ציפורן, קפה, מרווה, עלי דפנה, קינמון, לבנדר, שמן מנטה, חומץ הדרים ושמן עץ התה. הדברה פציפיסטית הנמנעת מהרג, יעילה גם בהתמודדות עם מזיקים גדולים יותר, כדוגמת עכברים. "אפשר להתגבר על עכברים די טוב עם חתולים", מציע הווטרינר אייל נחמיאס, "כבר במצרים הפרעונים גילו את השיטה הזאת. זה הרבה יותר בריא והרבה יותר יעיל מחומרי ההדברה המזיקים". אותה חיה אצילית, אגב, מסייעת גם במאבק נגד התיקנים.

זבוב. irin-k, ShutterStock
עשו לעצמכם טובה גדולה והרחיקו ממנו את הקמח והסוכר. אל תשאלו שאלות/ShutterStock, irin-k

אורחים לא קרואים נוספים שעלולים לבקר בבית המגורים, במיוחד אם אתם מתכננים ארוחת ערב חגיגית בעלת מנת פסטה או בשר, הן הרימות. הרימות הן למעשה ביצי הזבובים, שמתפתחות מאוחר יותר לזבוב בשל ובוגר. בינתיים, בשלב זה של חייהן, הן בעיקר רוצות לאכול בשביל לגדול. הרימות יאתרו במהירות חתיכת בשר נא שהושארה על השיש, או פסטה עבשה שהרקיבה בפח האשפה. כדי למנוע את חדירתן למזון, יש לשמור את הפח סגור, לרוקן אותו בכל יום ולהקדיש לו מקלחת יסודית שתנקה את שאריות האוכל מדי שבוע. גם את הרגלי אחסון המזון יש לשנות. אריזות הקמח והסוכר שבחורף התערטלו בלי בושה על השיש, הופכות בקיץ לפרצה חושנית שקוראת לגנב, ולכן כדאי לאחסן אותן במקרר.

לעומת הסוג הקרניבורי, רימות הבגד האופנתיות, מעדיפות לבלות את זמנן החופשי על המלתחה. כדי לשמור על הארון נקי מהן, מומלץ לכבס את הבגדים בטמפרטורת הרתחה של 60 מעלות, להוסיף חצי כוס חומץ לאבקת הכביסה ובשלב הייבוש, להוציא מדי פעם את מייבש הכביסה לאפטר, ופשוט לתלות את הבגדים לאוורור בשמש, הממגרת את צורת החיים הטפילית.

עץ מוכה טרמיטים. optimarc, ShutterStock
זה לא כל כך נעים לראות עץ מוכה טרמיטים, הא?/ShutterStock, optimarc

מכה ביתית נוספת היא הטרמיטים, המתקיימים באורח חיים חברתי ומאורגן להפליא. השושלת מתחילה במלך ומלכה, שמתפקדים כמכונת ילודה משומנת, ומסתיימת בחמולה העומלת בחריצות על הקמת מחילות בחול, על מנת שבני המשפחה המורחבת לא ייחשפו לאור השמש. את מזונם מוצאים הטרמיטים בכרסום רהיטי העץ שבבית, לכן על מנת להפטר מהם, כדאי לצפות את הרהיטים בציפוי הגנה בלתי חדיר. כדי לבדוק אם הרהיט שלכם חולה במגפה, דחפו מברג לתוך פינה נסתרת. אם הוא חודר בקלות מפתיעה, כנראה שביתכם נגוע בטרמיטים. גם חול מקרי על הבלטות, שמקורו לא בהליכה קיצית לים, מעיד על המצאותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully