וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעת ענק נגד איקאה: "השקיות המתכלות לא מתכלות"

אריאל נוי

26.6.2011 / 15:38

בתביעה ייצוגית בסך כ-200 מיליון ש', טוענים המתלוננים כי ענקית הריהוט הטעתה את צרכנייה, כשדרשה מהם לשלם עבור שקיות ”ירוקות”, בהיעדר חלופה בחינם, כאשר הן למעשה מזיקות לסביבה

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה הבוקר (ראשון) בבית משפט המחוזי בפתח תקווה נגד ענקית הריהוט, איקאה, על סך כ-200 מיליון שקלים, בגין הטעיית לקוחות: על פי כתב התביעה, איקאה גובה בקופות תשלום עבור שקיות מפלסטיק המוצגות כירוקות יותר משקיות פלסטיק רגילות, ואף מציגה את אותן השקיות כממוחזרות, על אף שלשקיות הנמכרות הוסף תוסף כימי בתהליך הייצור, וכך הן פוגעות בתהליך מחזור הפלסטיק בישראל ולמעשה מזיקות לסביבה כמו שקיות "רגילות".

עוד מצוין בתביעה כי איקאה מנצלת את לקוחותיה ומפעילה עליהם "השפעה בלתי הוגנת" כאשר הם מגיעים לקופות ונדרשים לרכוש את השקיות, מבלי שאיקאה מגלה להם כדין כי איננה מחלקת שקיות פלסטיק בחינם, כנהוג בכל החנויות.

בתביעה שהוגשה באמצעות עורכי הדין רון אובוז ורועי דוד טוני נטען עוד כי "איקאה מנצלת את ההתעוררות העולמית בשווקים הצרכניים, המעדיפים כיום לרכוש מוצרים ירוקים, מטעה בכוונה את לקוחותיה ומשתמשת במהפכת 'השיווק הירוק', בכדי לגרום למבקרים בסניף להאמין כי השקיות המוצעות להם בקופות הינן שקיות פלסטיק מיוחדות, ו-'ירוקות' יותר מהשקיות הרגילות המחולקות בכל הארץ בחינם". בשיחה עם וואלה! חדשות הוסיף אובוז כי "מדובר בשני דברים מהותיים: הטעייה צרכנית וניצול צרכני. לצרכן אומרים שהשקיות ניתנות למחזור - והן לא. ניצול הצרכן בא לידי ביטוי כאשר הצרכן מגיע לקופה ואז מבין ששקיות המיחזור עולות כסף".

"ניצול צרכנים בניגוד לחוק"

עוד נטען בבקשה כי "איקאה מנצלת את מצוקת הצרכנים ומפעילה עליהם השפעה בלתי הוגנת כאשר היא איננה מיידעת אותם כי בניגוד לנוהג הקיים במדינת ישראל, היא אינה מחלקת בחינם שקיות לנשיאת המוצרים הנרכשים על ידי הלקוחות. המבקרים בסניף מגלים עובדה זאת רק לאחר שהם מגיעים לקופות עם המוצרים".

התובע, תושב נתניה המעוניין להישאר בעילום שם, ביקש לכלול בקבוצה המיוצגת בתביעה את כל מי שביקר באחד מסניפי איקאה החל מתאריך 1.9.2008, כאשר הפיצוי הנדרש ישתנה בהתאם לנזק שנגרם לכל חבר בקבוצה, שגודלה נאמד ב-2.8 מיליון בני אדם. הקבוצה המיוצגת כוללת את כל לקוחות איקאה שרכשו שקיות פלסטיק, שרכשו סל רב-פעמי או שלא רכשו שקיות - אולם קנו מוצרים בחנות.

"הפיצוי הנדרש לכל חבר בקבוצה נע בין 53 ל- 100 שקלים בגין התשלום ששילם כל חבר עבור השקיות, בגין עגמת הנפש, הצער, חוסר הנוחות, תחושת חוסר האונים וחוסר הביטחון שנגרמו לחברי הקבוצה, וכן עקב פגיעה באוטונומיה של הרצון הפרטי שלהם כאשר הוטעו להאמין שהם רוכשים שקיות "ירוקות יותר לסביבה" וניתנות למחזור, ולמעשה בפועל הזיקו יותר לסביבה כאשר רכשו את שקיות הפלסטיק של איקאה", נכתב בבקשה. יצויין כי לבקשה צורפה חוות דעת של מומחה מתחום איכות הסביבה ומחזור פסולת, ניאל מורגנשטרן, התומכת בטענות התובע.

מחברת איקאה לא נמסרה תגובה עד לפרסום הכתבה.

עוד בנושא:
גם ב"סנו" וב"חוגלה": השקיות אינן מתכלות כפי שנטען
מכון התקנים אישר תקן לשקית נשיאה רב פעמית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully