וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: "החקיקה הסביבתית תשפיע על חברות הגז"

יעל פטר

2.6.2011 / 11:45

ניהול סיכונים סביבתיים אמר השר להגנת הסביבה גלעד ארדן כי יש לרתום את המערכת הפיננסית והרגולטורית לצרוך הצלחת החקיקה הסביבתית. "כל חברות חיפושי הנפט והגז יושפעו מכך"

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר היום (ה') בכנס ניהול סיכונים סביבתיים שאירגן משרדו כי "המהפכה הסביבתית לא תוכל התרחש בישראל אם לא נרתום את כל הגופים הקשורים, המערכת הפיננסית , והמערכת הרגולטורית, כמו משרד האוצר והמפקח על שוק ההון".

"הכלכלנים הבכירים בעולם מסבירים שהמקור למשבר הכלכלי של 2008 זה האשראי הגבוה שהופנה למשכנתאות והסיכונים הפיננסים, אך לצד זה, אנו עדים לתופעות נוספות כמו הדלדלות משאבי הטבע, וההשפעות ההרסניות מבחינה סביבתית של סין, והודו. כמו למשל מה צמיחתן המואצת של המדינות הללו יעשה לשוק הסחורות, ולמשאבים הטבעיים".

"עיקרון המזהם משלם נועד לתת את המחיר הכלכלי לזיהום, כמו למשל במקרה של חברת בריטיש פטרוליום במפרץ מקסיקו. החוקים הללו מעבירים את ההשלכות הסביבתיות להשלכות כלכליות".

לדברי השר ארדן, "זה המקום של הגופים המוסדיים בישראל. חוקים נוספים כמו אלו שעברו בשנים האחרונות צפויים להיכנס לתוקף. למשל מס על פליטות פחמן וזיהום. כל חברות חיפושי הנפט והגז, למשל שותפויות לוויתן, צפויות להיות מושפעות מכך. הרגולציה הישראלית ממשיכה להתקדם, וזה מחובתם של המוסדיים לדאוג להכניס בחשבון הסיכונים הכלכליים שחברות אלו נחשפות אליהם". ארדן רומז ומציין שוב את מקרה פיצוץ וכתם הנפט במפרץ מקסיקו של בריטיש פטרוליום".

מלבד זאת זה יוצר הזדמנויות ומקומות עבודה חדשים בכל הנוגע לטיפול בבעיות. הממשלה הקצתה סכום של 1.2 מילאירד שקל לשנים הקרובות להשקעה בהתיעלות אנרגתית וטכנולוגיות מתחדשות.

לדברי השר, "המשרד להגנת הסביבה צפוי לפרסם בחודשיים הקרובים מדד מטעם המשרד בנוגע השפעות סביבתיות גבוהות בחברות מדד ת"א 25 . בשלב מתקדם יותר נרחיב זאת לחברות מדד ת"א 100 , אומר ארדן. המפקח על הבנקים פירסם לאחרונה חוזר הפונה ומדבר על לקיחה בחשבון כאשר נותנים מימון לפרויקט גדול".

ארדן מציג מקרה מהזמן האחרון בו חברות במשק ביקשו מתן אשראי לפרויקט גדול מאוד במשק, ומצא את עצמו תקוע עם מתן האשראי בגלל שהפרויקט נעצר בשל דרישות סביבתיות".

“זוהר גושן כבר לפני שנתיים התחייב בועדת הכספים כי חברות בבורסה יכללו בדיווחים הכספיים שלהם גם את ההשפעות על הסביבה. אנו זקוקים למפרט אחיד ברור וזהה שכל חברה שנסחרת תצטרך לענות על השאלות כדי שהמשקיע יוכל להעריך הסיכונים הסביבתיים אליהם חשופה החברה. התקנוות אושרו לפני מספר חודשים בוועדת הכנסת".

"השיקול הסביבתי יכול להיות גם קש קפיצה"

סגן שר האוצר, יצחק כהן אמר היום בכנס ניהול סיכונים סביבתיים שארגן המשרד לאיכות הסביבה בהשקעות כי "יש להעלות המודעות של הגופים המוסדים לחשיבות ניהול הסיכונים הסביבתיים. בשנים האחרונות ערכים סביבתיים ירוקים תופסים תאוצה בשיח הציבורי. זה לא פוסח על התחום הפיננסי".

"ישראל עוד נמצאת בשלבים מוקדמים בתהליך, מאז הצטרפותה ל-OECD. אחד האמצעים להעלאת המודעות היא לרתום את הגופים המוסדיים לנושא. הם יכולים וצריכים להשפיע על החברות בהם מושקעים הכספים של הציבור. אנו סבורים כי השיקול הסביבתי יכול להיות גם קרש קפיצה".

"כמו כן זה עולה בקנה אחד עם העובדה שהמוסדיים צרכים להגן על כספי הציבור, ולכן לקחת בחשבון את הרגולציה המתהדקת סביב נושא ניהול סיכון סביבתי. נכון להיום עדיין יש פערים בעמידות החברות בחוקים למען הסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully