וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים לומדים יותר - אך שוק העבודה לא השתנה

רם עוזרי

27.3.2011 / 12:43

בנק ישראל: מספר הסטודנטים החרדים שולש מ-2005 - אך השינוי טרם מורגש בשוק העבודה. חצי מהסטודנטים החרדים לומדים מינהל עסקים או משפטים. 0.1% מהם - במדעי הרוח

מספר הסטודנטים החרדים (גברים ונשים) בתוכניות לימוד המופנות למגזר החרדי עלה מ-2,000 ב- 2005 ל-6,000 ב-2010. מתוך כך, מספרם של הגברים החרדים הרוכשים השכלה אקדמית צמח ממאות בודדות בשנת 2005 לכ-2,500 בשנת 2010, 42% מכלל הסטודנטים החרדים - כך עולה מהפרק הנוגע בהשכלת ותעסוקת חרדים בדו"ח השנתי של בנק ישראל.

עוד עולה מנתוני בנק ישראל, כי למרות שמעל 90% מהסטודנטים החרדים לומדים מקצועות עם זיקה חזקה לשוק העבודה, עד כה טרם חילחל השינוי לשוק העבודה עצמו ולא נרשם שינוי משמעותי בשיעורי התעסוקה של גברים חרדים. "שינוי כזה, אם יתרחש, יתרום לצמיחת המשק בעתיד", כותבים בבנק ישראל.

בשנים האחרונות ננקטו מספר צעדי מדיניות המיועדים לעודד את תעסוקת חרדים. המגזר החרדי, המתאפיין בשיעורי השתתפות בכוח העבודה ובשיעורי תעסוקה נמוכים מהווה כיום 8%-10% מהאוכלוסייה, ולפי תחזיות, שיעורם באוכלוסיית גילאי 25–64 (גילאי העבודה העיקריים) יגיע בעוד כעשרים שנה ל-17%. גידול חלקם של החרדים באוכלוסייה, על רקע הזדקנות האוכלוסייה וצמצום שיעורי הילודה ביתר קבוצות האוכלוסייה, מדגיש את חשיבות שילובם בתעסוקה.

בין התוכניות שמפעילה ממשלת ישראל בשנים האחרונות לעידוד התעסוקה במגזר החרדי ניתן לכלול את צמצום קצבאות הילדים בשנת 2003 וכן תוכניות ישירות לעידוד התעסוקה. בשנים האחרונות נוספו למאמצים תוכניות הכשרה והשמה מקצועית, תמיכה בלימודים עיוניים ותמיכה בתעסוקה, והתקציב שהוקצה לפרויקטים אלו עמד בשנת 2010 על למעלה מ-300 מיליון שקל. מטרת התוכניות היא להביא לעלייה בכושר ההשתכרות של הגברים החרדים ובכך להגדיל את התמריצים שלהם לעזוב את הלימודים בכולל ולהצטרף לשוק העבודה.

הקריה האדמית אונו מובילה מבחינת מספר החרדים הלומדים בה. בשנת 2010 למדו בקריה כ-2,000 סטודנטים חרדים לתואר ראשון, אחד מכל שלושה סטודנטים חרדים. מפילוח תחומי הלימוד של הסטודנטים החרדים עולה כי כמעט חצי מהם, בחלוקה שווה, לומדים מנהל עסקים או משפטים. 22% מהם לומדים מדעי החברה, 11% הנדסה ורק 0.1% משקיעים את זמנם במדעי הרוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully