וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלב הבא במיסוי: גם מכונית חשמלית תיחשב למזהמת

דניאל שמיל

11.1.2011 / 8:15

שורה של רפורמות יביאו להחמרה בדרישות המיסוי הירוק ולצמצום ההטבות למכוניות היברידיות וחשמליות כך שיושוו למיסוי מכוניות הבנזין והסולר. כל השינויים הצפויים בענף הרכב

2010 הסתיימה בשיא מסירות חדש בענף הרכב - 216,430 מכוניות, מספר שגרם ליבואנים רבים לחכך ידיים בסיפוק, ולאחרים להביע חשש שמדובר בבועה - ושהשוק צפוי לבלום בחדות ב-2011 או ב-2012.

אחד הגורמים לזינוק במכירות היה היציבות ברגולוציה, ללא קפיצות והפתעות כמו שינויים במיסוי הירוק, בשווי השימוש או בהטבות שונות. מפת הדרכים היתה גלויה וברורה, ו"נתנה לנו לעבוד", כפי שאמר מנכ"ל של אחת מחברות הליסינג.

ואולם מעבר לפינה מכינים ברשות המסים ובמשרד להגנת הסביבה את הרפורמות הבאות. רפורמות אלה, מעין המשך של רפורמת המיסוי הירוק, צפויות להשפיע רבות על שוק הרכב ולשנות לא רק את דפוסי הקנייה, אלא גם את דפוסי השימוש במכונית. הנה השינויים הצפויים במיסוי על המכוניות.

מחליפים קבוצות

השינוי הראשון יתרחש בינואר 2012. כפי שהצהירה רשות המסים, דרישות המיסוי הירוק יוחמרו מדי כמה שנים. הציונים הירוקים של המכוניות לא ישתנו, אך הקבוצות המיסוי שבהן כלולות המכוניות ייהפכו לגבוהות יותר. כך, מכוניות שהיו כלולות בקבוצה 4 יעברו לקבוצה 5 ומכוניות מקבוצה 7 יעברו לקבוצה 8. כאן מדובר בעצם בהעלאת המיסוי על המכוניות. קפיצה בקבוצה היא גם תוספת של 2,000 שקל למיסוי המכונית, וכך צפויות המשפחתיות להתייקר ב-2,000 שקל, וכך גם עם דגמים אחרים.

העלאת המסים תגיע לצרכן, כי ליבואנים לא משתלם להוריד את מחיר המחירון (הם מעדיפים שהוא יהיה גבוה ככל האפשר - ולתת הנחות לחברות הליסינג). מצד אחר, אומרים ברשות המסים, אחרי שלוש שנים של מיסוי ירוק ומתוך שיפור טכנולוגי מתמיד של המכוניות החדשות, קל יותר להגיע לקבוצות זיהום נמוכות ויש להחמיר את התנאים. "אם נקום בעוד עשר שנים לאותו מדד ירוק כפי שיש לנו כיום, הוא לא יהיה אפקטיבי", אומר ערן יעקב, סמנכ"ל רשות המסים, "ואנחנו לא רוצים לעשות שינויים דרסטיים ופתאומיים, אלא להזיז את המדד בצורה מדורגת".

לכך יש להוסיף את העובדה שבאוצר מבקשים לשמור על איזון בהכנסותיהם מענף הרכב, וכל הטבה מאוזנת בהכבדת מס במקום אחר. דווקא העובדה שהמיסוי הירוק השפיע והיבואנים מביאים מכוניות מזהמות פחות הזוכות למיסוי נמוך יותר, מצריכה את השינוי - כך לפי נקודת המבט של האוצר.

המס על ההיברידיות יעלה

יבואני המכוניות ההיברידיות מביטים ל-2013, אז יתחיל המיסוי על מכוניות היברידיות לעלות בהדרגה, עד שב-2015 הוא יהיה שווה למיסוי של מכוניות קונוונציונליות. כיום נהנות ההיברידיות ממיסוי בגובה 30% בלבד, לעומת 83% על מכוניות סטנדרטיות.

יבואני ההיברידיות החלו כבר בגישושים מול האוצר בבקשה להאריך את ההטבות. טענתם העיקרית היא שמדובר עדיין בטכנולוגיה יקרה, והעלאת המיסוי תרחיק את המכוניות ההיברידיות מהציבור. "בארה"ב אין הטבות מיסוי. טויוטה פריוס יקרה יותר מהקאמרי", אומר רן דנאי, מנכ"ל היבואנית יוניון מוטורס, "והרבה יבואנים ייכנסו למשחק ההיברידי רק ב-2014".

אורי גלבוע, מנהל חטיבת המכוניות בחברת מאיר, יבואנית הונדה, טוען כי "לא נותנים מספיק הטבות למכוניות ההיברידיות. האוצר עשה את הצעד הראשון בעניין הזה, וכדאי לתת הטבה גדולה יותר בשווי השימוש להיברידיות (בנוסף להנחה של 500 שקל בשנה בשווי השימוש שממנה נהנים המשתמשים בהיברידיות, ד"ש). אם רוצים לעשות כאן מהפכה ירוקה, אז שהממשלה תרכוש מכוניות היברידיות גם לצי הרכב הממשלתי".

באוצר, כצפוי, לא משתכנעים. "ההטבה להיברידיות היא לטכנולוגיית ינוקא. ב-2014 היא כבר תהיה ותיקה מספיק בשוק. כבר כיום יש מכוניות נקיות יותר מההיברידיות. ההיברידיות יתמודדו כשוות בשוק ויקבלו הטבות לפי רמת הפליטה", אומר יעקב מרשות המסים.

בנוסף, גם היבואנים העתידיים של המכוניות החשמליות מתחילים לחפש את מספרי הטלפון של השתדלנים. ההטבה על מכוניות חשמליות (10% כיום) תלך ותקטן החל ב-2015. עם זאת, גובה המס על החשמליות לא יעלה על 30% עד 2019.

שינוי נוסחת המיסוי הירוק

באחרונה החל המשרד להגנת הסביבה, ביוזמת ראש אגף כלכלה ותקינה במשרד, גלית פלצור, בעבודת מחקר על "העלויות החיצוניות מזיהום אוויר", או במלים אחרות, כמה עולים למשק הגזים המזהמים המשפיעים על בריאות האדם, ומה המחיר של פליטת פחמן דו-חמצני, כאשר בקרוב ייקבע עבורו מחיר אחיד בעולם.

בתחילה נועדה העבודה לסקור את הזיהום מתעשייה בלבד, אך בעקבות פנייה של פלצור לרשות המסים הורחבה העבודה, והיא תשפיע גם על תחום התחבורה. לאחר הגשת התוצאות, במארס או באפריל, תותאם נוסחת המיסוי הירוק לערכים החדשים, והיא עשויה להשתנות כליל.

כך, למשל, אם העלות של תחמוצות חנקן (Nox) תיחשב לגבוהה יותר מבעבר, מכוניות שיפלטו פחות גזים מסוג זה יקבלו הטבות גדולות יותר. אם מחירו של פחמן דו-חמצני יעלה, ייהנו מנועי הדיזל החסכוניים מהטבה מוגדלת. ואולם ליבואני המכוניות האירופיות, הנהנות מיתרון בתחום הדיזל, לא כדאי לטפח תקוות. "באירופה ההטבות נוטות לכיוון מכוניות מסוימות מתוצרת מסוימת", מסבירה פלצור, ורומזת להטבה במדינות האיחוד האירופי לדגמי דיזל, "אבל סביר שהמודל החדש בישראל לא ישנה את ההטייה לטובת גזים המזיקים לבריאות. בין הקריטריונים המרכזיים בחישוב החדש נמצאים חשיפה ותחלואה".

המחקר החדש במשרד להגנת הסביבה הוא מתוחכם למדי וכולל גם מאפיינים של השימוש במכונית ושל תנאי השטח שבהם היא פועלת. מכונית הנוסעת בתל אביב תיחשב למזהמת יותר ממכונית הנוסעת בגליל, אך לא ברור עד כמה אפשר יהיה לתרגם את המאפיינים האלה להטבות או קנסות במיסוי. אחת התוצאות המעניינות של השילוב בין תחבורה לתעשייה היא שמכונית חשמלית לא תוכל להיחשב ללא מזהמת.

בחישוב הנזק לסביבה של מכוניות חשמליות יחושב גם הזיהום הנפלט מארובת תחנת הכוח. העובדה שהארובות מרוחקות יותר מהעיר ומסוכנות פחות לבריאות הציבור מצינור מפלט תובא בחשבון, ובכל זאת, מכונית חשמלית לא תזכה בהכרח לציון ירוק אפסי. ואולם כנראה שהחלטה זו תיתקל בלחצים גדולים מצד יבואני וחברות טעינה המתעתדים לפעול בשוק הרכב החשמלי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מיסוי לפי שימוש

ועדה בראשות יעקב בוחנת כיום חלופות שונות, שבמסגרתן יופחת מס הקנייה על מכוניות ויעלה מס השימוש. בכירים ברשות המסים אומרים שתהליכים דומים כבר החלו - מחיר הדלק עלה, וכך השימוש במכוניות יקר יותר, והמס הקנייה ירד מעט בשל המיסוי הירוק.

ואולם מיסוי דלק הוא "מס טיפש" - שמעניש תושבי פריפריה הנדרשים לנסיעות ארוכות ופוגע פחות בתושבי המרכז. לכן, בוחנים ברשות גם חלופות נוספות כמו "השיטה ההולנדית", שבה יותקן בכל מכונית מכשיר שירשום את מרחק הנסיעה והמיקום. שיטה זו זכתה לביקורת רבה גם בהולנד, על פגיעה בפרטיות, ולבסוף לא יושמה. שיטה אחרת היא אגרה שנתית שגובהה ייקבע בהתאם לנסועה בשנה, ואולם גם זהו מס לא שוויוני.

בתוך כך, חוק אוויר נקי מסמיך את הרשויות המקומיות לקבוע אגרות גודש - וייתכן שזה יהיה אחד ממסי השימוש הראשונים שייושמו.

הנתונים שבהם ישתמשו ככל הנראה הרשויות המקומיות לקביעת אגרת הגודש יתבססו על המחקר של המשרד להגנת הסביבה, כפי שאומר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "כלי ניתוח כלכלי זה יוכל לשמש את הרשויות לצורכי חישוב אגרת גודש, במידה שיוחלט לווסת את תנועת כלי הרכב באזורים צפופים במרכזי אוכלוסייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully