וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמיחה לעשירים ומשבר לעניים

ד"ר אפרים דוידי

14.11.2010 / 12:04

נתוני העוני מלמדים כי מספר המשפחות והילדים העניים בישראל הולך וגדל, אך ראש הממשלה ושר האוצר בטוחים כי המשק הישראלי כבר עבר את המשבר הכלכלי העולמי. כך לא מתמודדים עם משבר העוני

כ-120 אלף בני אדם הצטרפו בשנה שעברה למעגל העוני, כך קבע דו"ח העוני של הביטוח הלאומי שפורסם בשבוע שעבר. בסך הכל חיים בישראל 850,300 ילדים עניים. מהנתונים עולה כי כמעט שניים מכל חמישה ילדים הם עניים.

מהדו"ח עולה עוד כי 15 אלף משפחות, רובן מרובות ילדים, ירדו מתחת לקו העוני בשנת 2009. רבים מה"עניים החדשים" הם שכירים ובני משפחותיהם. בסך הכל בישראל 435 אלף משפחות עניות. כמו כן, אחוז המשפחות העניות זינק מ-19.9% בשנת 2008 ל-25% בשנה שעברה. אחוז העניים מבין התושבים עלה מ-23.7% ל-25%. אחוז הילדים העניים עלה מ-34% בשנת 2008 ל-36.4% בשנה שעברה. במסיבת העיתונאים שקיים שר הרווחה יצחק הרצוג עם פרסום הדו"ח הוא הסביר כי הסיבה לגידול בעוני בישראל נעוצה ב"משבר הכלכלי העולמי".

כבר למחרת נמסר כי שכרו הממוצע של מנהל בחברה בורסאיות בישראל הוא כ-5 מיליון שקל בשנה. התגמול כולל שכר בסיס, מענקים וכן אופציות בתוכניות דומות המבוססות על הקצאת מניות. מדובר בזינוק של כ-18% לעומת שנת 2008, שבה הסתכם שכרו הממוצע של מנכ"ל באותן חברות בכ-4.1 מיליון שקלים "בלבד". כך עולה מנתונים שפרסמה חברת רואי החשבון קסלמן את קסלמן בכנס שערכה בתל אביב.

"אין משבר בישראל"

ממוצע השכר של מנכ"ל חברה הנסחרת במדד ת"א 25 (25 מניות העילית) עמד אשתקד על 8.1 מיליון שקל. מנכ"ל של חברת נדל"ן גדולה הנסחרת בבורסה (מדד נדל"ן 15) עמד אשתקד על 4.3 מיליון שקל ואילו מנכ"ל של חברה הנסחרת במדד של פיננסים 15 (בנקים, חברות ביטוח וכו') הסתכם בשנה שעברה ב-6.7 מיליון שקל - זינוק אדיר לעומת 4.7 מיליון שקל שהרוויח ב-2008. אנשי פרימת רואי החשבון הסבירו כי התגמול ה"צנוע" שקיבלו המנהלים ב-2008 היווה ירידה לעומת שנת 2007 בשל המשבר הכלכלי, אך בשנת 2009 חזר התגמול לגדול ואף עלה בהרבה על זה של 2007 - כאילו לא היה משבר קפיטליסטי. הרי ידוע שעל פי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר יובל שטייניץ "המשק הישראלי עבר את המשבר ויצאה ממנו כמעט וללא פגיעה".

כך, שבאותה ממשלה, שר הרווחה מתרץ את העמקת העוני במשבר הקפיטליסטי ואילו ראש הממשלה ושר האוצר סבורים שהמשבר פסח על ישראל. בדומה לפאוסט, לממשלת ישראל שתי נפגשות: הכלכלה פורחת ומתמודדת בהצלחה עם המשבר הכלכלי הקשה, לעומת זאת, החברה במשבר: מספר העניים גדל מדי שנה בשנה. במונחים מספריים - תוך שנה אחת שכרם (5 מיליון שקל!) של מנהלים בחברות הציבוריות זינק בכ-18% וממש באותה שנה מספר המשפחות העניות גדל בכ-25%.

כעת בעלי ההון יכולים להמשיך ולחגוג על חשבון שכרם ההולך ונשחק של העובדים. הרי "אין משבר בישראל". ברור לכל שממשלת ישראל אינה יכולה להתמודד עם העמקת העוני, כי "מדובר במשבר עולמי".

* ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית www.sea.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully