וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנוך דאום חושף: כמה מרוויח סופר מצליח

אייל דץ

6.5.2010 / 11:30

העיתונאי חנוך דאום מוציא לאור את ספרו השני "בשביל הנפש", מכריז על תמיכתו הנחרצת בחוק הספרים ומגלה שקיבל 2 שקלים על כל עותק שנמכר מספרו הראשון

במשך שנתיים וחצי עבדו העיתונאי חנוך דאום והפסיכולוג הקליני אריאל הרטמן על ספרם המשותף "בשביל הנפש" שיוצא היום (חמישי) לחנויות. אלא שלמרות הצלחת ספרו הראשון של דאום "אלוהים לא מרשה", דאום עצמו יודע כי גם אם ספרו החדש יצליח ויגיע אף הוא לרשימת רבי המכר, הסיכויים שההצלחה תישא עימה גם גמול כספי הולם נמוכים עד כדי קלושים. זאת על רקע השתוללות המחירים בשוק הספרים, השתוללות שלטענת דאום נפגעיה העיקריים הם הסופרים שעל גבם מתקיימים מבצעי החיסול.

זו הסיבה שדאום החליט להודיע על תמיכתו בחוק הספרים, אותו מקדמים שרת התרבות והספורט לימור לבנת (ליכוד) וחבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ), ולפרסם את המספרים מאחורי ספרו הראשון "במטרה שאלה יעוררו את הדיון מחדש ויעזרו בקידום החוק שנתקע בוועדת שרים, בשל לחצים פוליטיים", כפי שהוא אומר בשיחה עם וואלה! תרבות.

"עבדתי על הספר במשך שנתיים", מספר דאום, "והוא מכר 30 אלף עותקים והפך לרב מכר. הסכום שהרווחתי עליו ברוטו היה 72 אלף שקלים, וראוי לציין שמס הכנסה מחשיב את המס על הספר כסכום חד פעמי ולא על פי משך התקופה שבו כתבת את הספר. משמע, חצי מהסכום הולך למס הכנסה".

"האם כתיבה היא עיסוק וולונטרי?"

"חוק הספרים חשוב לי", ממשיך דאום ואומר, "אבל עבור סופרים אחרים, שמתפרנסים רק מכתיבה ספרותית, הוא לא רק חשוב אלא קיומי. הם גם מוגבלים ממני ביכולתם להיאבק, מחשש ברור להיקלע לתוך הקלחת רווית היצרים הזו."

לדבריו, לסופרים עצמם לא נשארת כל ברירה והם חייבים להסכים למבצעים. "אתה יכול לומר שאתה לא חלק מהמבצע, אבל אז אתה מסתכן. הספר עליו עמלת לא יוכל להתחרות בספרים שכן יהיו במבצע. הוא יעבור למדפים אחוריים לטובת הספרים שנכנסו למבצע, ועמלך ירד לטמיון. אתה וההוצאה נתונים לחסדיהן של הרשתות, וכל העבודה שלך אמנם נושאת פרי, הספר נמכר לצרכן, אבל ממחיר של ספר שני בשקל, אין שום משמעות לחוזה שחתמת."

דאום מוסיף ש"השאלה היא האם עיסוק בכתיבת ספרים אמור להיות עיסוק וולונטרי בו הסופר וההוצאה מרוויחים ממנו כה מעט. זה מובן שלעבוד על ספר זה לעבוד במתכונת סטארט אפ. צריך להבין את המשמעות של העניין. אתה נכנס לכתיבת רומן או ספר עיון רק אם יש לך יכולת להשקיע אלפי שעות בלי לדעת האם תקבל עליהן שכר. זה מצב מסובך, אבל הוא היה מתקבל על הדעת אם בבוא העת היה השכר מחולק באופן הוגן. הבעיה היא שהתחרות הפרועה בשוק לא מאפשרת לאף אחד להתפרנס. זה נכון, האזרח מקבל ארבעה ספרים ב-25 שקלים כל אחד, אבל כמו שאמר לי רם אורן: מי שקונה ארבעה ספרים במאה, בדרך כלל לא קורא ארבעה ספרים. הם קישוט על המדף."

מלאכה לבטלה?

דאום אף מספר על תסכולו האישי: "עבדנו על הספר, הפסיכולוג הקליני אריאל הרטמן ואנוכי, במשך שנתיים וחצי. אנשים צריכים להבין את התהליך כדי להבין על מה הסופרים נלחמים כאן. במשך שנתיים וחצי נפגשנו פעמיים בשבוע, כל פעם בין ארבע לשמונה שעות. בין הפגישות החלפנו טיוטות, הקדשנו כיומיים בשבוע לכתיבה, כל אחד. המון זיעה והמון עבודה.

"זה פרויקט ענק לכתוב ספר, קשה להסביר עד כמה. זו עבודה לכל דבר, זו מלאכה. הבעיה היא שהסופרים לא מקבלים הכרה על הזמן שעבדו. גם מי שמקבל מקדמה, ואלה אף פעם לא סופרים בראשית דרכם, מדובר בסכום שולי שיורד אחר כך מהמכירות. וכשמתחילות המכירות, מתחילים המבצעים".

הספר "בשביל הנפש", היוצא בהוצאת ידיעות ספרים שאף הוציאה לאור את ספרו הראשון של דאום, מתאר את הטיפולים שעברו 25 מטופלים בקליניקה של הרטמן. כל מטופל התמודד עם בעיה אחרת – דיכאון, חרדה, הפרעת קשה, התמכרויות ועוד – והטיפולים שעברו מוצגים כפי שהם נדונו בשיחות בין הרטמן לבין דאום.


מהוצאת ידיעות ספרים מסרו בתגובה לדברים של דאום, כי "אנחנו צופים ל'בשביל הנפש' הצלחה גדולה במכירות, עם מבצעים או בלעדיהם, מדובר בספר מיוחד במינו."

מרשת סטימצקי נמסר בתגובה כי "רשת סטימצקי תומכת במאבק המ"ולים והסופרים למען החוק הצרפתי, שיבטיח שכר הולם לסופרים, המשך קיום המו"לים ומחירים זולים וטובים לצרכנים, כל זאת למען המשך קיום תרבות במדינת ישראל. "

מצומת ספרים סירבו להגיב לדבריו של דאום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully