וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלשיך פחדה לקרוא לאפריקה חדלת פרעון?

הילה רז

22.4.2010 / 17:50

השופטת ורדה אלשיך חשפה כי במהלך הסדר הנושים של חברת אפריקה ישראל, חששה שהכרעה אם החברה חדלת פרעון או לא יכלה להפיל את ההסדר. "כולם הבינו שהכי טוב לחברה זה הסדר"

השופטת ורדה אלשיך מבית המשפט המחוזי בתל אביב חשפה היום את התלבטויותיה והשתלשלות בקשת הסדר הנושים של חברת אפריקה ישראל, כפי שהתנהלה באולמה.

לדברי אלשיך, "כשנפלה עלינו אפריקה ישראל שכחו שמחזיקי האג"ח הם נושים רגילים, אין להם ייחוד מבחינת סולם הנשייה על נושים אחרים. הם החזיקו בחוב חוזי. זו הסיבה שבתיקי הקריסה הם לא משחקים תפקיד מהותי יחסית לעובדים או לנושים בדין קדימה. אין להם שום כלי מיוחד מלבד מחויבות החברה לשלם להם כסף. אם עומד בעל אג"ח עם חוב של החברה כלפיו - דינו שווה לכל נושה לא מובטח אחר".

השופטת ציינה כי פרופ' אמיר ברנע הביע כלפיה ביקורת על כך שאמנם הושג הסדר נושים מהיר, יעיל ובזמן קצר, אבל הוא ציפה להחלטה עקרונית בנושא חדלות הפרעון, שתקבע האם אפריקה ישראל היתה חדלת פרעון או לא.

"אין חברה שמסוגלת לפרוע את כל חובותיה בבת אחת"

לדברי אלשיך "זה היה הפחד שלי להתייחס לשאלה הזו. אני מודה בכך ומשתפת אתכם. עורכי הדין של החברה טענו בצורה פתלתלה כי החברה חדלת פרעון, אבל לא בדיוק. זו הבת דודה של חדלות הפרעון. בעתיד היא לא תוכל לעמוד בחובותיה, אבל עכשיו יש לה כסף. ידעתי שהכרעה אם החברה חדלת פרעון או לא יכלה להפיל את ההסדר. כולנו הבנו, כולל המקטרגים, שהכי טוב לחברה זה הסדר. אם הנושא לא הכרחי, אסור היה להכריע בזה. אם אפשר לנהל את ההליך בלי להכריע בשאלה זו, עדיף".

במסגרת כנס של ועד מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין באילת, הוספיה אלשיך "שפת הגוף של עורכי הדין שייצגו את סדרת אג"ח ט' שעמדה לפרעון מיידי, הצביעה על כך שהם נבהלו מהרעיון שאפריקה ישראל תיפול. אם היא תיפול הם יכולים לצעוק ולנפנף באג"ח, אבל כסף לא היה משולם - לא באותו מועד ולא במועד אחר.

"החל מסע של שיפור עמדות. לא היתה לי בעיה לתת החלטה בתום הדיון הראשון. בכוונת מכוון נתתי פסק זמן לצדדים לעשות שיעורי בית כי אף אחד לא רצה שהחברה תיפול. אם הייתי אומרת שהחברה חדלת פרעון היא היתה גולשת לכך בוודאות". אלשיך ציינה כי "אין חברה שבציר זמן מסוים מסוגלת לפרוע את כל החובות שלה בבת אחת. זה לא אומר שהיא לא יכולה להתקיים".

אלשיך הוסיפה והזכירה לטובה את התנהלותו של לב לבייב, בעל השליטה באפריקה, ואמרה "באפריקה היתה תרומת בעל מניות. אני ערה לכל הביקורת שאמרו בנושא. אבל אי אפשר לזלזל בבעל מניות שהכניס לקופה בתחילה סכום נמוך, ובסוף ההליך הכניס מכיסו הפרטי, הכיס שאליו לא ניתן לרדת אם הוא לא היה מסכים לכך, הוא שם 750 מיליון שקל. זה עזר להביא את אפריקה להסדר".

לסיכום דבריה הביעה אלשיך את דעתה כי "ההסדר מוצלח. יש לו בטחונות. הכל יחד הוביל למקום שלא ניתן שלא לאשר את ההסדר. גם בעלי האג"ח השתכנעו שעדיף הסדר על מוות. ימים יגידו אם זה היה טוב או רע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully