וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראלי אביב באחד העם

עמי שקד

28.3.2010 / 15:06

ערב חג הפסח חייב מישהו בשוק ההון לשאול את הקושיות. כמה תעלה עוד הבורסה בת"א? מי יהיה הראשון להתחיל ולממש? האם קידוחי הגז הם בלוף ומתי יקרוס גוש היורו?

שוק המניות בת"א עלה מפסח שעבר לנוכחי בכ – 70% בהתבסס על נתוני מדד המעו"ף. בפסח הקודם כבר נראו סימני התאוששות ממשבר "ליהמן" אבל החששות עדיין לא נתנו למשקיעים תחושה של בני חורין. בפסח הבא עלינו לטובה משקיעים רבים קיבלו אפיקומן שמח – 70% עליה בממוצע במניות הכבדות ובמספר מניות גז או ביומד עליות של 300% ויותר.

טבעי שעל רקע העליות מתעוררת הקושיה האם המימוש לא קרוב. הקושיה מתחדדת על רקע משברים מוניטריים מורכבים בגוש האירו (יוון, ספרד, אירלנד, פורטוגל, בריטניה), התאוששות איטית יחסית בכלכלה האמריקאית מלווה באבטלה גבוהה, אשראי מנופח בסין ובחלק משמעותי מכלכלות נוספות, גירעונות ממשלתיים עצומים ועוד סיבות למכביר. צריך לדעת שההשפעות הכלכליות העולמיות יחלחלו תוך פרק זמן למשק שלנו. מעבר לבעיות שהזכרנו הגיוני ששוק אשר עשה מהלך עליות חזק יתממש. רבים חושבים שמימוש הינו תהליך רצוי במיוחד במניות קטנות שזינקו בפראות.

נותן בהם סימנים

שווקים משדרים בדרך כלל סימנים המאותתים על מגמות. בפסח שעבר הסימנים היו – רמת מחירים נוחה ולעיתים נמוכה, עודף כסף פנוי, פריחה בנדל"ן בישראל שהשפיעה לטובה על חלק מהמניות, מציאת גז "בתמר", ריבית נמוכה. פסח הנוכחי משדר סימנים סותרים: רמת מחירים לא נמוכה במניות רבות לדעת אנליסטים, התחלת רגיעה בשוק הנדל"ן שתסס, שוב עודף כסף פנוי ועדיין ריבית נמוכה. העלאת הריבית בישראל בעייתית הפעם מבעבר כיון שהדולר יחלש מול השקל אם הריבית תעלה ובחו"ל בינתיים שומרים על ריבית אפסית.

הצריכה הפרטית שהיא מנוף צמיחה חשוב נמצאת בישראל בעליה. מנגד חולשת האירו והדולר פוגעת ברווחיות חברות העוסקות בעיקר ביצוא. האבטלה יורדת וההשקעות המוזרות בקרקעות במזרח אירופה נבלמו. תיקי האשראי בבנקים בישראל יציבים והסיכון סביר. המשבר עם ממשל אובמה מאידך עלול להטיל צל על הכלכלה אם יתפתח. קיצורו של עניין שקשה עדיין לקלוט סימנים ברורים לצפוי במסחר במניות.

לפיכך נתבסס בהערכתנו על שיקולים טכניים בסיסיים. שוק שעלה בכ – 70% חייב לעבור מימוש. כל הטכנאים יסכימו עימי שאין מסלול עליה ללא מעצורים. השוק בעוד כ – 5% יהיה "חייב" להתממש. תמיד ימצאו מביני עניין שיגידו "המימוש הוא הזדמנות קניה נוחה" ויקנו ובכך יבלמו את הירידות. כך או אחרת הייתי מייעץ לציבור המשקיעים להעלות את דריכותם ולהתבסס בהשקעות במניות כבדות עם סחירות גבוהה. במקרה של ירידות מחפשות הגז וממציאות הביומד יחטפו ראשונות והכבדות כבעבר ירדו בשיעור מתון יחסית.

מי ישאל את הקושיות הקשות?

חובה להיזהר גם מהאירו שסובל מפגעים רבים. אם אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה לא תושיע את יוון וסרקוזי יתנגד להושיט יד לפורטוגל האירו יהפוך לנטל. ראו זה הפלא, פתאום הדולר החבוט חוזר להפוך למטבע סביר לנוכח המציאות. השווקים המתפתחים כשהפעם מדובר בעיקר בברזיל והודו נראים אלטרנטיבה מעניינת למשקיעים מחפשי סיכון. את סין צריך לקחת בעירבון מוגבל לאור בעיות המטבע המקומי והאשראי הבעייתי.

כדרכו של עולם ושל שוק מניות בריא כת"א המימוש יגיע ויתכן שיהיה מהותי. איני יודע אם זו תהיה "הזדמנות קניה". הטלטלות הצפויות בכלכלה העולמית ישפיעו לרעה על הבורסה. ערב פסח רצוי להיות – אחד שיודע לשאול! משקיע שדרוך לבאות ונטול תאוות בצע אחרי עליות חדות. משקיע כזה יצליח לשרוד את המימוש בנזק סביר יחסית לאחרים.

* דוקטור עמי שקד הוא סגן דיקן בי"ס לפסיכולוגיה במרכז ללימודים אקדמיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully