וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריצו מניות בטוקבקים ויירצו עבודות שירות

הילה רז

28.2.2010 / 16:28

בית המשפט הטיל עבודות שירות על ארבעה מורשעים בהרצת מניות, לאחר שהודו כי יצרו רושם שווא של מסחר ער במניות והציפו את האתרים הכלכליים בטוקבקים

בית משפט השלום בתל אביב גזר היום (ראשון) חודשיים עד שישה חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות וקנסות בסך 20 עד 100 אלף שקלים, על ארבעה אנשים שהורשעו לפי הודאתם בעבירות של הרצת מניות. נאשם נוסף, שהתמחה בעריכת דין לא הורשע כדי לאפשר לו שיקום.

לפני שמונה חודשים הרשיע בית המשפט את אבי גרג'י, אבי דאהן, הדר דורון, דביר בר ויאיר צאיג בעבירות הרצת מניות בכך "שפעלו להעלות בדרכי תרמית שערי מניות ולהניע את ציבור המשקיעים לקנות אותן, באמצעות מידע כוזב שפירסמו באינטרנט ופעולות שביצעו במניות". הודאתם התקבלה במסגרת הסדר טיעון.

לפי כתב האישום בו הודו הנאשמים, הם פעלו בסוף 2004 כדי להשפיע על שער מניות החברות בשתי דרכים: דהאן יצר רושם כוזב של מסחר ער באמצעות מתן פקודות קנייה בשלב הטרום פתיחה, בשערים הגבוהים בעשרות אחוזים מהשערים שבהם קנה בפועל את מניות החברות. זאת, במטרה ליצור רושם של ביקוש ער למניות החברות. במקביל, ביצעו גרג'י עם דאהן, הדר, בר וצאיג עסקות במניות החברות, שמטרתן היתה מצג שווא של מחסר ער במניות החברות, כדי לגרום להצטרפות משקיעים לסחור בהן. כמו כן, שלח גרג'י תגובות לכתבות באתרים הכלכליים גלובס וביז ניז תוך מתן מידע שקרי שנועד להגביר את האמינות שלהם בעיני המשקיעים. הנאשמים ניסו להשפיע על שעריהן של חברות ציבוריות הרשומות בבורסה, כמו אביב פתרונות מתקדמים, ספרינט השקעות ומודיעין אנרגיה.

כתוצאה מהפעילות הפיק דאהן רווח של כ-40 אלף, הדר הרוויח 7,800 שקל, בר כ-12 אלף שקל, צאיג כ-3800 שקל וגרג'י 12 אלף שקל. דאהן פירסם 190 הודעות, גרג'י פירסם 95 הודעות, צאיג פירסם 21 הודעות ובר פירסם 13 הודעות.

השופטת מיכל נבו ברק הטילה על אבי דהאן, שהוגדר על ידה בתור "העבריין העיקרי, שריכז את הפעילות העבריינית" עונש של חצי שנת מאסר שירוצו בעבודות שירות וקנס בסך 100 אלף שקל או חמישה חודשי מאסר תמורתם. דהאן, בן 40, נהג מונית במקצועו. על גרג'י, שיוצג על ידי עו"ד גיל דחוח, הוטלו חמישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות וקנס של 60 אלף שקל. דורון הדר נשלח לחודשיים מאסר בעבודות שירותו-40 אלף שקל קנס. על צאיג, שעובד כנהג בחברה להשכרת רכב, הוטלו שלושה חודשי מאסר בעבודות שירות וקנס של 20 אלף שקל.

דביר בר, שסיים לימודי משפטים והחל לעבוד כמתמחה, לא הורשע בפלילים לאחר שהשופטת קיבלה את הטענה כי הרשעתו תהיה בעלת השפעה הרסנית על תחומי פעילותו ואפשרות שיקומו. הוטלו עליו 200 שעות שירות לתועלת הציבור והן הוא חויב לתרום כ-12 אלף שקל למחלקה אונקולגית בבית החולים לילדים שניידר.

מגזר הדין עולה כי פרקליטות מיסוי וכלכלה הסכימה לחתום על הסדר הטיעון עם המורשעים מאחר שבית המשפט חייב אותה להציג פלטי מחשב המכילים את מלוא התכתובות והנתונים מאתרי האינטרנט, דבר שעלות הפקתו הוערכה בלפחות 100 אלף שקל. הפרקליטות העריכה כי בנסיבות העניין אין הצדקה להוצאה כזו.

השופטת מציינת כי "כל בר דעת צריך היה להבין, כי אין לייחס משקל רב להמלצות הבאות מדמויות אנונימיות, המסתתרות מאחורי כינויים שונים ומשונים דוגמת "מיכאלאנג'לו", "חכם בעל נסיון" כינויים בהם השתמש דאהן, או "אני פשוט תותח", "המלאך המקורי", "רוח רפאים", "סיפורו של אלוף" כינויים בהם השתמש גרג'י". ואולם לדבריה, "אין בכך כדי להקל ראש בפרסום הודעות כוזבות, שמטרתן להוליך שולל את הקוראים ולטמון להם פח, המנוצל לטובת כותבי ההודעות הכוזבות, או להתיר פרסום כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully