וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטוריון לאומי אישר מועמדות גליה מאור

אתי אפללו

31.1.2010 / 13:31

על אף התנגדות האוצר ונחישותו של שטייניץ - החליטה ועדת המניות של הבנק להמליץ על מינויה של המנכ"לית המכהנת לתפקיד יו"ר לאומי הבאה

תאגיד כאן

(הערוץ הראשון)

בניגוד לעמדת האוצר: ועדת המניות בבנק לאומי המליצה על מינוי גליה מאור לדירקטוריון. הוועדה המליצה להחליף חבר דירקטוריון אחד בלבד, איתן רף, שהודיע כי הוא אינו מעוניין להמשיך.

על אף חוות הדעת שהציג משרד האוצר לפיה מאור חייבת תקופת צינון, הוועדה מצאה אותה כשירה. מרגלית נוף שעומדת בראש ועדת המניות ציינה כי השיקול המרכזי היה היציבות הניהולית של הבנק. נוף סירבה להתייחס לשאלה האם הופעלו עליה לחצים.

מכיוון שהתפנה מקום יחיד בדירקטוריון, יתמודדו עליו גליה מאור ופרופ' דוד קליין, המועמד של בעל המנית הפרטי שלמה אליהו. במקביל, גם ועד עובדי הבנק מתכנס בשעות אלו בכדי לדון בתגובות אפשריות להתפתחויות.

דירקטוריון בנק לאומי צפוי להחליט שב-7 במארס, לכל המאוחר, תתקיים אסיפה כללית של בעלי המניות שבה תובא להצבעה מועמדותו של הנגיד קליין לתפקיד דירקטור בבנק לאומי. לפני 21 ימים, פנה אליהו ליו"ר הדירקטוריון רף בבקשה כי הדירקטוריון יכנס אסיפה כללית, והיום הוא המועד האחרון על פי החוק, שבו על הדירקטוריון להיענות לבקשה.

למעשה, פנייתו של אליהו הניעה גם את תהליך בחירת המועמדים למשרה מטעם מדינת ישראל, ועדת המניות תפרסם היום את השמות, כדי שיובאו לאישור האסיפה במועד שבו תוצג גם מועמדותו של קליין.

עוד לפני פרסום השמות על ידי הוועדה, החלו הקרבות על תפקיד היו"ר. "הכל עוד פתוח, הדברים לא כל כך ברורים וחתומים כמו שהם נראים", ציין בסוף השבוע בכיר במערכת הבנקאות לאחר פרסומים לפיהם האוצר מתנגד למנויה של מאור לתפקיד היו"ר. ביום רביעי הבהיר שר האוצר בשיחת טלפון לראש ועדת המניות של הבנק מרגלית נוף, כי מינוי מאור בעייתי.

מאור, מנכ"לית הבנק ב-15 השנה האחרונות, הודיעה על הגשת מועמדותה לתפקיד לפני כשבוע, באותו היום שבו יו"ר הבנק הוותיק איתן רף הודיע כי הוא פנה לוועדת המניות ואמר כי הוא אינו חפץ בהארכת תפקידו. ל-TheMarker נודע, כי שר האוצר מתכוון לסכל את מינויה של גליה מאור ליו"ר דירקטוריון הבנק, משום שיש בידו חוות דעת של היועץ המשפטי של משרד האוצר ושל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הקובעות מפורשות כי היא חייבת בתקופת צינון בת שנתיים מסיום תפקידה כמנכ"לית. שר האוצר יובל שטייניץ הבהיר למקורביו כי לכשיובא המינוי לאישורו, הוא לא יוכל לאשרו.

בדרך לחקירה של מבקר המדינה?

בתוך כך נודע, כי מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בוחן את פניית שר האוצר לשעבר ח"כ רוני בר-און (קדימה) לחשיפת כל המגעים הקשורים במינוי היו"ר והדירקטורים לבנק לאומי.

המהומה שפרצה סביב מינויה של מאור נוגעת בשאלה המשפטית האם מאור חייבת בתקופת צינון. אחד התנאים בחוק המניות הבנקאיות שבהסדר קובע כי נושא תפקיד בכיר בבנק שרוצה להתמנות לדירקטור, זקוק לשנתיים צינון. בידי מאור חוות דעת משפטיות, שקובעות כי תקופת הצינון בחוק המניות לא רלוונטיות. הטיעון של מאור גורס כי מכיוון שלכל בנק מותר למנות מנכ"ל לדירקטור ללא צינון, חוק המניות הבנקאיות, שדורש צינון, יוצר החמרה בלתי סבירה עם בנק לאומי לעומת שאר מערכת הבנקאות. לדעת מאור, חוק המניות הבנקאיות שבהסדר נועד כדי למנוע זיקות פוליטיות במינויים בלבד. לכן, תקופת הצינון בחוק אינה סבירה. מנגד הגישה המדינה שלוש חוות דעת שלפיהן מאור כפופה לחובת הצינון.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

מאור מעוניינת למנוע עימות עם בנק ישראל

מי שלא נשמע קולו בשלושת השבועות האחרונים הוא בנק ישראל. כאשר ביקש אליהו בהליך תקדימי להעמיד את קליין לבחירה כדירקטור - היתה זו הפעם הראשונה שמוצע לבנק דירקטור שלא על ידי ועדת המניות. כולם חיכו לחוות דעתו של בנק ישראל בעניין, שהעדיף לא להתערב ולא למנוע את כינוס האסיפה הכללית, אך במקביל נפגשו בבנק ישראל עם נציגי היועץ המשפטי לממשלה בעניין. גם בשאלת מינויה של גליה מאור לא פירסם בנק ישראל את עמדתו. בכל מקרה כל דירקטור שייבחר על ידי האסיפה הכללית, יצטרך לקבל את אישור בנק ישראל.

ההערכות הן שהמדינה מעוניינת להסיר את שמה של מאור מהפרק, ולקדם מועמדים המזוהים עם נתניהו, כגון משה טרי לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך ואורי יוגב - המקורב לראש הממשלה. מאור הולכת וצוברת תומכים בקרב בעלי המניות של הבנק. יציביעו עבורה שלמה אליהו, שמחזיק 9.6% ממניות הבנק, וכן אנשי העסקים יצחק תשובה, אלפרד אקירוב ודוד עזריאלי שמחזיקים כל אחד כ-5% ממניות הבנק.

עם זאת, שיחת הטלפון בין שטייניץ למרגלית נוף, שעומדת בראש ועדת המניות של הבנק , עוררה בשבוע שעבר גל של תגובות לאחר שנוצר חשש לפיו ישנה התערבות ופליטית בבחירת המועמדים.

ההחלטה על שמות המועמדים, שיוצגו באסיפת בעלי המניות, מצויה בידי ועדת המניות של בנק לאומי; בראשה יושבת עו"ד מרגלית נוף, וחברים בה האקטוארית לינה ויסברג, אריה קורן לשעבר ממ.י נכסים, דוד לוויתן, ושלומי נידם.

אם תחליט ועדת המניות כי על מאור חלה תקופת צינון ולא תעלה את שמה, יוכל כל בעל מניות אחר בבנק להעלות את שמה להצבעה. זאת, לאחר התקדים שיצר אליהו ולפיו כל בעל מניות בבנק יכול להציע מועדים לכהונה כיו"ר.

אולם, מאור מעוניינת ששמה יעלה דרך ועדת המניות ובכך יגדלו סיכוייה להתמנות, ולא ללכת בדרך שיכולה להסתיים בעימות עם בנק ישראל - גם אם תזכה ברוב הדרוש כדי לעלות להצבעה כמועמדת של אחד מבעלי המניות. זו יכולה להיות גם אחת הסיבות שבגללן סירבה להצעתו של אליהו - שהציע לה את תפקיד היו"ר לפני שהציע אותו לקליין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully