וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המושבניק נגד הטייקון

מאת שרון שפורר

12.11.2009 / 11:08

הפנסיונר דוד כהן האמין ללב לבייב כי אפריקה תחזיר את חובותיה ורכש ביוני אג"ח מסדרה ט' שהנפיקה החברה. אתמול ביקש מזוהר גושן לבדוק את התנהגות אפריקה ולהתנגד להסדר

דוד כהן, גמלאי בן 70, המתגורר במושב בדרום הארץ הסמוך לנתיבות, החליט במאי-יוני 2009 לרכוש אג"ח מסדרה ט' של חברת אפריקה ישראל, שהיו אמורות להיפרע בידי החברה ביום שני. כהן לא שש להמר על חלק גדול מחסכונותיו. הוא פשוט עקב אחרי דיווחים של אפריקה והצהרות של החברה, והתרשם שהיא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, בוודאי ובוודאי באלו שמועד הפירעון שלהן אמור להיות בתוך חודשים ספורים, כמו במקרה של אג"ח ט'.

דוד כהן ראה שאפריקה סיימה את הרבעון הראשון עם רווח של 647 מיליון שקל וקרא את דבריו של מנכ"ל החברה, איזי כהן, בראיון לתקשורת מיד עם פרסום הדו"חות. "הרווח", אמר כהן ב-31 במאי 2009, "הוא מפגן עוצמה של אפריקה, שבפעם הראשונה רואים את הערך הגלום בנכסי הנדל"ן שלה... השיערוכים מבטאים את המצב הנוכחי... המספרים מדברים בעד עצמם והביאו לחיזוק מבנה ההון של החברה. אפריקה ישראל נקטה מדיניות של עמידה בהתחייבויות ואיני רואה כרגע כל בעיה לעמוד בהתחייבויות".

כהן גם עיין בדו"חות הרבעון וגילה בביאור ב1 בדו"חות כי החברה סבורה כי תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, שכן היא כתבה כי "בשים לב למכלול המקורות האפשריים העומדים לרשותה, הנהלת החברה סבורה כי בידיה מקורות כספיים מספיקים לפירעון ההתחייבויות בעתיד הנראה לעין". לדברי איזי כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל ביטוח שנתפש כנראה בעיני דוד כהן כאיש רציני ואמין), ולדו"חות הכספיים הרשמיים של החברה הצטרפו גם דיווחים קודמים של החברה מבפברואר וממארס שסיפקו לדוד כהן אינדיקציה נוספת באשר לחוסנה לכאורה של החברה.

בדיווחים אלו ציינה אפריקה כי בכוונתה לבצע רכישה עצמית של אג"ח, וגם נימקה את התוכניות: "דירקטוריון החברה", נכתב בדיווח, "אישר את הרכישה העצמית של אג"ח לנוכח הערכת הדירקטוריון כי בשל המצב בשוק ומחירי איגרות החוב, רכישתן תיצור חיסכון משמעותי בהוצאות המימון העתידיות של החברה ותאפשר לרשום רווח כתוצאה מהקטנת ההתחייבויות בגין איגרות החוב. נראה כי רכישה עצמית של אג"ח היא הזדמנות עסקית וכלכלית ראויה לחברה".

אם אפריקה סבורה כי האג"ח שלה הן הזדמנות כלכלית, זה בוודאי טוב גם בשבילי, חשב בוודאי כהן.

אפריקה לא עמדה בהתחייבויות

באוגוסט, שלושה חודשים בלבד לאחר שרכש את האיגרות, התבדה כהן. אפריקה הודיעה כי היא מבקשת להגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח משום שאינה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה. שלשום היה אמור כהן לקבל החזר קרן וריבית, אבל אפריקה לא פרעה את הקרן אלא רק את הריבית.

מלבד כהן הוכו בתדהמה רבים שרכשו את אג"ח מסדרה ט' במאי 2009. עד לרישום זה כהן לא יכל לרכוש אותן באופן ישיר. סדרה ט' לא היתה סדרה ציבורית - את הכסף גייסה אפריקה ישראל בהנפקה פרטית כמה שנים לפני כן. בהנפקה כזו משתתפים רק גופים מוסדיים.

כעת תוהה דוד כהן, באמצעות עורך דינו יורי נחושתן ממשרד עוה"ד נחושתן ספרן שרף ושות', מדוע אפריקה עמלה לרשום את האג"ח למסחר זמן קצר לפני שהודיעה כי לא תעמוד בהתחייבויותיה. במכתב ששלח אתמול נחושתן לזוהר גושן, יו"ר רשות ני"ע, הוא דורש ממנו לחקור מדוע החליטה אפריקה להביא לרישומן למסחר של אג"ח ט' במאי. הוא דורש מרשות ני"ע לחקור מיהם המשקיעים באג"ח ט' שמכרו את האיגרות בסמוך למועד הרישום למסחר ואם הגיעו להסדרים כלשהם עם אפריקה או מי מטעמם לפני שעשו זאת.

במכתב מעלה נחושתן חשד כי אפריקה נאלצה לרשום את אג"ח ט' בשל דרישת משקיעים מוסדיים שרצו למכור את האיגרות. הוא חושש כי בידי משקיעים אלו היה מידע שלא היה בידי הציבור שמיהר לרכוש. הוא מעלה אפשרות כי רישום האג"ח למסחר זמן כה קצר לפני מועד פירעונן משקף אינטרס של מחזיקיהן לצאת מהפוזיציה, כשאפריקה שיתפה פעולה.

עוד הוא דורש מרשות ני"ע לחקור ממה נובע הפער בין הצהרותיה של החברה במועד הרישום למסחר ובסמוך לו בדבר חוסנה של החברה לבין הצהרתה שבועות ספורים לאחר מכן כי היא חדלת פירעון.

לטענתו של דוד כהן, לא ייתכן שבעלי אג"ח ט' שרכשו אג"ח אשר נרשמו למסחר חמישה חודשים לפני מועד פירעונן, ימצאו עצמם עם אג"ח שמועד פירעונן הוא בעוד 16 שנה. לדבריו, חמור מכך הוא שההסדר מעניק פטור גורף מאחריות לכל בעלי המניות, בעלי שליטה ובעלי משרה בחברה, מבלי שבוצעה עד כה בדיקה בכל העניינים האלו. לנוכח כך, הוא דורש להודיע לבית המשפט כי רשות ני"ע אינה תומכת בהסדר כל עוד לא מוצתה חקירה בעניין.

מהרשות נמסר כי היא בודקת היבטים הקשורים באפריקה ובהסדר החובות שלה. מאפריקה נמסר: "אפריקה חתמה על הסדר עם מחזיקי האג"ח. מעבר לכך איננו מגיבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully