וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגלם קם על יוצרו

ענת קם

18.10.2009 / 16:02

חדשות 10 לא תחויב להעביר לפרקליטי הנשיא לשעבר משה קצב את חומרי הרקע של הראיון שנערך עם א' ממשרד התיירות. עורכי הדין יורשו לצפות בחומר הגלם

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע היום כי חדשות 10 לא תחויב להעביר לפרקליטי הנשיא לשעבר משה קצב את חומרי הגלם של הראיון שנערך עם א' ממשרד התיירות, אחת המתלוננות במשפט האונס המתנהל נגדו. השופט ד"ר עודד מודריק קבע כי על החומר על חיסיון עיתונאי. כמו כן קבע השופט מודריק, כי העברת החומרים תפגע קשות בפרטיותה של המתלוננת בעוד שאי העברתם לא תפגע בצורה דומה ביכולתו של קצב להתגונן.

הפרשה החלה בעקבות ראיון בלעדי שערכו מיקי חיימוביץ וכתב המשפט ברוך קרא עם א' ב-2008. הראיון צולם והוקלט ולאחר עריכתו נותרו קטעים שלא שודרו. עם פתיחת משפטו של קצב פנו עורכי דינו בדרישה לקבל את כל חומרי הגלם של הראיון, בטענה שלנאשם יש זכות בסיסית לקבל לרשותו כל ראיה שעשויה להועיל להגנתו. השופט מודריק עצמו הוציא לפני מספר שבועות במעמד צד אחד צו למסירת חומרי הגלם אולם חדשות 10 ביקשו לבטלו ופנו שוב לבית המשפט. בפנייתם טענו כי מדובר בפגיעה חמורה בחופש העיתונות, פגיעה בפרטיות המתלוננת והעדר אינטרס גילוי מעוגן בדין. כמו כן נטען כי מדובר בחומרי גלם שהיוו שיחת רקע שלא לציטוט.

בהחלטתו הורה השופט מודריק לחדשות 10 להעביר לפרקליטי קצב את הקטעים שלא שודרו משיקולי עריכה בלבד אך ביטל את הצו שמורה להעביר את חומר הרקע. מודריק כתב בהחלטתו: "גילוי המידע בנסיבות מסוימות כמוהו כגילוי המקור... בחיסיון הקיים מגולמת גם הגנה על תכני המידע שהעיתונאי הבטיח לשומרם בסוד ולא רק הגנה צרה על זהות המקור... העיתונאי ברוך קרא טרח ועמל קשות לשכנע את המתלוננת לקיים עימו ראיון שבו תימסר גרסתה באשר לתלונתה כנגד הנאשם, כדי שניתן יהיה להציב על מדוכת הדיון הציבורי את ההצדקה להסדר. הסכמתה של המתלוננת לראיון ניתנה על סמך ההבטחה שחומרי הרקע לא ייחשפו לעינו ולאוזניו של שום גורם שלא היה שותף לראיון".

עוד כתב מודריק בפסק הדין: "פגיעה לא מבוטלת בשיתוף הפעולה של מקורות עם עיתונאים עשויה להיגרם בכל מקום שבו המקור עלול לחשוף כי מידע שימסור ויבקש להשאירו חסוי יימסר לגורם כלשהו... העיקר הוא כי אם העיתונאי לא יוכל לקיים את הבטחתו למקור, יפגע הדבר בתקינות הפעילות העיתונאית... פגיעה ביכולת התפקוד של העיתונאים היא פגיעה בחופש הפעולה ובתקינות הפעולה של העיתונות בכלל... חופש הפעולה העיתונאי מבטיח את חופש הביטוי שהוא מאמות היסוד של משטר דמוקרטי".
בחדשות 10 הביעו סיפוק מהחלטת השופט מודריק ומסרו כי ההחלטה מדברת בעד עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully