וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוקיה וורלד - הסיכום

דידי חנוך

6.9.2009 / 14:56

התערוכה השנתית של חברת הסלולר הציגה מכשירים חדשים והתמקדות חדשה בקהילת המפתחים. דידי חנוך חזר משם

תערוכת נוקיה וורלד שנערכה בשטוטגרט בשבוע שעבר היתה, כבכל שנה, הזדמנות לחברת הסלולר הגדולה בעולם להציג את השקפת העולם שלה, את המוצרים החדשים שלה ואת הכיוונים אליהם היא צועדת. בתערוכה השנה חזינו בכמה מכשירים ומוצרים מעניינים, אבל המוקד האמיתי - במיוחד ביום השני לתערוכה - לא היה במוצרים שמיועדים למשתמשים כי אם למפתחים.

עיירת פיתוח

בבוקר היום השני של התערוכה הציגה נוקיה את ערכת הפיתוח החדשה שלה לשירות המפות Ovi Maps. הערכה מאפשרת למפתחים לשלב את המפות של נוקיה בשירותי רשת, וגם ליצור יישומים לסלולר שמשתמשים במידע וכלים מהמפות. בבוקר היום השני שוחחתי עם מפתח רוסי בעל ניסיון רב בעבודה עם נוקיה, שלא הביע תקווה רבה בנוגע לסט הכלים החדש. לדבריו, החברה הבטיחה בעבר שיהיה קל לפתח בעבור ועם המוצרים שלה, והמציאות תמיד היתה קשה בהרבה. שלוש שעות לאחר מכן, שוחחתי עם אותו המפתח לאחר שזכה להדגמה של ערכת הפיתוח, והוא השמיע זמירות חדשות. לפתע יצאו מפיו הצהרות שנשמעו ממש כמו המסרים השיווקיים של נוקיה. "זה ממש קל", "זה כלי רב עצמה", וכיו"ב. שתי השיחות מדגישות את המצב שבו נוקיה נמצאת כעת: מפתחים לא בוטחים בה. מפתחים רבים נאלצו לעבוד עם החברה ומוצריה במשך שנים בגלל נתח השוק העצום שלה, אבל צברו מרירות וכעסים. רבים מאותם מפתחים מיהרו לנטוש לטובת האייפון והפלטפורמות החדשות האחרות. עכשיו צריכה נוקיה להחזיר אותם, ולהביא אליה גם כמה מהדור החדש של מפתחים שצמח בשנים האחרונות סביב האייפון.

והחברה עבדה קשה כדי להכין את הקרקע לפיתוי המפתחים האלה. ערכת הפיתוח החדשה של החברה בנויה על מרכיבי ווב, ולא רק מכיוון שקל יותר לתכנת לווב מאשר לבנות יישום ג'אווה. יישומי ווב הם יישומים שיהיה קל יותר בהרבה להתאים לפלטפורמות חדשות, ונוקיה עומדת בפני שינויים גדולים בכל הנוגע לפלטפורמות בהן היא עובדת. במהלך השנתיים הקרובות יעברו שתי מערכות ההפעלה שלה - Maemo וסימביאן - לסביבת הפיתוח Qt, מה שאמור להקל מאד על מפתחים. במאימו זה יקרה קודם. ככל הנראה, N900 הוא מכשיר המאימו האחרון שלא מתבסס על Qt. ולכך התייחס מספר 2 בחברה אנסי ואניוקי כאשר אמר בבוקר היום הראשון בתערוכה כאשר הגדיר את N900 כצעד רביעי מתוך חמישה בדרך למחשב הנייד המושלם.

מתי מוצר אינו מוצר?

ואכן, שני המוצרים החשובים ביותר שהוצגו בתערוכה - Booklet 3G ו-N900, אינם באמת מוצרים. כלומר, הם נראים כמו מוצרים נחמדים מאד, ואין לי ספק שנוקיה רוצה שאנשים יקנו אותם. אבל זאת לא המטרה האמיתית שלהם. נוקיה עסוקה בבניית כלים ומיומנויות. החברה מחפשת את המוצר המושלם בין מה שמוגדר היום כמחשב נייד ומה שמוגדר היום כטלפון סלולרי. וככל הנראה מדובר במשהו שיכולותיו ומימדיו נמצאים אי שם בין שני המוצרים האלה. יש גבול למידה בה חברה יכולה להתקדם בפיתוח של פלטפורמה חדשה לגמרי מבלי להוציא מוצרים בדרך. הנטבוק היקר מדי ומכשיר האינטרנט הקופסתי הם נסיונות בדרך. נוקיה, כך התרשמתי, יודעת שאלה לא המוצרים שיביאו אותה לארץ המובטחת.

כאמור, N900 עדיין לא משתמש בערכת הפיתוח שצפויה להגדיר מחדש את החברה בשנים הקרובות, ואני מפקפק בכך שהחברה באמת בונה על חלונות 7 כעל מערכת ההפעלה שלה למחשבים ניידים. יש אינספור שמועות שהחברה תשיק בשנה הבאה מחשב נייד קטן וקל יותר שבנוי על פלטפורמת Smartbook של קוואלקום, וזה אמור לרוץ גם הוא על Maemo, בדיוק כמו N900. זה המקום להזכיר את העסקה שנוקיה חתמה לפני מספר חודשים עם אינטל, להבטחת תאימות תוכנה בין מאימו ו-Moblin, מערכת ההפעלה הלינוקסאית של אינטל למחשבים ניידים.

הרווח שלנו

עד כה, ישראל לא היתה במקום גבוה מאד בסדר העדיפויות של נוקיה בכל הנוגע להחדרת שירותים בכלל ומפות בפרט. לא קל לחברות זרות להשיג רשיון למיפוי וניווט בישראל, ועד כה השוק הישראלי הקטן לא היה שווה את המאמץ - למרות שהם תמיד אמרו שזה בתוכניות. שינוי המיקוד לטובת מפתחים משנה את סדר העדיפויות. שוחחתי עם הולגר וייס, מי שאחראי על פלטפורמת הפיתוח החברתית לשירותי מיפוי, ומבחינתו ישראל חשובה מאד. הארץ שלנו אמנם קטנה, אבל בכל הנוגע למפתחים היא גדולה בהרבה ממידותיה.

ככל שהשירותים של נוקיה יהיו פתוחים יותר ויפנו יותר למפתחים, כך תעלה ישראל מדרגה מבחינת סדר העדיפויות של החברה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

היו גם מוצרים

כפי שניתן לראות מהסרטונים שהעלינו, היו בתערוכה גם מוצרים חדשים, שחלקם נחשפו לפניה. שניים מהם, 5530 ו-5230 מראים את הכיוון בו מתכוונת החברה ללכת עם מכשירי מגע סימביאנים בשנה ומשהו הקרובות. בשני המקרים מדובר במכשירים זולים מאד - 150 ו-200 יורו לפני סובסידיות, כלומר מכשירים שברוב המפעילים יזכו לסבסוד מלא. שניהם מכשירי מגע עם ממשק שמשלב את מסך הבית של 5800 עם תכונות ממסך הבית של המכשירים העסקיים של החברה כגון הצגת מיילים חדשים. אלה מכשירים לשוק הרחב, שמדגישים את הכוונה להפוך את סימביאן למערכת הפעלה לשוק הרחב.

בנוסף, הציגה החברה בתערוכה את N97 מיני, שהפתיע לטובה. כאשר תמונות של המכשיר שוחררו לראשונה ברשת, התגובה היתה לעג. "זה מיני?" אבל ביד, מדובר באמת במכשיר קטן יותר ונוח בהרבה. גם המקלדת שלו משופרת מעט, ובאופן כללי הוא מצא חן בעיני יותר מקודמו, כפי שכתבתי כבר בסיכום היום הראשון.

ונוקיה הציגה גם את המכשיר המתסכל ביותר שראינו מזה זמן מה: X6, מכשיר המוזיקה הראשון שלה עם מסך קפסטיבי הנוח לשימוש באצבע, שיגיע כבול לשירות המוזיקה Comes With Music. אנשי יורוקום הביעו אמונה בהגעתו של המכשיר לארץ, ומשיחות עם אנשי נוקיה זה נראה סביר. אבל הרושם שקיבלתי - ואני מקווה מאד להתבדות - הוא שנוקיה תשחרר אותו מכבלי CWM רק לאחר שתמכור את כל היחידות שתוכל למכור עם חבילת המוזיקה. כלומר, עד שהוא יגיע לארץ, סביר להניח שיוצגו כבר מכשירים חדשים וטובים יותר. וחבל, זה מכשיר מגניב.

סיכום ומכשיר התערוכה

בסה"כ, נראה שנוקיה הרוויחה מכך שהרחיקה את התערוכה שלה מ-MWC בתחילת השנה הבאה. היא יכלה להציג ליין שלם יותר של מוצרים בארוע שלה. ההתמקדות במפתחים נראית לי נכונה מאד, כי זהו תחום בו החברה נחלשה מאד, והיא זקוקה למפתחים נואשות על מנת שיסייעו לה לבנות פלטפורמה חזקה מול האייפון והאנדרואיד.

מכשיר התערוכה הוא, ללא ספק, N900. הוא אמנם קופסה שחורה וגדולה, אבל יכולות המולטי טאסקינג שלו הן חסרות תקדים בפלטפורמה סלולרית. והשימוש בדפדפן של מוזילה בהחלט משתלם.

גילוי נאות: הכתב היה אורח יורוקום ונוקיה בשטוטגרט

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully