וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2009: תשובה או דנקנר?

רוית הכט ועומר שרביט

9.2.2009 / 16:35

שניהם הימרו ביחד על הקלף הלא נכון בווגאס, אך לכל אחד מהם יש גם אימפריה נפרדת. ברוח הימים האלו, השאלה העיקרית היא: מי מסובך פחות?

יצחק תשובה

קשה להישאר אדישים לסיפורי סינדרלה. ולכן קשה להישאר אדישים לאיש העסקים, יצחק תשובה. תשובה, בן למשפחה ברוכת ילדים מלוב, שטיפס מסטטוס של קבלן בינוני לכס אחד הטייקונים המשפיעים והחשובים במשק הישראלי, נמצא באופן קבוע ברשימת עשירי ישראל, ועסקיו חובקים תחומים רבים כמו נדל"ן (דלק נדל"ן, אלעד), אנרגיה (דלק קידוחים) וביטוח (קבוצת דלק מחזיקה 55% ממניותיה של חברת הביטוח הפניקס).

במארס 2007 העריך הפורבס את הונו של הקבלן מנתניה ב-4 מיליארד דולר - אימפריית ענק במונחי שוק ישראלים ובכלל. אז נכון שהמשבר הכלכלי האחרון מחק כמה מילארדים (על פי הדה מרקר אחזקותיו של תשובה התכווצו על הנייר ב-5.7 מיליארד שקל) והיה הסיפור ההוא עם "התספורת" (ב-3 בנובמבר הודיעה דלק נדל"ן על הצעה להחליף את סדרות ג' וד' - הסדרות שאמורות להיפרע במאי - בסדרות חדשות. אם החלפת הסדרות הייתה מתקיימת, בעליהן היו מקבלים תמורה הקרובה למחירי האג"ח בבורסה – כלומר הרבה פחות ממה שהובטח להם בהנפקה. הרעיון נפל אחרי יום, עקב מחאות חריפות). חלק ראו במהלך ניסיון בוטה לבלף, חלק טענו שמדובר במעידה או ברעיון לא מוצלח.


אולם תגלית הגז בקידוח תמר 1 בינואר האחרון החזירה לתשובה את מגע הזהב האופייני לו, והפיחה ברבים את התקווה, כי הגמילה מצינורות הגז של שכנינו קרובה.


למרות שעדיין לא הופק מהמאגר ולו חלקיק של גז, ולמרות שיש מי שמחכה לתשובה בסיבוב (רוני בירם וגיל דויטש מאקסלנס למשל, שמחייבים אותו לקנות את חלקם ביוקר) הנתונים מדברים בעד עצמם: מניית דלק קידוחים כמעט שילשה את עצמה מיום מציאת המאגר – ומניית קבוצת דלק עלתה בלמעלה כ-140%.


זוהי דוגמה, שממחישה היטב את אינטואיציית הסוחר המפורסמת של תשובה: מדצמבר 2008 ועד שלושה ימים לפני תגלית הגז רכש תשובה מניות של הקבוצה - והרוויח עליהן 70 מיליון שקל. אז פלא שאורן זריף רוצה להיות חבר שלו?

נוחי דנקנר

אם היה "האח הגדול - טייקונים", נוחי דנקנר ודאי היה זוכה במקום הראשון: האיש שהשתלט ב-2003 על אי.די.בי, חולש על הכי הרבה חברות שמוכרות מוצרי צריכה לישראלים, כמו סלקום, שופרסל, כלל ביטוח, נטוויז'ן וגולף. זאת, לצד חברות תעשייתיות, כמונופול המלט נשר, כלל תיירות ונכסים ובנין, שהן אבני יסוד בכלכלה הישראלית. בשל כך, דנקנר הפך לאיש החזק במשק.


לא תמיד אופיו ההרפתקני הסב לו נחת והדוגמאות רבות. בשנות הגאות נוחי ראה את מניית אי.די.בי משיגה תשואת חסר לעומת המתחרים - לבייב, תשובה ועופר. האחרונים נהנו מהגאות בעסקיהם בחו"ל, ואי.די.בי נראתה למשקיעים קצת פרובינציאלית. נוחי החליט לשחק ב"מירוץ למיליון" והצטרף ליצחק תשובה בנסיעה ללאס ווגאס. השנים קנו ב-2007 – רגע לפני המשבר - קרקע בווגאס תמורת 1.25 מיליארד דולר. בשיא המשבר, (אפריל 2008), נוחי התקשה "לקום מהשולחן" ורכש זכויות נוספות בפרוייקט משותפיו, בעסקת בעלי עניין. העיתוי התברר כבעייתי, הבנקים חתכו את השווי של הקרקע בחצי ודנקנר הפסיד (עם תשובה) את כל ההון העצמי.


כדי למזער את נזקי ווגאס נוחי עבר להימור החביב עליו – בנקים. כמו הסיבוב המוצלח על 2.4% מלאומי ב-2004, דנקנר לקח את אי.די.בי לסיבוב פיננסי על קרדי סוויס השוויצרי. בהתחלה זה עבד ודנקנר קנה ומכר בתוך כמה ימים. לאחר מכן הוא קנה מחדש וכעת אי.די.בי מופסדת כמיליארד שקל על הנייר, (כולל מחיקה ממשית של רבע מיליארד שקל).


החדשות הטובות הן שמה שנראה כפחות אטרקטיבי בשנות הגאות, הוא גלגל ההצלה של אי.די.בי בשפל: חברות יציבות וסולידיות, שהביקוש למוצריהן הוא קשיח באופן יחסי. כך למשל, שופרסל דיווחה ברבעון הרביעי של 2008 על צמיחה של 31% ברווח התפעולי. החברה מוכיחה שהיא יודעת להתמודד עם המיתון, וסביר להניח שבסלקום ובחברות נוספות בקבוצה, התמונה תהיה דומה.


בראיון לספר "ישראל לאן" דנקנר סיפר כיצד זיהה את המשבר הכלכלי כבר ב-2006, והכין את אי.די.בי בהתאם, בינתיים ההימורים מוכיחים קוצר ראות, אבל ההיסטוריה מלמדת שהאמונה של נוחי מוכיחה את עצמה. במיתון של 2003, מעט מאוד אנשים היו מוכנים לרכוש את אי.די.בי ובסופו של דבר לזכות בכל הקופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully