072-3300504

אקו-דמיה

מה זה ירוק מבחוץ, חרשן מבפנים וזה לא סטודנט שמעשן לפני בחינה? "קמפוס ירוק", תעודה של המשרד להגנת הסביבה למוסדות המיישמים מדיניות סביבתית. הטכניון כבר חסך כסף רב

יעל ללום | 30-11-2008 16:31:00

האם גם אתם לומדים ב"קמפוס ירוק"? ולא אנחנו לא מתכוונים לדשא או לפינות העישון שיש אצלכם, אלא לתעודת הסמכה שנותן המשרד להגנת הסביבה למכללות ואוניברסיטאות ברחבי הארץ. בדרך זו מעודד המשרד את המוסדות גם לבצע פעילות חינוכית והסברתית וגם באמת לחסוך בצריכת חשמל, מים וכו'.

"המטרה העיקרית שלנו היא שכל סטודנט יקבל רקע בנושאים סביבתיים", אומרת דורית באום, יו"ר ועדת ההיגוי של הנושא במשרד להגנת הסביבה. "הסטודנטים נמצאים בסוף הדרך של מערכת החינוך הפורמלית וזו ההזדמנות האחרונה שלנו להשפיע עליהם. לאחר שיסיימו את לימודיהם הם יהיו לעובדים בחברות, בתעשייה, בשירותים הציבוריים, מקבלי החלטות וקברניטי המשק, ואנחנו מעונינים שתהיה להם אוריינטציה סביבתית".

מדוע תעודת "קמפוס ירוק" אטרקטיבית כל כך עבור מוסדות הלימוד?

"הקמפוסים משתמשים בזה לשיווק ולמשיכת סטודנטים. לרוב המוסדות יש אתרי אינטרנט שמתורגמים לאנגלית ויש כניסות של מתעניינים מחו"ל, וכך גם הם וגם המשרד משווקים את העשייה הירוקה שלנו למדינות אחרות בעולם. בנוסף, חלק מהמכללות הן להכשרת מורים ויש בעיניהן חשיבות בהכשרת המורה העתידי בדגש על נושאי סביבה אקטואליים".

חינוך לחיסכון
חינוך לחיסכון

הטכניון: חיסכון של 235 אלף שקלים
על מנת לקבל את התואר הנכסף, המוסד הלימודי צריך לעמוד במספר קריטריונים: הקמת מועצה ירוקה, הקצאת קורס בחירה אחד בנושא סביבה שיעמוד לרשות כל הסטודנטים במוסד, פרוייקט סביבתי-קהילתי מתמשך ושימוש מושכל במשאבים אשר יכלול תוכנית לצמצום השימוש בחשמל, מים ונסיעות, וכן עידוד נושא מיחזור בקבוקים, נייר, טונרים וכיוצא באלו.

מי שלקח ברצינות את כל נושא איכות הסביבה, ואף הרוויח מכך כסף רב, הוא הטכניון. "עשינו עבודה נרחבת בהכנסת אלמנטים חסכוניים", מספרת ד"ר אופירה איילון, מנהלת תחום סביבה בטכניון. "חסכנו למעלה מ-16 אחוז מחשבון החשמל. השקענו 45 אלף שקלים ותוך שמונה חודשים חסכנו 235 אלף שקלים. מבחינה סביבתית, על כל קילו-ואט לשעה של חשמל שנחסך אנחנו מונעים פליטה של תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן, חלקיקים וחמצן דו חמצני שהוא גז חממה".

למרבה ההפתעה פעולות החיסכון לא דרשו מאמץ רב וידע מתוחכם. "בסך הכל כיוונו מזגנים שלא יפעלו במשך כל היממה, ובמקום תאורה תמידית, התקנו גששי תאורה", אומרת איילון.

כיום יש בישראל 13 מוסדות המוסמכים כ"קמפוס ירוק", מהם שלושה בלבד הם אוניברסיטאות – חיפה, הטכניון והפקולטה לחקלאות ברחובות של האוניברסיטה העברית. מוסדות נוספים נמצאים בתהליך ההכשרה.

יחד עם זאת, אי אפשר שלא לתהות כיצד נוצר מצב שבו המכללות דואגות יותר לשווק את עצמן כירוקות מאשר האוניברסיטאות. "מכללה היא גוף קטן וקל יותר 'להרים' את נושא ההתייעלות, לעומת אוניברסיטה שהיא גוף ענק שקשה לבנות בו תהליך מתמשך בכל הפקולטות", אומרת באום, "אבל אנחנו לאט לאט מגיעים לרוב האוניברסיטאות הגדולות".

פעולות קטנות, חיסכון גדול. הטכניון
פעולות קטנות, חיסכון גדול. הטכניון
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד