וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפד הוריד את ריבית ארה"ב ב-0.25%

אשר שכטר

31.10.2007 / 20:41

על רקע המשבר בשוק הדיור האמריקאי, שעלול לגרום למיתון, החליט הבנק הפדרלי להוריד את הריבית לרמה של 4.5%

ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי החליטה היום, כצפוי, להוריד את ריבית הבסיס ב-0.25% משיעורה הנוכחי, העומד על 4.75%, ל-4.5%. זאת, על רקע החששות כי המשבר בשוק הדיור, שהחריף בחודשים האחרונים בעקבות המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים יוביל להאטה בצמיחה ועשוי לגרום למיתון.

בפגישתו האחרונה של הבנק הפדרלי ב-18 בספטמבר החליטה ועדת השוק הפתוח של הבנק על הורדה דרמטית של הריבית ב-0.5% ל-4.75%, לראשונה מאז 2003, על רקע החששות כי המשבר בשוק המשכנתאות יגרום למיתון ומהווה איום גדול יותר מהאינפלציה. מאז הורדת הריבית, רשמו מדדי המניות התאוששות מרשימה מהנפילות שתקפו אותם בשיאו של משבר האשראי במהלך הקיץ, אך מחיר הנפט זינק מעל לרף ה-93 דולר לחבית והדולר נפל מול היורו לרמות שפל של כל הזמנים.

מוקדם יותר היום דיווח משרד המסחר האמריקאי כי למרות החשש מהאטה בכלכלת ארה"ב, הכלכלה האמריקאית רשמה צמיחה מפתיעה של 3.9% ברבעון השלישי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הצמיחה החזקה ביותר מזה ששה רבעונים.מרבית הכלכלנים צפו האטה בצמיחה ברבעון השלישי ל-3.1%, לעומת צמיחה של 3.8% ברבעון השני.

צפויה האטה בצמיחה

בנוסף לדו"ח התמ"ג המעודד, חברת המחקר ADP אמפלוייר סרוויסס דיווחה היום כי שוק התעסוקה האמריקאי הוסיף 106 אלף משרות בחודש אוקטובר. הוצאות הבנייה בארה"ב רשמו גם הן עלייה בלתי צפויה בספטמבר, למרות המשבר המתמשך בשוק הדיור.

למרות נתוני הצמיחה החיוביים, הזהירו היום כלכלנים בוול סטריט כי ברבעונים הקרובים צפויה הצמיחה האמריקאית להאט בעקבות משבר האשראי וההחרפה במשבר הדיור. לדברי האנליסטים, כלכלת ארה"ב צפויה לצמוח בקצב של 1.8% בלבד ברבעון האחרון של השנה ולהתקרב באופן מסוכן למיתון.

אינדיקטורים כלכליים אחרים שהתפרסמו בזמן האחרון בארה"ב היו פחות חיוביים והעידו על החרפת המשבר בשוק הדיור: מספר עיקולי הבתים הוכפל בספטמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עקב הקשיים בהם נתקלו לווי משכנתאות הסאבפריים (משכנתאות ללווים בעייתיים), שאינם מסוגלים לעמוד בתשלומי המשכנתא בריבית המשתנה שלוו.

מספר שמיטות החובות על ידי בעלי בתים רשם גם הוא עלייה של 22% בחודש ספטמבר לעומת החודש המקביל ב-2006, מכירות הבתים הקיימים צנחו בספטמבר ב-19% לשפל של שמונה שנים ומחירי הבתים בערים המרכזיות בארה"ב ירד ב-5% באוגוסט - הירידה החדה ביותר מזה 16 שנים.

מדד אמון הצרכנים נפל באוקטובר זה החודש השלישי ברציפות לרמתו הנמוכה ביותר מזה שנתיים, על רקע חששות גוברים לגבי החולשה במגזר העסקי, ומדד בטחון הצרכנים - הנחשב לאומדן של הצריכה הפרטית העתידית - נפל באוקטובר לשפל של 17 חודשים, על רקע החרפת ההאטה בשוק הדיור והעלייה החדה במחירי הנפט. מסקר שנערך לאחרונה, עולה כי כמחצית מתושבי ארה"ב חשים כי הכלכלה כבר נמצאת במיתון.

גרינספאן מזהיר מבעיות נוספות

יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר, אלן גרינספאן, העריך בשבוע שעבר כי כלכלת ארה"ב עדיין עומדת בפני לחצים עקב ההאטה בשוק הדיור, שהובילה לסגירתם או מכירתם של עשרות בנקים וחברות משכנתאות ופגעה קשות גם בחברות הבנייה, ברשתות קמעוניות למכירת רהיטים ומוצרי חשמל ואפילו בחברות ביטוח, ועוררה חששות כי כלכלת ארה"ב עומדת בפני מיתון אפשרי ללא התערבות בהולה של הפדרל ריזרב.

גרינספאן העריך כי כלכלת ארה"ב "ככל הנראה" לא תשקע למיתון כתוצאה מהמצב, אך הזהיר כי הירידה בערך הבתים עלולה ליצור בעיות עבור הכלכלה, הנשענת בכבדות על הצריכה הפרטית. כמו כן, הוסיף גרינספאן כי שיעור הצמצום במלאים העצומים של בתים העומדים למכירה עדיין "קטן מאד", גורם אשר עשוי להאריך את תקופת המיתון בשוק הדיור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully