וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן דחה בקשת ארה"ב ואירופה: "הולך לאו"ם"

ניר יהב

24.11.2012 / 12:04

עיתון פלסטיני מדווח כי יו"ר הרשות הפלסטינית סירב לבקשתם של שרי החוץ של ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה לדחות את פנייתו לשדרוג מעמד הרשות באו"ם. "לא ניסוג מההחלטה"

מספר שרים מערביים בכירים - ביניהם שרי החוץ של ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה - פנו ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בבקשה שידחה את פנייתו לאו"ם, כך דיווח הבוקר (שבת) העיתון הפלסטיני "אל-איאם". אולם, לפי הדיווח, אבו מאזן סירב והבהיר להם: "אני הולך לאו"ם". בכירים פלסטינים אמרו לעיתון כי מספר מדינות אירופאיות ימתינו עם קבלת ההחלטה סופית בנושא בקשת הרשות לשדרג את מעמדה באו"ם "עד לרגע האחרון לפני ההצבעה".

שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, מבקר בישראל וברשות הפלסטינית. נובמבר 2012. Oliver Lang/dapd, AP
אבו מאזן ושר החוץ של גרמניה, גידו וסטרוולה, ברמאללה, השבוע/AP, Oliver Lang/dapd

הבכירים העריכו עוד כי ההתפתחויות האחרונות בעקבות המבצע הישראלי ברצועת עזה "רק יובילו לכך שמדינות נוספות יצביעו בעד הבקשה הפלסטינית להפוך למדינה שאינה-חברה באו"ם". בכיר אש"ף, חנא עמירה, הסביר לעיתון: "אני חושב שהפנייה לאו"ם היא מוצא רציני לאחר מה שקרה ברצועת עזה". בכיר פתח, סאיב עריקאת, הוסיף: "לא ניסוג מההחלטה שלנו לפנות לאו"ם ב-29 בנובמבר".

בנימין נתניהו נפגש עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ומזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, השבוע, בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

לפני כשבועיים הפיצה הרשות הפלסטינית טיוטת החלטה למדינות החברות באו"ם הקוראת לשדרג את מעמדה באו"ם למעמד של "מדינה משקיפה". בטיוטת ההחלטה, שככל הנראה תובא להצבעה באסיפת האו"ם מאוחר יותר החודש, מובאת גם מחויבותה של הרשות לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים לפי מתווה שתי מדינות לשני עמים.

אם המדינות החברות בארגון אכן יתמכו בהצעה, "יוענק לפלסטין מעמד של מדינה משקיפה באו"ם בלי לפגוע בזכויות ותפקידו של הארגון לשחרור פלסטין" – כך על פי הטיוטה. כיום הפלסטינים נחשבים ל"ישות משקיפה" באו"ם. קבלת הפלסטינים כמדינה שאינה חברה, בדומה למעמד הוותיקן באו"ם, יכולה להוות סוג של הכרה במדינה הפלסטינית. השדרוג במעמדם גם יעניק לפלסטינים גישה לגופים כמו בית המשפט לפשעים בינלאומיים בהאג, שבו יוכלו להגיש תביעות נגד ישראל.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, תקף היום את אבו מאזן, בשל כוונתו לפנות לאו"ם. "אבו מאזן הוא חמאסניק בתחפושת", אמר ארדן. "קודמו ערפאת לפחות לבש מדים ולא התחפש בחליפת עסקים". ארדן, שדיבר באירוע "שבתרבות" ברמת גן, הוסיף כי ?מי שמברך את החמאס על ירי טילים לעבר אוכלוסייה אזרחית, מעודד הסתה ברשות הפלסטינית ופועל חד צדדית בזירה הבינלאומית הוא חמאסניק מחופש".

"ארה"ב נואשת מהניסיונות להניא את אבו מאזן מהמהלך"

בשולי הדיונים על הפסקת האש השבוע, הבהירה ארצות הברית כי אמנם תתנגד למהלך בהצבעה בעצרת, אך היא נואשה מהניסיון להניא את אבו מאזן מהמהלך, ועל כן מתנגדת לכוונה הישראלית להפעיל נגדו צעדי ענישה כאלה ואחרים. גורם מדיני בכיר אישר כי מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, קראה להנהגה הישראלית להגמיש את המדיניות כלפי הרשות הפלסטינית, ואמר כי היא הבהירה ש"אין מנוס מקידום הערוץ המדיני מול הרשות הפלסטינית, וישראל תצטרך לשלם מחיר על הגיבוי הבינלאומי שקיבלה במתקפה בעזה, ללכת לקראת אבו מאזן ולסייע לו". גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, העביר בפגישותיו עם נתניהו ועם שרי "השלישייה" מסר דומה, לפיו לאור הגמישות שהתגלתה עם חמאס, הוא מצפה כי ישראל תגלה מתינות דומה בתגובה למהלך של אבו מאזן.

בחודש שעבר הפציר הממשל האמריקאי באירופה "להצטרף למאמציה של ארה"ב" לסיכול המהלך. באיגרת מטעם ארה"ב שהגיעה לידי עיתון ה"גארדיאן" הבריטי, נכתב כי על מדינות אירופה "להימנע מצעדים חד צדדיים ופרובוקטיביים שעלולים להפר את האמון בין הצדדים ולהסיח את הדעת מתהליך השלום".

האיגרת, שתוארה בעיתון כ"התכתבות פרטית", הועברה במהלך העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בספטמבר לנציגי הממשלות השונות באירופה. בין היתר נכתב באיגרת כי אם תצליח הרשות לקבל מעמד של מדינה, "הדבר עלול להביא לתוצאות שליליות משמעותיות עבור תהליך השלום עצמו, עבור מערכת האו"ם, וכן עבור יכולתנו להמשיך במתן הסיוע הכספי המשמעותי שאנו מעניקים לרשות הפלסטינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully