וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר שישראל תשלם עבור תמיכת ארה"ב במבצע

טל שלו

22.11.2012 / 23:05

עם סיום המבצע בעזה, חזרה למוקד העיסוק הישראלי והבינלאומי הפנייה של אבו מאזן לשדרוג מעמד הרשות באו"ם. ארה"ב דבקה בהתנגדותה, אך דורשת מישראל: הימנעו מתגובה חריפה

צילום: שי מכלוף, אבי כהן, טל אנגלנדר, דניאל בוק, רויטרס, דרור פיקלני, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו בסיכום אירועי "עמוד ענן" - מחיסול ג'עברי ועד להפסקת האש)

לנוכח האינטנסיביות של האירועים בלחימה והניסיונות להגיע להפסקת אש ברצועת עזה, נעלמה כמעט לחלוטין מאור הזרקורים אחת מנקודות הביקור של השיירה הדיפלומטית שהסתובבה באזור השבוע - רמאללה, שם ממתין כאב הראש הבא של ישראל והקהילה הבינלאומית, ממש מעבר לפינה. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הבהיר השבוע בפני כל מי שרק ביקש לשמוע כי הוא מתכוון להגיש בשבוע הבא כמתוכנן את הפנייה הפלסטינית לשדרוג מעמד הרשות בעצרת הכללית של האו"ם. מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, ביקשה ממנו מפורשות לדחות את הגשת הבקשה, אך אבו מאזן - שנחשב לאחד המפסידים הגדולים מהעימות האחרון, שחיזק משמעותית את עמידת חמאס - נחוש להמשיך במהלך, וביום חמישי הבא, בתאריך הסמלי של כ"ט בנובמבר, ינסה להשיב חלק מכבודו האבוד.

סבב האלימות האחרון ברצועה הגיע בעיצומן של ההכנות הישראליות למהלך הפלסטיני, אותו הגדיר שר החוץ, אביגדור ליברמן, כ"טרור מדיני". בירושלים ריכזו מאמצים בקרב בלימה דיפלומטי, שנועד לגייס כמה שיותר מדינות שילחצו על אבו מאזן לסגת בו מהבקשה, בעוד ישראל מנופפת באיומי תגובה חריפים למהלך. בשבועות האחרונים, כינס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מספר דיונים שעסקו בנושא בפורום "התשיעייה", בניסיון לגבש את דרך התגובה הישראלית. בין היתר, נבחנו צעדים חד-צדדיים ישראליים שישראל תנקוט אם המהלך יושלם, דוגמת הפסקת העברת תשלומי המסים לרשות הפלסטינית, אימוץ דו"ח אדמונד לוי, המכשיר את חוקיות הבנייה היהודית ביהודה ושומרון, וביטול הסכמי אוסלו וההסכמים הכלכליים בין ישראל לרשות.

גם מזכ"ל האום מבקש מתינות כלפי המהלך

עם זאת, לוואלה! חדשות נודע כי בשולי הדיונים על הפסקת האש השבוע, הבהירה ארצות הברית כי אמנם תתנגד למהלך בהצבעה בעצרת, אך היא נואשה מהניסיון להניא את אבו מאזן מהמהלך, ועל כן מתנגדת לכוונה הישראלית להפעיל נגדו צעדי ענישה כאלה ואחרים. גורם מדיני בכיר אישר כי קלינטון קראה להנהגה הישראלית להגמיש את המדיניות כלפי הרשות הפלסטינית, ואמר כי היא הבהירה ש"אין מנוס מקידום הערוץ המדיני מול הרשות הפלסטינית, וישראל תצטרך לשלם מחיר על הגיבוי הבינלאומי שקיבלה במתקפה בעזה, ללכת לקראת אבו מאזן ולסייע לו". גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, העביר בפגישותיו עם נתניהו ועם שרי "השלישייה" מסר דומה, לפיו לאור הגמישות שהתגלתה עם חמאס, הוא מצפה כי ישראל תגלה מתינות דומה בתגובה למהלך של אבו מאזן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בנימין נתניהו נפגש עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ארה"ב נואשה מהניסיון להניא את אבו מאזן מהמהלך באו"ם. נתניהו וקלינטון במהלך ביקורה בישראל, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

נתניהו צפוי לכנס בשבוע הקרוב דיונים נוספים לקראת הפנייה הפלסטינית לאו"ם, ולא בטוח שכל שרי "התשיעייה" ישמחו להישמע לאזהרותיה של קלינטון. בבוקר החיסול של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, הפיץ השר ליברמן את טיוטת נייר העמדה שגיבש במשרד החוץ לקראת הפנייה הפלסטינית, בה הזהיר כי "יש לראות בכך חציית קו אדום ושבירת כל הכללים המחייבים תגובה ישראלית קשה", והמליץ "לגבות מחיר כבד מאבו מאזן, לרבות אפשרות להפלת שלטונו ופירוק הרשות הפלסטינית". ליברמן הנחה את שגרירי ישראל בבירות העולם להעביר מסר כי אם המהלך יתבצע, ישראל תנקוט סנקציות חמורות, אך גם העניק גזר לפלסטינים אם אלה ייסוגו מהמהלכים באו"ם בדמות משא ומתן לקראת מדינה בגבולות זמניים.

לטון הנוקשה של ליברמן שותף גם שר האוצר, יובל שטייניץ, ששב והדגיש בשבועות האחרונים כי יפעל להפסיק את העברת כספי המסים הפלסטיניים לידי הרשות, בדומה לצעדי ענישה שנקטה ישראל בשנה שעברה, כשהפלסטינים שידרגו את מעמדם בארגון התרבות והמדע של האו"ם, אונסק"ו. בישראל מעריכים כי ההצעה הפלסטינית צפויה בכל מקרה לזכות ברוב גדול מבין 193 מדינות העצרת, וחוששים בין היתר כי אחרי העצרת הכללית, יפנה אבו מאזן לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) ויבקש שהרשות תתקבל שם כחברה, מה שעשוי לגרור תביעות משפטיות נגד ישראל ומנהיגיה על פשעי מלחמה.

שר החוץ אביגדור ליברמן ושר האוצר יובל שטייניץ בהצבעה על חוק ההסדרה בכנסת ירושלים, יוני 2012. עומר מירון
מאיימים בסנקציות על הרשות הפלסטינית. שטייניץ וליברמן/עומר מירון

בתוך כך, פרסמה היום לשכתו של אבו מאזן הודעה, לפיה זכה לתמיכה מצד חמאס והג'יהאד האיסלמי למהלך באו"ם. עם סיום מבצע "עמוד ענן" וכניסת הפסקת האש לתוקף, התקשר ראש ממשלת החמאס, איסמעיל הניה, לאבו מאזן, וכך גם בכיר הג'יהאד האיסלמי ברצועה מוחמד הינדי, וסגן יו"ר הפרלמנט מטעם חמאס, אחמד בחר. על פי ההודעה. השלושה הבהירו לו כי הם תומכים בפנייתו לאו"ם ב-29 בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully