וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה!: למרות מגעי האיחוד - הימין שומר על כוחו; בנט יורד

לירון מרוז

8.1.2013 / 0:08

הפגישות, ההצהרות וההודעות לא עזרו: הפער בין הגושים נותר זהה, לפי סקר וואלה! בנט יורד ל-13 מנדטים ואמסלם מרוויח ועובר את אחוז החסימה. הליכוד עם 34, העבודה עם 18

צילום: גדעון צנטנר, עומר מירון, מור שאולי, טל אנגלנדר, דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

עם איחוד כוחות במרכז-שמאל או בלי איחוד כוחות, מאזן המנדטים בין הגושים נשאר בדיוק כפי שהיה – 66 לימין-חרדים, 54 למרכז-שמאל. לפי סקר וואלה! שנערך על ידי מכון TNS-טלסקר, לו היו מתקיימות הבחירות היום (שלישי) היה הליכוד מקבל 34 מנדטים. נפתלי בנט והבית היהודי, שבשבוע האחרון ירדו מעט מהכותרות, קטנים מעט ל-13 מנדטים. מפלגת עם שלם של ח"כ חיים אמסלם מצליחה לעבור את אחוז החסימה עם שני מנדטים - לראשונה זה כמה שבועות. ש"ס עם 11 ויהדות התורה עם 6 שומרות על יציבות.

מסיבות העיתונאים הדרמטיות, הספינים, ה-SMSים והפגישות הליליות כמעט לא שינו דבר בגוש המרכז-שמאל. העבודה נשארת על 18 מנדטים, התנועה ויש עתיד זוכות ב-11 כל אחת – עלייה של מנדט. מדובר בעלייה הנמצאת בטווח הטעות הסטטיסטית וקשה להגדירה כנגזרת מהמהלכים האחרונים. מרצ שומרת על ארבעת המנדטים שלה, וגם במפלגות הערביות נרשמת יציבות: רע"מ-תע"ל עם 4, חד"ש עם 4 ובל"ד עם 2 מנדטים.

בחירות 2013 - כותרות אחרונות:
יחימוביץ' ולפיד על האיחוד: "לבני שיקרה, היינו תפאורה"
נפסל תשדיר של בל"ד שצוחק על ליברמן ועל "התקווה"
פייגלין: הציבור איבד אמון בבתי המשפט המושחתים
לפיד על הצעת לבני: אין דבר כזה גוש חוסם נתניהו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפת הסקרים בחודשים האחרונים

משלושה יוצא כלום

נדמה שאת ההודעה שקיבלו הכתבים הפוליטיים בשעה 01:30 בלילה שבין ראשון לשני ניסח מישהו שזה עתה התעורר משינה: "הודעה משותפת של לפיד, יחימוביץ' ולבני: פגישה באווירה טובה, דנו בסכנות הגלומות בהקמת ממשלה קיצונית. סיכמנו שנשוב ונשוחח בכל עת שיהיה צורך בכך". יותר חמוץ מזה לא יכול להיות. אם ציפי לבני באמת חיפשה איחוד באותם רגעים – מה ששותפיה משוכנעים שהיא לא עשתה – היא יכולה לסמן כבר עכשיו מינוס אחד גדול.

כל הדיווחים, העדכונים והסקרים - וואלה! בחירות 2013

ההודעה שפרסמו אמש במשותף (!) מטות לפיד ויחימוביץ', שבה טענו שלבני הציגה גרסה שקרית לאירועי הלילה והפליגו בגנותה של יו"ר התנועה, נחשבת לחריגה בכל קנה מידה. ודאי וודאי כשמדובר על שתי מפלגות שמתחרות על אותם מצביעים. ועל מה היה כל הכעס? למרות הקור ששרר לא רק בחוץ, אלא גם בבית אמו של יאיר, שולמית לפיד - שם נערכה הפגישה, סיכמו השלושה שלא מוציאים החוצה דבר מלבד ההודעה המשותפת. אנשי לפיד ויחימוביץ' התפלצו כשראו את רינה מצליח מדווחת אתמול בערוץ 2 אחר הצהריים מה היה בפגישה, ולאחר מכן הם נדהמו לראות שלבני פרסמה בדף הפייסבוק שלה את המסמך שלטענתה היא הציגה בפגישה. בשלב הזה החליטו בעבודה וביש עתיד להסיר את הכפפות.

בפוליטיקה הכל אפשרי ואולי השלושה יתאחדו בסופו של דבר אחרי הבחירות וינהלו את האופוזיציה בהרמוניה משגעת, אבל בשבועיים הקרובים אין על מה לדבר. ביש עתיד ובמפלגת העבודה פשוט לא מבינים מה לבני חשבה לעצמה באותו לילה בבית שולמית לפיד, כשהוציאה נייר והחלה להקריא לנוכחים את רעיונותיה כאילו היא מורה שמכתיבה לתלמידים בכיתה את שיעורי הבית לחופש. מהר מאוד הסבלנות אבדה לכל הצדדים. תוכן ממשי הם לא מצאו שם, ובשני הצדדים בטוחים שלבני לא באמת התכוונה שקריאתה לאיחוד באולפן שישי באמת תיבחן על ידי שני השותפים הפוטנציאליים שלה. אגב, גם כימיה בינאישית לא נשפכה כמים במפגש הלילי המשולש.

מבחינת לפיד ויחימוביץ' כל העיסוק באיחוד בגוש היה בזבוז של ימים יקרים בקמפיין. אם עבור לפיד הפגיעה לא נוראה – הקמפיין שלו יציב וקבוע – עבור יחימוביץ' מדובר בעיכוב בעייתי. את ההודעה שלה על כך שלא תשב עם בנימין נתניהו קיוו במפלגה לתרגם במהירות לסחף של מצביעים מתלבטים. בעבודה, שם נעזרים בשירותיו של האסטרטג סטנלי גרינברג, מדברים על 8 מנדטים מגוש המרכז-שמאל שמתלבטים האם להצביע פתק לבן או למפלגות שנכון לעכשיו לא עוברות את אחוז החסימה. זהו מצבור נאה של מנדטים, שחלק לא קטן מהם חושש למצוא את המפלגה שלה יצביע יושבת לבסוף בממשלת ימין עם בנימין נתניהו. זליגה של 4-5 מנדטים כאלה לחיקה של יחימוביץ' תשנה באופן משמעותי את מצבה של המפלגה. ההודעה של לבני, שרוצה ולא רוצה לשבת עם נתניהו, בלבלה את המתלבטים. נכון לעכשיו לפיד ויחימוביץ' שמים מאחוריהם את סאגת האיחוד. ה"צורך" שעליו דובר בהודעה משלשום יתעורר ב-23 בינואר, לא לפני.

ואחרי כל גלי הביקורת כלפי לבני חשוב לציין את הדבר הבא: אם בסופו של דבר יהיה איחוד בגוש – לפני או אחרי 22 בינואר – מדובר במהלך המהותי ביותר שהנפיקה מערכת הבחירות הזו. בפני נתניהו תעמוד בחירה קשה – שותפיו הטבעיים שיצבעו את ממשלתו בצבעים קיצוניים, או שותפים שיעשו לו את המוות מיום השבעת הממשלה. ראש הממשלה יצטרך לבחור למן הרגע הראשון מה הולכת להיות דרכה המדינית והחברתית של מפלגתו, עם מעט מאוד מקום לזגזוגים וטעויות. לפיד הודיע בימים האחרונים פעם אחר פעם שלא ייכנס לבד לממשלת ימין-חרדים, יחימוביץ' בכל מקרה בחוץ. נותרה רק לבני, שבכלל באה להחליף את נתניהו. האפשרות שבסופו של דבר היא זו שתכשיר את ממשלתו נראית ביזארית. למרות זאת, יש במערכת הפוליטית מי שחושש שהעובדה שהיא מסרבת בעקשנות להודיע שלא תשב עם נתניהו, מוכיחה שב-23 בינואר היא מתכוונת לרוץ אליו.

דא, בנט

עדיין מוקדם לקבוע אם 13 המנדטים שמקבל נפתלי בנט בסקר הנוכחי, לעומת ה-15 שקיבל בשני הסקרים הקודמים, מהווים מגמה, אבל מוטב שהתוצאה תדליק אצלו נורה אדומה. אם הירידה תיעצר כאן קרוב לוודאי שבנט ישמח – גם הוא יודע שאלו המספרים הריאליים שלו - אבל אם הוא יגיע לאזור החד-ספרתי זה יהיה מבחינתו כישלון צורב. ככה זה, עם האוכל בא התיאבון.

העיסוק בבית היהודי קצת ירד בשבוע וחצי האחרונים, ובמפלגה יודעים שהשיא שלהם הגיע קצת מוקדם מדי. בכל זאת ממשיכים לחפש שם קהלים חדשים שטרם נחשפו לבית היהודי, ובעיקר לעומד בראשה. שני מאגרי המנדטים החדשים הם הקהל הרוסי והחרדים המודרניים. מי שיעבור בימים אלה על העיתונים והאתרים ברוסית וכן על תחנות הרדיו החרדיות, יראה וישמע שם הרבה בנט. לפחות שם הוא יכול להיות בטוח שלא יתקפו את הרשימה הימנית-דתית שניצבת מאחוריו.

לו הבחירות היו נערכות בסקר וואלה! - הכנסת הייתה אחרת. הצביעו והשפיעו

נפתלי בנט במפגש עם סטודנטים באוניברסיטת בר אילן, ינואר 2013. יותם רונן
מחפש את הקהל הרוסי והחרדים המודרניים. בנט/יותם רונן

מקורות בבית היהודי מאמינים שהישיבה בקואליציה הבאה של נתניהו אינה מובטחת כלל. אולי מדובר גם במתח האישי ששורר בין בנט לראש הממשלה, אבל במפלגה נוטים לחשוב שנתניהו פשוט חושש שברגע שהוא יזיז צריף במאחז לא חוקי הם ייעלמו לו מהממשלה. וכל זה מחזיר אותנו עוד פעם למשולש יחימוביץ'-לבני-לפיד והניסיון של נתניהו להכניס חלק מהם לקואליציה שלו. אכן, כאב ראש לא קטן ממתין לו.

שי חרמש כמותג

יום ראשון בערב, צומת ביל"ו הסמוך לרחובות. על גדר ליד תחנת האוטובוס תלויה כרזת בחירות מוזרה. "ח"כ שי חרמש" כתוב באותיות ענק. למטה, משמאל ובקטן, מוטבע הלוגו של קדימה. מימין מודפס מספר הטלפון הסלולרי של חרמש, משל היה מקדם מכירות.

לא בכל יום מבליטה מפלגה שמתנדנדת בסקרים דווקא את מועמד מספר 5 שלה. חרמש, תושב קיבוץ כפר עזה, אמנם פעל רבות למען ההתיישבות העובדת ויישובי עוטף עזה, אבל למתג אותו כמגנט מנדטים זו כבר ממש חשיבה מחוץ לקופסא. התקשרתי לחרמש לשאול האם מדובר בכרזות ישנות שהכין מבעוד מועד לפריימריז של קדימה, שלבסוף בוטלו והפכו לוועדה מסדרת, או שבמפלגה עלו על משהו שהציבור טרם הפנים.

"זיהינו בקדימה שכל המפלגות העיפו את אנשי ההתיישבות לקצה המגרש", הוא הסביר. "הגדילה לעשות שלי יחימוביץ', ומרצ עשו את זה בדרך יותר אלגנטית, כששמו ערבי במקום החמישי ואת אבו וילן במקום השביעי. כיום במרכז-שמאל אין ייצוג להתיישבות ולחקלאות. מועצות האזוריות זה אוכלוסייה של 400 אלף איש. אם יצביעו 60 אחוז זה אומר 240 אלף מצביעים. שי חרמש זה מותג בהתיישבות, ששווה שני מנדטים. אם המותג יצליח, קדימה תלך חזק. על דעת יו"ר המפלגה, שאול מופז, ואנשי הקמפיין החלטנו להתמקד בפלח האוכלוסייה הזה. עשינו פלריגים של 'שי חרמש טוב להתיישבות'. הם לא תלויים בערים. לא תמצא אותם ביבנה, אבל תמצא אותם בקבוצת יבנה. הפלריגים האלה יהיו תלויים על כל גדר של התיישבות עובדת, ממעיין ברוך בצפון ועד חבל איילות. לכן ראית את זה בצומת ביל"ו, שליד כפר ביל"ו".

סיפרתי לחרמש שעל השלט בצומת ביל"ו כתוב ששי חרמש הוא "נציג ה'עוטף' בכנסת". אין מילה על ההתיישבות העובדת. "טוב", הוא הסביר במבוכה קלה, "יש לנו שני סוגים של פלריגים, אחד להתיישבות והשני ליישובים באזור עזה. זה הקבלנים שתולים את השלטים והתבלבלו. אבל אתה יודע כמה קיבוצים ומושבים יש בעוטף? 55".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully