וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאים להצביע: מדריך לשירות הבוחר

גלעד גרוסמן

22.1.2013 / 0:04

היכן מצביעים, מה צריך להביא לקלפי, איך תתפקד התחבורה הציבורית והאם מותר להכריח לעבוד - לקראת יום הבחירות, וואלה! חדשות מגישה מדריך מתומצת שיקל על תהליך ההצבעה

לאחר חודשים של מערכת בחירות, הבוקר (שלישי) בשעה 07:00 ייפתחו מעל 10,000 קלפיות ברחבי הארץ, ו-5,656,705 בעלי זכות בחירה יוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית ולהשתתף בהרכבתה של הכנסת ה-19. יום הבחירות הינו מועד משמעותי הכרוך במבצע לוגיסטי מורכב ולעיתים אף בהוראות מסובכות. רגע לפני שמתחילים, וואלה! בחירות מגיש מדריך מיוחד לבוחר.

וואלה! בחירות 2013 - כותרות אחרונות:
שכנעו אותי: 150 מילים מכל מפלגה - במי תבחרו?
רובינשטיין: "בקולכם שלכם תלוי עתיד המדינה"
מאחורי המספרים: אילו הפתעות צופים הסוקרים?
באוטובוס, בקניון ובכותל: קרב אחרון על לב הבוחרים

פתקי המפלגות המועמדות לכנסת ה-19, ינואר 2013. עומר מירון
כדי להצביע יש צורך להביא תעודת זהות, דרכון או רישיון נהיגה נושאי תמונה/עומר מירון

ש: מי רשאי להצביע?
ת: כל אזרח ישראלי מעל גיל 18 הרשום בספר הבוחרים

ש: איך מבררים האם אני רשומ/ה בפנקס הבוחר?
ת: ניתן לפנות אל לשכת המפקח הארצי על הבחירות באמצעות טלפון שמספרו 09-7909100, פקס שמספרו
09-7909134/5 או כתובת דוא"ל: bechirot@piba.gov.il.

ש: היכן אני מצביע/ה?
ת: בבחירות הנוכחיות ישנן 10,132 קלפיות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן כ-1,550 קלפיות שיש בהן ואליהן סידורי גישה והצבעה מתאימים לאנשים המוגבלים בניידות. בימים האחרונים נשלחה הודעה לבוחר מטעם שר הפנים לבעלי זכות הבחירה שבה מצוינים פרטי הקלפי להצבעה, כתובתה, מיקומה והאם היא נגישה לאנשים המוגבלים בניידות. לבירור מקום ההצבעה ניתן להיעזר במרכז מידע טלפוני שמספרו 1-800-200-137 או באתר https://kalpi.elections.gov.il

ש: מתי נפתחות הקלפיות?
ת: מרבית הקלפיות נפתחות בשעה 7:00 בבוקר, מלבד 349 קלפיות ביישובים שבהם פחות מ-350 תושבים, אשר ייפתחו שעה לאחר מכן.

ש: מתי נסגרות הקלפיות?
ת: הקלפיות נסגרות בשעה 22:00, מלבד הקלפיות ביישובים הקטנים, שם הן נסגרות שעתיים קודם לכן.

ש: מה צריך להביא לקלפי כדי להצביע?
ת: כדי להצביע יש צורך באחד מאמצעי הזיהוי הבאים - תעודת זהות (לא חובה עם ספח) דרכון או רישיון נהיגה נושאי תמונה.

ש: מה עושה מי שרוצה להצביע אבל לא יכול להגיע לקלפי?
ת: בבחירות לכנסת ה-19 יהיו למעלה מ-1550 קלפיות שיש בהן ואליהן סידורי גישה והצבעה מתאימים לאנשים המוגבלים בניידות. כמו כן, יהיו כ-900 קלפיות נגישות מיוחדות בכל רחבי הארץ. אדם שמפאת מצבו הגופני מוגבל בניידות והקלפי בה הוא רשום אינה מוגדרת כנגישה, רשאי להצביע בכל קלפי שנקבעה על ידי ועדת הבחירות המרכזית כקלפי נגישה מיוחדת.

ש: האם ההצבעה בקלפי כזאת היא הצבעה רגילה?
ת: לא. בהצבעה בקלפי נגישה מיוחדת יידרש הבוחר אם מוגבלותו אינה ניכרת לעין או אם אין ברשותו תעודה המעידה על כך שהוא מוגבל בניידות, לחתום בפני מזכיר הקלפי על הצהרה כי הוא מוגבל בניידות. במהלך ההצבעה הבוחר ישים את מעטפת ההצבעה בתוך מעטפה חיצונית וועדת הקלפי תציין על פני המעטפה החיצונית את שם הבוחר, את מספר זהותו במרשם האוכלוסין ואת מענו. הבוחר יטיל את המעטפה לעיני ועדת הקלפי לתוך הקלפי.

ש: מה עושה מי שמאושפז בבית חולים או נמצא בבית הסוהר?
ת: בבתי החולים ובבתי הסוהר יוצבו קלפיות מיוחדות. 57 קלפיות יוצבו במתקני הכליאה השונים של שב"ס, ויאפשרו לכ-10,880 אסירים ועצורים להצביע - בשיטת המעטפות הכפולות. ביום הבחירות לא יתקיימו ביקורים, ואסיר שיחליט לוותר על זכותו להצביע, יובא בפני ועדת הקלפי שבבית הסוהר ויחתום בפניה על טופס ויתור.

ש: יש תחבורה ציבורית ביום הבחירות?
ת: כן, ואולי אפילו בחינם. מי שנמצא למעלה מ-20 קילומטר מתחום השיפוט של היישוב בו ממוקם הקלפי בו הוא/היא אמורים להצביע, זכאי לנסיעה בחינם. ההסעה תבוצע באמצעות קווי התחבורה הציבורית הבין עירונית הסדירה בכל הארץ וברכבת ישראל עם אפשרות חזרה גם ביום שלאחר יום הבחירות. את כרטיס הנסיעה ללא תשלום ניתן לקבל באמצעות הדואר או באמצעות נציגי ועדת הבחירות בתחנות המרכזיות ברחבי הארץ.

ש: איך יישמר הסדר בקלפי?
ת: המשטרה וכוחות הביטחון נערכו בכוחות מתוגברים לבחירות, כאשר 20,000 שוטרים, מתנדבים, סדרנים ומאבטחים יפעלו ברחבי הארץ לשמירה על הסדר והביטחון. במסגרת המבצע המשטרתי, שזכה לכינוי "מועד 2013", נפרשו בקלפיות שוטרים וסדרנים מטעם ועדת הבחירות, אשר ישמרו על הסדר ועל איסור קיום תעמולה בקרבת הקלפיות. עם סגירת הקלפיות תלווה המשטרה את העברתן לוועדות הקלפי האזוריות.

ש: אפשר להצביע בחו"ל?
ת: לא. רק אזרחים שעובדים עבור המדינה ונמצאים בחו"ל רשאים להצביע, והם כבר עשו זאת.

ש: האם מותר לזייף הצבעה?
ת: החוק קבוע כי ניתן להטיל עונש מאסר של שנתיים וקנס כספי על מי שמשתמש, לצורך זיהוי בפני ועדת הקלפי, בתעודת זהות או בפנקס זיהוי שאינם שלו, או שנעשה בהם רישום או שינוי כלשהם שלא כדין, בכוונה להטעות את ועדת הקלפי. עונש זהה ניתן לגזור על מי שמצביע יותר מפעם אחת. מי שחותם על הצהרת מוגבלות שקרית צפוי לעונש של שישה חודשים או קנס.

ש: הבוס שלי רוצה שאני אעבוד ביום הבחירות. מה לעשות?
ת: יום הבחירות מוגדר בחוק כיום שבתון, ולכן לא ניתן לחייב אדם לעבוד באותו יום. אולם, ועדת הבחירות קבעה מספר חריגים לכך: עובדי ועדת הבחירות המרכזית; עובדי המפלגות; שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק; בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים; מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות; שירותי התקשורת. מפעלי מים וחשמל. אספקת דלק והעברתו; תיאטרונים, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים; עיתונות, רדיו וטלוויזיה; הובלת לחם, פירות, ירקות, ותוצרת חלב, יעבדו ביום הבחירות עד השעה 11:00 לפני הצהריים; חנויות לממכר מזון יעבדו בין השעות 06:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים; אפיית לחם וייצור מוצרי חלב. בתי החולים ושירותי בריאות אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות; כוחות הביטחון ושירותי ההצלה למיניהם; שירותי קבורה ושירותים אחרים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות.

ש: כמה משלמים על עבודה ביום הבחירות?
ת: מקובל לשלם 200% או יום רגיל בתוספת שעות חופשה.

ש: איך אוכל לעקוב אחר התוצאות הרשמיות?
ת: משדר בחירות מיוחד מאולפן וואלה! חדשות יחל ביום שלישי בשעה 20:30, בהנחיית ינון מגל ובהשתתפות פרשנים וכתבים. בשידור החי ניתן יהיה לצפות באתר, בסמארטפון ובטאבלט. מלבד זאת, לראשונה השיק אגף התקשוב הממשלתי אתר אינטרנט מותאם מובייל אשר יתעדכן בכל עשר דקות, החל מרגע סגירת הקלפיות. כתובת האתר: www.votes-19.gov.il

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully