וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיור בר השגה או בתי לוקסוס? מפא"י תכריע

כרזת הבחירות של 1951 מביאה עימה מתקפה חזיתית בין שתי השקפות עולם: הסוציאליזם של שיכוני הפועלים מול הבורגנות של "הציונים הכלליים". מארכיון הספרייה הלאומית

לקראת הבחירות בשנת 1951 הציגה מפא"י את משנתה החברתית-כלכלית בניגוד לתפיסה של "הציונים הכלליים", יריבתה הגדולה בתחום הכלכלי. הכזרה שלפנינו מראה את המדינה כפי שמפא"י רואה אותה, קמה ומתפתחת: שיכוני עולים, שיכוני פועלים, שיכונים עממיים, שיכוני ותיקים ובנייני ציבור.

לעומת כל אלו, בצד השמאלי של הכרזה מוצת המדינה של "הציונים הכלליים”, באופן שבה מפא"י רואה אותה - כשכל מה שמעניין את היריבים עם הפתק צ' הוא לבנות "בתי לוקסוס".

לחצו להגדלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
באדיבות הספרייה הלאומית./מערכת וואלה!, צילום מסך

שני האיורים מפרטים זאת: וילה נאה שבחזיתה חונה מכונית גדולה עם גג נפתח, ולידה מגרש טניס פרטי. ובפנים הבית אנחנו רואים חיי מותרות במונחי התקופה: כורסאות נוחות, כלב ביתי מטופח, מנורה עם אהיל מקושט, וילונות פרחוניים, שטיח גדול, עציץ ושולחן סלון קטן ובו בקבוק של משקה חריף וכוס מוכנה. כל סממני הבורגנות השנואה בעיני הסוציאליסטים. ובעיקר, טענה ברורה לאנוכיות, למחשבה רק על הסקטור הצר המצביע עבור "הציונים הכלליים", ולחוסר התייחסות להמונים, לכל שכבות העם המורכב מעולים, פועלים ואנשים פשוטים - במדינה שיש לה גם צורכי ציבור משמעותיים.

המדור "מהבוידעם של הקלפי" נערך בשיתוף הספרייה הלאומית בירושלים, והפריטים המופיעים בו לקוחים מאתר האוסף "אסיפת בחירות" שמפעילה הספרייה.

כרזות אחרונות:
הליכוד מתגאה במלחמה שהביאה שקט לצפון - לפני 30 שנה
קול השלום: אייבי נתן מחפש את דרכו לכנסת השישית
בחירות 1977: כך לגלג המערך על מנחם בגין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully