וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! חדשות: לבני צונחת, כמעט רבע עדיין מתלבטים

לירון מרוז

16.1.2013 / 6:00

שבוע לבחירות, זוכה גוש הימין ל-67 מנדטים בסקר TNS. הניצחון בכיס של נתניהו? הניסיון מעיד שבשבוע האחרון יכולות להיות תנודות משמעותיות - אך הן יהיו כנראה בתוך הגוש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יכול כבר להתחיל בבניית ממשלתו הבאה. על פי על סקר שערך מכון TNS-טלסקר עבור וואלה! ותוצאותיו מתפרסמות הבוקר (רביעי), לו היו מתקיימות הבחירות כיום, הייתה הליכוד-ביתנו זוכה ל-34 מנדטים. אמנם הרבה פחות ממניין המנדטים לו ציפו נתניהו ושר החוץ, אביגדור ליברמן, כשהחליטו על האיחוד בין מפלגותיהם - אבל בטווח מספיק גדול מהמפלגה השנייה בגודלה. הליכוד, שבשבועות האחרונים דימם ואיבד מנדט-שניים מדי שבוע, הצליח לעצור את הדימום ומתייצב, זה השבוע השני ברציפות על אותו מספר מנדטים.

הבית היהודי מתחזקת ביחס לירידה היחסית בסקר השבוע שעבר וחוזרת ל-15 מנדטים. מתברר שמה שמנהיגה, נפתלי בנט, כינה בראיון השבוע באולפן וואלה! "ירי" מכיוון הליכוד למפלגתו, לא מצליח לפגוע באמת בבית היהודי. ש"ס עם עשרה מנדטים ויהדות התורה עם שישה מביאים את גוש הימין-חרדים ל-65 מנדטים. יחד עם "עם שלם" של חיים אמסלם, שמצליחה לעבור את אחוז החסימה עם שני מנדטים, מגדיל הגוש את הפער מגוש המרכז-שמאל ל-14 מנדטים – 67 לעומת 53.

ומה קורה בסקר הפייסבוק הגדול? הצביעו והשפיעו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם הממצא הדרמטי ביותר שמביא הסקר, שנערך ביום שני בערב, נוגע למפלגת התנועה של ציפי לבני: שישה מנדטים בלבד, חמישה פחות מהסקר הקודם, נופלים בחיקה של לבני; נתון כואב למי שמצהירה על עצמה שהיא באה להחליף את נתניהו. העבודה נשארת יציבה עם 18 מנדטים, נקודה למחשבה עבור שלי יחימוביץ' שמסבירה השכם והערב שמפלגתה נפגעה מכניסתה של לבני לזירה, אבל לא זוכה ולו למנדט אחד מהחמישה שאובדים להתנועה. יש עתיד שומרת על יציבות עם 11 מנדטים, מרצ עולה לחמישה, קדימה מתבססת עם שלושה ונראה שנוכחותו של מופז בכנסת (וסביר להניח שגם בממשלה) הבאה היא כבר עובדה מוגמרת. בקרב המפלגות הערביות, מקבלת רע"ם-תע"ל ארבעה מושבים בכנסת, ובל"ד וחד"ש מסתפקות בשלושה כל אחת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

תנודות של השבוע האחרון

האם העסק סגור, ככל שאנו יכולים להסתמך על הסקרים? כן ולא. הבחירות הקודמות יכולות להיות דוגמה טובה לעניין. אלו חלק מתוצאות הסקר שערך מכון טלסקר, כשבוע לפני הבחירות ההן: קדימה עם 23 מנדטים - סיימה לבסוף עם 28; עבודה 17 - סיימה עם 13; מרצ 6 - הכניסה לכנסת לבסוף רק שלושה ח"כים; ישראל ביתנו 17 - הכניסה 15; בל"ד לא עברה את אחוז החסימה - הכניסה שלושה. לכאורה הבדלים משמעותיים, של עשרות אחוזים בחלק מהמפלגות, מה שאומר שכל העניין לא בדיוק משקף את מה שקורה בפועל. אבל אם מסתכלים על תמונת הגושים, כמעט ואין הבדל: 66 מנדטים לגוש הימין-חרדים בסקר שנערך לפני הבחירות, לעומת 65 בתוצאות האמת.

בחירות 2013 - כותרות אחרונות:
בג"ץ ביטל הפסילה: ישודר סרטון בל"ד הלועג להמנון
יחימוביץ': להקים ממשלת חירום כלכלית-חברתית בראשותי
לבני באולפן וואלה! חדשות: "אקדם תהליך מדיני או שאהיה באופוזיציה"
הממשלה תקטן? "הליכוד יציע מפתח של שר ל-4 מנדטים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מה זה אומר? בואו ניקח את הליכוד לדוגמה. במקום ה-34 ניצב ליאון ליטינצקי. אחריו ברשימה - דוד ביטן, אורי פרג' ויוליה מלינובסקי. לפניו ברשימה אלכס מילר, כרמל שאמה הכהן ושמעון אוחיון. ב-22 בינואר, ייתכן שהשמפניות ייפתחו בבית משפחות ביטן, פרג' ומלינובסקי. באותה מידה, ייתכן שאצלם ואף בבית משפחות ליטינצקי, מילר, שאמה ואוחיון יישפכו הדמעות כמים. למי זה חשוב? בעיקר למועמדים ובני משפחותיהם. ומה מעניין את נתניהו? גם גודל מפלגתו, אבל בראש ובראשונה גודל הגוש. וכאן, ככל הנראה, הוא יכול להיות רגוע.

לגנוב בוחרים? "המפלגות הרימו ידיים"

דורי שדמון, נשיא מכון TNS-טלסקר, מלווה את מערכות הבחירות משנת 1988. מבחינתו, הנתון המשמעותי בבחירות הללו הוא כמות המתלבטים. בסקר שנערך שלשום, 23 אחוזים מהנשאלים אמרו שהם טרם החליטו באופן סופי למי להצביע. בדרך כלל, מסביר שדמון, ככל שמערכת הבחירות מתקרבת יורד מספר המתלבטים - אולם הפעם, זה ממש לא כך. "זה מצב ממש נדיר, שנובע מהתרסקות קדימה. המון אנשים שהצביעו לקדימה ב-2009 איבדו את הבית שלהם. אני לא זוכר מערכת בחירות שבה שמעתי כל כך הרבה אנשים שאומרים בשלב כזה שהם לא יודעים למי להצביע".

במפלגת העבודה, הגדולה בגוש המרכז-שמאל, מנסים לשכנע שהקרב עוד לא אבוד. עבורם כמות המתלבטים היא ממש נתון זהב. אבל הניתוח של שדמון שופך מים קרים על הפנטזיות של שלי יחימוביץ' וחבריה. "מערכת הבחירות הזו מתאפיינת בהתגוששות בתוך הגושים", הוא אומר. "אם במערכות בחירות קודמות היה ניסיון להעביר מצד לצד, הרי שנראה שהפעם המפלגות הרימו ידיים. המלחמה שלהן היא מי תצא הגדולה בגוש. במושגים של שיווק מדובר במאבק על נתח שוק, כשכל אחד נלחם בתוך השוק שלו".

ובכל זאת, עבור נתניהו, התוצאות הפנימיות בגוש המרכז-שמאל יהיו דרמטיות. ברגע שיחימוביץ' הודיעה שלא תשב בממשלתו, כל מנדט נוסף שהיא ומרצ יקבלו יהיה בעבורו כאב ראש לא קטן. ציפי לבני מסרבת אמנם לפסול מראש ישיבה בממשלת נתניהו, אבל לאור התנאים שהיא מציבה קשה לראות אותה נכנסת לממשלה הבאה, אלא אם כן היא או נתניהו ימירו את דתם.

וכך נשארנו עם יאיר לפיד, שמחפש מישהו לרוץ איתו לחיק נתניהו, ועם מופז, שאם הסכים להיכנס לממשלה הנוכחית כשר בלי תיק עם סיעה של 28 ח"כים, תארו לכם מה יעשה כשיוצע לו שר בינוני עם סיעה של 2-4 ח"כים. מבחינתו של נתניהו, העדנה לה זוכה מופז היא בשורה מצוינת. לפיד הכריז שלא ייכנס לבד כמלבין לממשלת ימין-חרדים, ומופז יכול להיות שותף מצוין לחבירה לראש הממשלה. אם כבר נגזר דינו של נתניהו להפסיד מנדטים לגוש המרכז-שמאל, הוא מקווה שהם ינחתו ביש עתיד ובקדימה.

כל הכותרות, הפרשנויות והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully