וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב ראשון של תעמולת בחירות: אז מה היה לנו?

פנחס וולף

8.1.2013 / 22:10

הרלוונטיות של התשדירים מוטלת בספק, אך המפלגות ממשיכות לספק הופעה: בקדימה גייסו חברים מהעבר, בעבודה ניכסו את המחאה ובבית היהודי הסתירו את רוב הרשימה. וגם המשיח הגיע

צילום: צילום מסך, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

פעם, לפני עידן האינטרנט, תשדירי הבחירות בטלוויזיה היו אירוע מכונן שהעם חיכה לו. אנשים ממש ישבו מול הטלוויזיה לצפות בתשדירים ולהשתכנע. היום כבר לא צריך את זה. המפלגות מתחילות לטפטף את תשדיריהן לכלי התקשורת שבועות לפני תחילת שידורי התעמולה. חלק מהתשדירים ששודרו הערב (שלישי) התפרסמו זה מכבר באתרי האינטרנט השונים. ובכל זאת, משהו בתשדירים לא התעדכן עם הזמן. שעה ורבע, לא פחות, הוקדשו ביום הראשון לתשדירים. קשה להאמין שחוץ מכמה משוגעים, מישהו באמת ישב וצפה בכולם.

המפלגות הגדולות משקיעות לא מעט כסף בהכנת התשדירים. החשיבות המסוימת שלהם היא בעיקר ביום התשדירים הראשון - כלומר היום, וביום האחרון, אז הרייטינג גבוה יותר. בימים הבאים מן הסתם תהיה צניחה דרמטית באחוזי הצפייה באותם תשדירים. בסוף, הפוליטיקאים צריכים לעבוד אצל העם, לא הפוך.

כל הדיווחים, הפרשנויות והדעות - וואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קמפיין סטריאוטיפי נגד העלייה מחבר העמים. תשדיר ש"ס/מערכת וואלה!, צילום מסך

ובכל זאת, מה היה לנו? ליכוד שהפיק את הלקח מהמתקפה על בנט והפנה את החצים לכיוון השמאל (למרות שלא לגמרי התאפקו והשחילו את מספר 4 של בנט באחד התשדירים) ולתעמולה פוזיטיבית עם המון ירושלים ברקע, כשמנגד עומדים אחמדינג'ד ונסראללה, כמו גם נאומי נתניהו באו"ם על ירושלים, על אירן ועל המדינה היהודית שתחיה לנצח; קדימה, שנהנית מזמן השידור השני בגודלו, במאמצי שכנוע אחרונים לציבור, גייסה את קולו של השחקן אורי גבריאל, את מייסד קדימה אריאל שרון ואת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, כדי לשכנע שמופז הכי טוב; העבודה הביאה לחזית את יחימוביץ', ואת הרכש שלה מהמחאה החברתית, איציק שמולי וסתיו שפיר, כי "כדי להשפיע, אנחנו צריכים להיות שם"; הבית היהודי הציג תשדיר שאמנם נראה אפקטיבי ורענן, אך משום מה מציג רק את מי שנוח להם - בנט, אורבך ושקד, תוך דילוג אלגנטי על אנשי תקומה (אל דאגה - הליכוד וקדימה דאגו להזכיר את האחרים).

"יש עתיד" של לפיד חזרה על "קמפיין הפצצה", כשלפיד הראה איור פצצה, דמוי זה שהציג נתניהו באו"ם בהקשר האירני, רק שלפיד השתמש בו בהקשר החברתי; "התנועה" של לבני החלה בקמפיין נגטיבי, לפיו נתניהו וליברמן "חזקים בדיבורים, חלשים בתוצאות"; ש"ס גייסה כמובן את הרב עובדיה ואת דרעי. ישי ואטיאס לא נצפו. אה, וכמה נדוש, גם את עקרון "המקרר הריק". אז לא הראו מקרר ריק, אבל ראו את זאת שעמדה בפני פינויה מהדירה וזה שאחיו התגורר עם שבע נפשות בבית קטן. ש"ס עזרה להם כנראה, אז עכשיו הם לא יזרקו מילה בשבילה? באחד התשדירים היא לא התאפקה מלרדת על העולים מחבר העמים בצורה סטריאוטיפית, שעוברים "גיור בפקס" רגע לפני החופה". כמעט כמו שטומי לפיד עשה פעם לחרדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

חד"ש הפכה למרצ

ומכאן למפלגות הקטנות והקטנטנות. יהדות התורה הפתיעה עם קמפיין ישראלי, בלי מגבעות ועם רווחה. הם מבינים שמי שצופה בתשדירים הוא לא קהל המצביעים הפוטנציאלי שלהם. הדרך היחידה לקושש איזה קול או שניים הוא לדבר על ניצולי השואה שהופקרו ויהדות התורה דאגה להם, "כי כולנו חרדים לעתיד המדינה". מרצ אכזבה. כל מערכת בחירות היא הייתה ראש החץ לקמפיין המושחז, חסר הרחמים והבועט. ביוגרפיה של יו"ר המפלגה היא חשובה, אבל בדרך כלל זהו אקט השמור למפלגות גדולות, ובטח לא משהו להתחיל איתו את התשדיר הראשון.

הקמפיין של חד"ש לקח את מה שהיה פעם למרצ: הרבה צעירים, קצבי, מסרים קצרים וחדים. אפילו את המסר הסוציאליסטי הם לקחו ממרצ. הם לא אמורים להיות קומוניסטיים? עוצמה לישראל של אלדד ובן ארי חזרו על המסרים של "אם אין חובות, אין זכויות". אמסלם פתח את הערב עם הרמב"ם, ואילו המתחרה השני של ש"ס, הרב אמנון יצחק, יצא עם קונספט צרכני פופוליסטי של לחם בשקל: "אם רמי לוי יכול לומר עוף בשקל – לחם בשקל לא שווה?"

"ארץ חדשה" שידרה את אחד מסרטי 'השיטה' בו האשימה כי נתניהו ויעקב נאמן בישלו את מינויו של היועץ המשפטי לממשלה "הנוח" להם - יהודה וינשטיין; לירוקים היה קמפיין טוב: על רקע נופי הארץ המחישו את הזיהום והטינופת שאזרחים מותירים אחרי הבילוי. "קרטיבית לימונית", הם קראו לעטיפת ארטיק קרח באחד הנופים. "קונדום מצויץ" נקרא קונדום שצף על פני המים. ואילו בל"ד הפתיעה עם מסרי חינוך ודרישה לאוטונומיה תרבותית ועם הרבה פחות חנין זועבי ברקע.

הקב"ה שלח אותו

סינדרום ירושלים לא איחר להגיע. עופר ליפשיץ, ברית עולם, שאלוהים יודע מאיפה הגיע, נחת הישר מהשמיים עם הבשורה: "הקדוש ברוך הוא שלחני אליכם". כנראה שאת המצביעים הוא לא ישלח אליו בחזרה. ואם כבר בהזויים עסקינן, קשה להתעלם ממפלגת "מורשת אבות", שראשה טוען ללא פחות מכתר ראש הממשלה. הוא מציע לנו לבחור בראש ממשלה עם תכונות של מנהיג, כמובן – בו.

ואם אתם רוצים השפעה אינסופית, הפיראטים מציעים להצביע לפי מה שתאמרו להם אונליין בכנסת - בקריינותה של שרי רז; "דור – בוני הארץ" דיברו על דבר אמיתי - הכאב שיש קשישים שנאלצים לבחור בין תרופות למזון ו"צדק חברתי" רוצה להזכיר את המחאה החברתית, רק שהיא שוכחת שיותר קל להשפיע עם מפלגה שתצליח גם להיכנס לכנסת. שתי מפלגות נוספות שלא צפויות לעבור את אחוז החסימה והופיעו בתשדירים הן כלכלה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ', פליטת קדימה והליכוד, ועלה ירוק, ששינתה את המסרים למעמד הביניים במקום לגראס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully