וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 1959: הימין נגד דיין ומפא"י ה"צבועים"

לפני 53 שנה, תקפה תנועת החירות את מפלגת השלטון במודעה בה מופיעה דמותו של דיין על רקע משכנות עוני, לצד דמותו על רקע משכנות פאר. כרזת התעמולה היומית מהספרייה הלאומית

לקראת הבחירות לכנסת הרביעית, בשנת 1959, תוקפת תנועת החירות את מפא"י, יריבתה הנצחית. המתקפה מתרכזת במה שתנועת החירות רואה כצביעות. חירות מציגה את עסקני מפא"י, אנשי הממסד השולט במדינה מיום הקמתה, מנותקים מהעם, ובעיקר משכבות המצוקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משמאל, מציגה המודעה פעילות תעמולה של מפא"י לקראת הבחירות. משה דיין, הכוכב החדש ברשימת מפא"י לכנסת, עומד בתנוחה ובלבוש האופייני לעסקן המפלגה, ונושא דברים בשכונת עוני, שבתיה החרבים בולטים באיור. כ"איש העם" הוא אומר למאזיניו "אם הפגנות יעזרו נגד אבטלה, הפגינו!". מימין, מציגה חירות את המצב זמן רב לפני הבחירות, כשאותו משה דיין, באותה התנוחה ובאותו הלבוש, אומר ממש באותו הבל פה דברים המזלזלים בקשיים של העניים. הוא מעלה על נס את תנופת הפיתוח בארץ, שלפי המודעה הזאת מתבטא בבניית "משכנות פאר".

המודעה משתמשת בדמותו של דיין, הרמטכ"ל עטור התהילה, איש בעל מעמד מיתולוגי מנעוריו, שחיזק מאוד את תדמיתה של מפא"י ונתפס כמאיים על הסיכוי של תנועת החירות לצמצם את הפער בקרב הבוחרים.


המדור "מהבוידעם של הקלפי" נערך בשיתוף הספרייה הלאומית בירושלים, והפריטים המופיעים בו לקוחים מאתר האוסף "אסיפת בחירות" שמפעילה הספרייה.

לכרזות קודמות:
לא רק מהפך: חד"ש מציגה את העוני של 77'
מעסקת הנשק לאפליה עדתית: בגין קופץ מסוס לסוס
"עוז לתמורה": הזקן והצעירים שמרדו בהנהגה
כך דורסים הבורגנים את כבשת הרש של הדמוקרטיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully