וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון הכריע פה אחד: ח"כ חנין זועבי תרוץ לכנסת

גלעד גרוסמן

30.12.2012 / 10:23

אחרי שוועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול את זועבי מהתמודדות לכנסת, הפך בית המשפט העליון את ההחלטה. זועבי: "ההחלטה מוכיחה: הניסיונות להביא לפסילתי - רדיפה פוליטית"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

הרכב של תשעה שופטי בית המשפט העליון בראשות הנשיא אשר גרוניס קבע היום (ראשון) פה אחד כי ח"כ חנין זועבי (בל"ד) תוכל להתמודד לכנסת בבחירות הקרובות. זאת, לאחר שוועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול אותה מהתמודדות. בשל קוצר הזמן לפני הבחירות טרם פורסמו נימוקי ההכרעה.

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

ועדת הבחירות קבעה: זועבי לא תרוץ לכנסת. גדעון צנטנר
"אין בסיס לפסילתי, לא עברתי על שום חוק". זועבי/גדעון צנטנר

לפני כשבועיים החליטה ועדת הבחירות המרכזית לפסול את זועבי, שהשתתפה במשט לעזה לפני כשנתיים וחצי, מהתמודדות לכנסת בהתאם לסעיפים בחוק יסוד הכנסת בדבר "שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית" ו"תמיכה במאבק מזויין, של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל". 19 מחברי מליאת הוועדה הצביעו בעד בקשת הפסילה, לעומת תשעה שהתנגדו ונמנע אחד.

"החלטת בית המשפט מוכיחה כי הניסיונות להביא לפסילתי היו רדיפה פוליטית ואישית נגדי, נגד מפלגתי ונגד הציבור הערבי כולו", אמרה ח"כ זועבי בעקבות החלטת בית המשפט העליון. "לאורך כל הדרך הייתי משוכנעת בצדקת דרכי והיה לי ברור כי אין בסיס משפטי כלשהו לפסילתי. אולם, אין בהחלטה זו בכדי למחוק את האיומים, הדה-לגיטימציה, והאלימות הפיזית והמילולית שחוויתי בכנסת ומחוצה לה בשלוש השנים האחרונות. פסיקה זו מוכיחה שוב כי ועדת הבחירות היא גוף פוליטי המשתמש לרעה בסמכויות שניתנו לו ומאפשר לפוליטיקאים לפסול את יריביהם על רקע אידיאולוגי".

ח"כ זועבי הוסיפה כי "רשימת בל"ד ואנוכי לא נירתע מניסיונות הדה-לגיטימציה כלפינו. לא ניתן לאף אחד בכנסת ומחוצה לה להגדיר לנו ולציבור הערבי את עמדותינו הלגיטימיות ואת גבולות העשייה הפוליטית שלנו. אנחנו נמשיך במאבקנו נגד הגזענות והכיבוש ונמשיך לייצג בנאמנות את הציבור הערבי , ואת טובת האזרח באשר הוא בכל הנושאים החברתיים והפוליטיים ללא דופי".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
תשעת השופטים בדיון פסילת חנין זועבי בבית המשפט העליון, דצמבר 2012. בן קלמר
הרכב של תשעה שופטים הכריע/בן קלמר

פרקליטה של זועבי, מנכ"ל מרכז עדאלה עו"ד חסן ג'בארין, הוסיף כי "כל הפסילות נגד חברי כנסת ומפלגות ערביות ב-15 השנה האחרונות הראו שלמרות העובדה שאין שום בסיס חוקי לפסילה, כפי שפסיקות בית המשפט העליון מראות בעקביות, מכוונות הפסילות ליצירת דה-לגיטימציה לנבחרי הציבור הערבי. המקרה של ח"כ חנין זועבי שונה מכיוון שפה נעשה ניסיון לפסול אותה כאדם, להציג אותה כטרוריסטית, לתקוף אותה על רקע היותה אישה, וכל זאת רק כי השתתפה במשט המרמרה – דבר שהיה צעד פוליטי לגיטימי מטעם חברת כנסת המוחה נגד הסגר. האגף הימני בכנסת מנסה להציגה כטרוריסטית, וזאת למרות שמעולם לא הואשמה בשום פשע או עוון. לעומת זאת דווקא חברי כנסת מהימין הואשמו בפשעים ואף הגיעו לכלא, אך לא נעשה שום ניסיון למנוע מהם לכהן כחברי כנסת. אנו מברכים על פסיקת בית המשפט העליון היום, שמראה כי ועדת הבחירות המרכזית טעתה ונהגה באפליה פסולה".

במהלך הדיון בעליון בשבוע שעבר טען היועץ המשפטי של הליכוד, עורך הדין אבי הלוי, כי ההשתתפות במשט היא תמיכה בארגון טרור, כפי שניתן ללמוד מוועדת טירקל. "כולנו יודעים שהחמאס הוא ארגון טרור, ומטרת הסגר היא לעצור את חמאס, וארגון ה-IHH, שהיה על המרמרה יחד עם זועבי, הוא ארגון טרור שמספק לחמאס תשתית כספית‎ ‎ואידיאולוגית, באצטלה של ארגון צדקה". הוא הוסיף שההחלטה של בית המשפט תקבע "אם אנחנו דמוקרטיה מתגוננת, חזקה, או נאיבית וחלשה שאינה יודעת לומר לבית המחוקקים שיש דברים שאסור לעשות".

לדברי עורך הדין הלוי, עמדת ח"כ אופיר אקוניס שיזם את הפסילה, היא שבמעשיה שוללת זועבי את קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטיה. "אין לי ספק שבתאוריה מבחינת זועבי לא יהיה יום עצמאות אחד שעם ישראל יחגוג. יהיה יום זיכרון וגם יום הנכבה. יהיה יום לדוד בן גוריון אך גם לערפאת וגורג חבאש. לצד שדרות הרצל יהיה גם שדרות ערפאת, ומה פתאום שנקרא גם גבעה על שם גבעת התחמושת, כי יש גם את המשמעות שלהם. על שטרי הכסף יופיעו ערפאת, מורנייה וג'עברי, כי הם הנרטיב של הצד ההוא".

"חבורה של פאשיסטים ניסתה לתקוף את זועבי"

פעילי ימין ופעילי בל"ד התעמתו בתום הדיון בבית המשפט העליון ביום חמישי. אנשי ימין, ובהם גם חבר הכנסת מיכאל בן-ארי ואיתמר בן גביר, ניסו להתנפל על זועבי מחוץ לאולם בית המשפט וקראו לעברה: "מחבלת, לכי לסוריה". הם אף ניסו למנוע ממנה להגיב לתקשורת. פעילי בל"ד גוננו על זועבי - מה שהיה כרוך בדחיפות בינם לבין פעילי הימין. המהומה נמשכה דקות ארוכות, עד שאנשי משמר בתי המשפט הביאו להרגעת הרוחות.

בתגובה לדברים אמרה אז זועבי: "הימין הגזעני והפשיסטי חוגג לא רק בכנסת, אלא גם בבית המשפט. במקום שירחיקו אותם ואנחנו נצא מהדלת המרכזית, הרחיקו אותנו. אני פועלת למען שוויון. כל פעילותי היא במסגרת הלגיטימי, ולא אתן לימין להגדיר את הלגיטימי. אני מאמינה שבית המשפט יבטל ההחלטה של הימין בכנסת. הגזענים רודפים את הדמוקרטים - ובמקום לתת הגנה לדמוקרטים נותנים הגנה לגזענים". יו"ר בל"ד ג'מאל זחאלקה הצהיר: "חבורה של פאשיסטים ניסתה לתקוף את זועבי".

מנגד, חבר הכנסת בן-ארי (עוצמה לישראל) אמר בתגובה: "לא אתן את הלחי השנייה, אנשי בל"ד ניסו לתקוף אותי והגבתי". לדבריו, "זכותנו לומר שחנין זועבי מחבלת. נגמרו ההליכות והנימוסין עם אויבי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully