וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעסקת הנשק לאפליה עדתית: בגין קופץ מסוס לסוס

כרזת התעמולה היומית מארכיון הספרייה הלאומית: מיטב הקריקטוריסטים של מפא"י מצאו עוד ועוד דרכים להגחיך את מנהיג חירות, מנחם בגין, כמו בדוגמה שלפנינו מבחירות 1951

במשך שנים רבות היה מנחם בגין, מנהיג האצ"ל ומנהיג חירות והליכוד, מושא ללעג בוטה מצד מפא"י ותנועת העבודה. בגין הוצג בידי מפא"י כדמגוג, אופורטוניסט, איש של יצרים המלהיט את קהלו בדיבור נמלץ, אך למעשה אינו משקף דעה של ציבור בהיקף משמעותי ואינו מציע אלטרנטיבה ממשית ומעשית לדעות של המפלגה השלטת, מפלגת הפועלים, שתפסה עצמה במידה רבה כמייצגת את האומה, את העם, את הציונות ואת הציבור הישראלי כולו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 1951, לקראת הבחירות לכנסת השנייה, הפיקה המחלקה להסברה של מפא"י את הכרזה הלגלגנית שלפנינו. הכרזה תוקפת את בגין כאופורטוניסט, שלאחר שהוא עושה שימוש בנושא אחד כדי להלהיב את תומכיו ולגייס תמיכה ברעיונותיו, הוא ממהר לאתר נושא אחר כדי להמשיך בתנופה הדמגוגית.

במקרה שלפנינו נראה בגין אוחז בזנבו של הסוס שעל אוכפו כתוב הנושא האחד, "עסקת הנשק", והוא כבר מביט לאחור אל הסוס הבא, הטרי, שעל צווארו מצוין הנושא האחר, "הפלייה עדתית" - נושא שבגין עוד ירבה לפרוט על מיתריו, עד שיביא לו לבסוף את הניצחון המיוחל 26 שנה מאוחר יותר, בבחירות 1977.

המדור "מהבוידעם של הקלפי" נערך בשיתוף הספרייה הלאומית בירושלים, והפריטים המופיעים בו לקוחים מאתר האוסף "אסיפת בחירות" שמפעילה הספרייה.

לכרזות קודמות:
"עוז לתמורה": הזקן והצעירים שמרדו בהנהגה
מלחמות בגוש השמאל? מפא"י נגד שאר מפלגות הפועלים
כך דורסים הבורגנים את כבשת הרש של הדמוקרטיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully