וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' הציגה מצע מדיני: "לא לשנאה למתנחלים"

טל שלו

23.12.2012 / 18:34

על רקע ביקורת על הזנחת הנושא המדיני, קראה יו"ר העבודה לפתוח במשא ומתן ישיר עם הפלסטינים ללא תנאים מוקדמים. "קוראים למתנחלים - בעבודה יש לכם הזדמנות לשמור על הבתים"

צילום: דניאל בוק, עריכה: מיכאל ברגמן

אחרי שספגה לא מעט אש על בחירתה להדחיק את סדר היום המדיני-ביטחוני של מפלגת העבודה לטובת סדר יום כלכלי-חברתי, כינסה היום (ראשון) היו"ר שלי יחימוביץ' מסיבת עיתונאים מיוחדת בה הוצגו עיקרי התפיסה המדינית-ביטחונית של המפלגה, ובראשם כניסה למשא ומתן ישיר עם הפלסטינים ללא תנאים מוקדמים, במטרה להגיע להסדרי ביניים שיביאו לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, על בסיס מתווה קלינטון. יחימוביץ', שעמדה בפני ביקורת פוליטית מהשמאל בשל תמיכתה בהמשך תקצוב ההתנחלויות ופנייתה לקהל הדתי-לאומי, העבירה מסרים מרוככים לציבור המתנחלים. "החתירה לשלום וההכרה בצורך בפתרון שתי המדינות לא יהיו כרוכים בשיח של שנאה ועוינות כלפי המתנחלים, במיוחד לא בשעה שהם נשלחו לשם על ידי ממשלות ישראל. השיח הזה לא יהיה", הדגישה. בנוסף, המילה התנחלויות אינה מופיעה אף לא פעם אחת במצע שחולק היום לעיתונאים, על אף שהמצע המלא של המפלגה קורא לפנותן במסגרת "פינוי-פיצוי".

את תכנית המפלגה הציג באירוע חבר הכנסת בנימין (פואד) בן אליעזר, אשר היה אחראי לניסוח הפרק המדיני-ביטחוני במצע ועומד בראש הוועדה המדינית-ביטחונית בעבודה, המתכנסת בקביעות בשנה האחרונה. בעבודה מעמידים בראש עמדתם גם נושאים שאינם קשורים לפלסטינים, בהם פעולה נמרצת למניעת גרעין אירני, חיזוק פוטנציאל ההרתעה של ישראל וייצוב היחסים עם טורקיה, מצרים, מדינות אירופה ובעיקר ארצות הברית.

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

מפלגת העבודה מציגה במסיבת עיתונאים  את התפישה מדינית בטחונית, דצמבר 2012. נמרוד סונדרס
המצע קורא גם לפעולה נמרצת נגד הגרעין האירני וייצוב היחסים עם מדינות ערב. מסיבת העיתונאים, היום/נמרוד סונדרס

"התפיסה שלנו ברורה ושקופה ומונחת על השולחן - שתי מדינות לשני עמים, לפי הפרמטרים של מתווה קלינטון עם שמירה על גושי ההתיישבות. האופציה האחרת היא מדינה דו-לאומית", אמרה יחימוביץ'. המצע המדיני של המפלגה כפי שהוצג, מזכיר מאוד את הצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "יש יעדים שאין הסדר בלעדיהם - קץ הסכסוך, סיום התביעות, סידורי ביטחון, ויתור על זכות השיבה, כאשר הכרה במדינה יהודית דמוקרטית היא תוצאה בלתי נמנעת שחייב להיות של השיחות האלה".

גם באירוע שנגע למצע המדיני המשיכה יו"ר העבודה לחזק את מסריה הכלכליים, ולהעמיד אותם בראש סדר העדיפויות השלטוני. "חשוב לי להדגיש - חברה וכלכלה תחילה", ציינה יחימוביץ', "גם אם ייכון שלום כולל במזרח התיכון אבל בפנים נהיה חברה עם פערים בין עוני ועושר, גם שלום כולל לא יסייע לממש את החלום הציוני של מדינת מופת. יותר מדי שנים אמרו לנו קודם נעשה מלחמה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

להחזיר את היוזמה

הפנייה לציבור הדתי-לאומי המשיכה גם בדבריהם של הנואמים האחרים באירוע. האלוף במיל' עמירם לוין, שהודיע על תמיכתו בעבודה וביחימוביץ' ונשא דברים במסיבת העיתונאים, קרא "למתנחלים ולחובשי הכיפות הסרוגות - יש לכם הזדמנות במפלגת העבודה לשמור על הבתים שלכם ולקחת חלק בהיסטוריה". הוא הדגיש כי "הדבר החשוב ביותר הוא להחזיר את היוזמה במשא ומתן עם הפלסטינים לידנו. אם אנחנו לא נחתור להסכמים, נחליש את עצמנו מבפנים ובמחוץ". לוין תקף את השלטון כי הוא מחזיר את ישראל לאחור, "העולם הנאור מתקדם להסכמים, פשרות ושיווי משקל ואנחנו הולכים אחורה וחוזרים לכוח ועוד כוח".

במסיבת העיתונאים השתתפו גם חברי הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג ונחמן שי, והמועמד עומר בר לב, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר. הרצוג תקף בחריפות את ראש הממשלה. "נתניהו אמר שהוא פועל לחזק את ירושלים, אבל הוא החליש אותה והפך אותה לסלע מחלוקת. נתניהו אמר שהוא פועל למיגור החמאס ובפועל חיזק את החמאס, נתניהו לא עשה שום דבר אמיתי לכיוון פתרון שתי המדינות, לא עשה שום מאמץ אמיתי להגיע להבנות עם טורקיה, לא עשה שום מהלך לכיוון מצרים", אמר הרצוג והדגיש כי על רקע המתיחות המדינית עם ארצות הברית, "יום לאחר הבחירות, מי שלא יהיה יצטרך לעבוד עם ממשל נשיא אובמה, שר ההגנה המיועד ומזכיר המדינה קרי - זה צוות שלא יהיה מוכן יותר למריחה ושירצה ללכת לתהליך. נתניהו לא מסוגל לעבוד עם הצוות הזה, ואנחנו כן".

פגישת נתניהו אובמה בוושינגטון -יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
"נתניהו לא יהיה מסוגל לעבוד עם הצוות של הנשיא אובמה"/GettyImages, מרק וילסון

הדוברים ביקרו את השימוש בכוח ביחסים עם הפלסטינים. "בזירה הבינלאומית לא מתקיימים יחסים שמבוססים רק על כוח ועוצמה, יש גם דבר שנקרא עוצמה רכה - מערכת ערכים שמובילה מדינה ומקנה לה את מעמדה הבינלאומי", אמר חבר הכנסת נחמן שי. "בזכות הערכים האלה של המוסר והצדק מדינת ישראל מתקיימת מאז. טרמינולוגיה של כוח פוגעת עמוקות במעמדה של ישראל". גם בר לב הזהיר מ"מדיניות שב ואל תעשה", שלדבריו תוביל למצב של מדינה דו-לאומית: "הדמוגרפיה לא פועלת לטובתנו - כך נהפוך למיעוט יהודי במדינה הזו וזה אומר אובדן הציונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully