וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחרים על קולות החרדים: המפלגות הדתיות שלא הכרתם

23.12.2012 / 8:15

לא רק ש"ס ויהדות התורה שואפות לייצג את שומרי התורה: מעל 20% מהרשימות המתמודדות לכנסת הן בעלות צביון חרדי. מי רוצה לשמח את העם דרך הכנסת, ומי יציע קרקעות בחינם?

הקרב על המצביעים החרדים: בעשרים השנים האחרונות הציבור החרדי בישראל מיוצג בכנסת על ידי שתי סיעות – יהדות התורה, המורכבת מנציגי דגל התורה הליטאית ואגודת ישראל החסידית, וש"ס שהוקמה כדי לקדם את האינטרסים של שומרי התורה הספרדים. לעומת זאת, בבחירות לכנסת ה-19 צפויה להתנהל תחרות קשה במיוחד על קולות החרדים: מתוך 34 הרשימות המתמודדות לכנסת, שמונה מגדירות עצמן כחרדיות או מונהגות על ידי דמויות מהמגזר – מעל 20% מכלל הרשימות המתמודדות.

מספר המנדטים של הסיעות החרדיות בכנסת היוצאת מסתכם ה-16, ולפי הממצאים של סקרים שונים מספר זה עשוי לגדול לכ-17 עד 20 בכנסת הבאה – אם גם "עם שלם" בראשות חיים אמסלם תעבור את אחוז החסימה. אולם מתחת לפני השטח מתמודדות רשימות נוספות ופחות מוכרות, אשר כל אחת מהן עשויה להיות "הפתעת הבחירות" ולזכות במושבים בבית הנבחרים. בדקנו עבורכם מי הן אותן רשימות.

המפלגות החרדיות - כותרות אחרונות:
קמפיין עם שלם: "חרדים בצבא זה לא בשמיים"
ש"ס מעלה הילוך: הרב עובדיה מצטרף לקמפיין
חרדים לשוויון בנטל - מה המפלגות מציעות?

"נצח" – המפלגה שנאבקת בדגל התורה

מפלגת "נצח" הוקמה באחרונה כתוצאה מפילוג בדגל התורה. הפילוג הוא שיאו של מאבקי כוח בציבור החרדי-ליטאי, שגברו לאחר פטירתו של הרב יוסף שלום אלישיב בחודש יולי האחרון והתמקדו בזהות ממשיך דרכו של הרב – הרב אהרון לייב שטיינמן, מנהיג הציבור הליטאי בבני ברק, או הרב שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי. עימות נוסף בין הצדדים נסב על שוק העיתונות החרדית: לאחר פטירתו של הרב אלישיב ושינויים שבוצעו ביומון הנפוץ "יתד נאמן", הקימו נאמני אוירבך יומון מתחרה בשם "הפלס", שהתקבל בחרם מודעות מצד הפלג מבני ברק.

נציגי הפלגים ניהלו ביניהם משא ומתן לפני הגשת הרשימות לכנסת, אולם משלא שולבו נציגי הרב אוירבך ברשימת דגל התורה, אנשי הפלג הירושלמי החליטו להתמודד בנפרד בבחירות. לדברי גורם במפלגת "נצח", מכיוון שהציבור שלהם אינו זוכה לייצוג הולם הוקמו מפלגה ועיתון שיהיו לו לבית. במפלגה מבינים שהסיכויים לעבור את אחוז החסימה אינם גבוהים, אולם רואים בעצם ההתמודדות העצמאית מפגן כוח שעשוי לעזור בהמשך הדרך – בפרט בבחירות המוניציפאליות.

קרב רב: המאבק שמסעיר את רבני דגל התורה

מסע ההלוויה של הרב יוסף שלום אלישיב בירושלים, יולי 12. עומר מירון
פטירתו של מנהיג הליטאים הובילה למאבקי שליטה. הלוויית הרב אלישיב/עומר מירון

הרב אוירבך הוא מנהיג מפלגת "נצח", אך הוא אינו מוצב ברשימתה לכנסת. במקום הראשון משובץ הרב חיים אפשטיין, לשעבר מזכירו האישי של הרב שך ומזכיר מפלגת דגל התורה בשנות הקמתה. במקום השני נמצא עו"ד משה אלמליח, איש ציבור שכיהן כסגן ראש העיר אשדוד והיה קשור לתחומי עשייה אחרים בציבור החרדי. במקום השלישי הרב דוד בידרמן, נכדו של האדמו?ר מלעלוב, עסקן חסידי. לדברי גורם במפלג,ה "הרשימה שלנו לכנסת היא הרשימה החרדית היחידה אי פעם שבתוכה נמצאים זה לצד זה אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים. אחדות שלא נראתה כמוה אף פעם במדינת ישראל במפלגה חרדית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"כוח להשפיע" – המפלגה של הרב אמנון יצחק

מפלגת "כוח להשפיע" הוקמה על יסודות מפלגת הנכים שהתמודדה בבחירות לכנסת ה-18 ולא עברה את אחוז החסימה. כעת היא מונהגת על ידי הרב אמנון יצחק, הידוע בפעילותו להחזרה בתשובה. הסיסמה המרכזית של המפלגה היא "מחזירים השלטון לעם", והיא מגדירה עצמה כמפלגה חברתית-כלכלית אשר "שמה דגש בעיקר על סיוע לשכבות החלשות והנשכחות, החל מסבסוד הלחם למחיר אחד של שקל אחד ועד מתן קרקעות לצעירים".

על פי הצהרות המפלגה, נציגיה יפעלו לקידום פיקוח של הממשלה על מחירי הסחורות והמוצרים הבסיסיים בישראל ולהחזרת קרקעות הקיבוצים והמושבים לאוצר המדינה כדי לתת פתרונות זולים לבנייה עבור הצעירים. כמו כן, המפלגה דוגלת בהעברת תקציבים לפריפריה לשם צמצום פערים ובחקיקה מחדש של "חוק טל".

הרב אמנון יצחק: "בש"ס רועדים ממני פחד מוות"

הרב אמנון יצחק הוא מנהיגה הרוחני של המפלגה, אך הוא עצמו אינו מתמודד לכנסת. בראש הרשימה ניצב עו"ד סאמרלי אריה, במקום השני שיפר אליהו ובמקום השלישי בן משה משה.

מפלגת הברסלבים: "כולנו חברים"

מפלגת "כולנו חברים" מורכבת מפלג של חסידי ברסלב המזוהים עם הרב ישראל דב אודסר. החסידים שמפיצים את ספרי הרב נחמן מברסלב ואת הסיסמה הידועה "נ נח נחמ נחמן מאומן", עושים זאת בדרך כלל בעודם רוקדים ונוסעים בכלי רכב שמהם בוקעים צלילי מוזיקה רועשת, אולם קבוצה מתוכם החליטה לנסות להפיץ את הרעיונות שלהם גם מעל בימת הכנסת. לדברי שרון כנפו, העומד בראש הרשימה לכנסת ה-19, "הרעיון היה להמשיך את הפעילות שלנו כדי לדעת את ה' יתברך. זה גם מה שאנחנו רוצים לעשות דרך הכנסת: להאיר משם לכלל המדינה ולעולם כולו. הכנסת היא במה – וייצוג שאפשר להעביר את המסר הזה דרך הבמה הזו".

לטענת כנפו, חברי המפלגה אינם מתכוונים רק לקפוץ ולרקוד בכנסת אלא גם לעבוד כמו כל חבר כנסת רגיל. "מעבר לחוקים ולכל הפעילות יש שם גם במה שהיא חשובה, ואנו רוצים לנצל אותה ולהשתמש בה כדי לשמח ולחזק את עם ישראל. לגבי הפעילות הרגילה בכנסת: אנחנו ניטול בה חלק כמו כל חבר כנסת, אבל זה הרעיון המרכזי", הוא הצהיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"להאיר מהכנסת לכלל המדינה ולעולם כולו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומהו בדיוק מצע המפלגה? "אנחנו כרגע עובדים על הנושא, נפגשים עם אנשים ומקבלים כל מיני בקשות כדי לגבש את המצע שלנו", אמר כנפו. "ברמת העיקרון, מבחינה מדינית אנחנו נוטים לימין ומבחינה כלכלית אנחנו יותר נוטים לשמאל, כאשר זה מכוון לכלל האוכלוסייה בישראל - גם כלפי הערבים והפלסטינים. מבחינה ביטחונית צריך לחסל את כל מי שמאיים ופוגע בחיים שלנו". במקום השני ברשימה לכנסת נמצא ליאור שי ובמקום השלישי ערן אסולין.

המפלגה שרוצה לספק קרקעות בחינם

מפלגת "ברית עולם לגאולת ישראל" מתמודדת לכנסת בפעם השלישית. בראש המפלגה עומד עופר ליפשיץ מקיבוץ אפיקים. "סיסמת הבחירות שלנו היא 'עם ישראל בוחר, הן לאלוהי ישראל', אנחנו קוראים לעם ישראל להתחבר לאלוהינו", אמר ליפשיץ. "עם ישראל ללא אלוהי ישראל וללא שורשנו ההיסטורי הוא כמו עלה נידף ברוח. זה לא עם. ואנחנו רואים שמאז שחזרנו לארץ והקמנו את המדינה –
המצב כל הזמן בירידה ועל פי תהום. הפתרון האחד והיחיד שאני מאמין בו ואליו אני רוצה לחבר את עם ישראל זה לשורשנו ההיסטורי".

מצע המפלגה עוסק במגוון תחומים, אך בראש ובראשונה, טוען ליפשיץ, הכול צריך להיות מושתת על התורה. לדבריו, "צריכה להיות חוקה שהתורה בבסיסה ושכל החוקים יהיו מעוגנים בתורה". ליפשיץ טוען שאין זה כך אצל המפלגות החרדיות והדתיות האחרות: "הן אפילו לא קרובות. אם אני לוקח את זה בסולם מאחד ועד מאה, הן נמצאות איפשהו בין עשר לעשרים, גם מבחינת הכוונה וגם מבחינת המעשים בפועל. תמיד יש פשרות כשזה נוגע לאינטרסים של קהל היעד של כל אחת מהן, והן מתפשרות". ליפשיץ מעיד על עצמו כי אינו מנהל אורח חיים דתי: "אני מייצג את כל עם ישראל ללא הבדל וללא קבוצות וחצרות. אני לא אדם דתי, אבל אני מאוד מאמין באלוהים ובכל צעד בחיים ובעבודה אלוהים נמצא, והכל צריך להיות מושתת על התורה".

כל הדיווחים, הסקרים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

מבחינה מדינית מצע המפלגה קובע כי יש צורך "להכיל את יהודה ושומרון למדינת ישראל מיד. כל הדיבורים על הסכם טריטוריאלי צריכים להיפסק. החלום הזה של מדינה פלסטינית צריך לנפץ אותו לרסיסים. אין חיה כזו, לא היה דבר כזה, ולא יהיה". גם לשאלה הדמוגרפית יש למפלגה תשובה. לדברי ליפשיץ, הפלסטינים "יקבלו אזרחות ישראלית. הם יעבדו כמו כולם וישלמו מסים כמו כולם, אבל הם לא יוכלו להיבחר לכנסת ישראל. כנסת ישראל זה רק לעם ישראל, וככה אנחנו נמנע את הסכנה שיום אחד תקום מפלגה ערבית גדולה והיא תשלוט במדינה". על פי אותו היגיון, המפלגה תדרוש גם כי המפלגות הערביות הקיימות ייפסלו ויוצאו אל מחוץ לחוק.

ש"ס מגישה את רשימתה לכנסת, דצמבר 2012. עומר מירון
האם ייפגעו מהתחרות? חברי ש"ס/עומר מירון

מבחינה כלכלית מבקש ליפשיץ "להשוות את הקצבאות של נזקקי הביטוח לאומי לשכר המינימום ולספק קרקעות חינם לעם ישראל. הקרקעות הן לא משהו שמסמכותנו למכור לאיזה טייקון שיעשה קופה על ישראלים שאין להם כסף". גם בסוגיית גיוס חרדים יש לליפשיץ פתרון: "אני בעד הקמה של חיל תורה וכל מי שרוצה להתגייס לצבא וללמוד תורה מוזמן להתגייס וללמוד תורה בכל שלוש שנות השירות. מובן שהם יהיו לרשות הצבא במקרים שיש צורך".

את שלושת המקומות הראשונים ברשימה מאיישים חילונים. אחרי ליפשיץ ניצבת אילה סבאג מרציאנו, ובמקום השלישי חן בלאיש. במקום הרביעי נמצא המועמד הדתי הראשון, מוטי מרדכי אביזהר. "אני מבטיח להביא את עם ישראל לחיי חירות, ערך עליון שמבחינתי אין משהו יותר מקודש ממנו", הצהיר ליפשיץ. "ביתו של אדם הוא מבצרו. אין מצב שמישהו ידפוק על הדלת ויוציא אותו או את ילדיו. בנוסף, חיים של כבוד, אחדות חברתית ואחדות רוחנית".

"עם שלם": המפלגה של הרב אמסלם

מפלגה נוספת שראויה לציון בהקשר זה היא "עם שלם" בראשות הרב חיים אמסלם. אמסלם פרש ממפלגת ש"ס במהלך הקדנציה האחרונה, לאחר שביקר את הנהגת התנועה ואת עמדותיה בנושאי שילוב החרדים בחברה והקים מפלגה עצמאית ששמה לה למטרה "להביא לאחדות וקירוב לבבות בעם ישראל על ידי חזרה ליהדות מתונה וחתירה לצדק חברתי".

למעשה, המפלגה פונה גם לציבור שאינו חרדי או דתי – וזוכה להצלחה בקרב חילונים המתלבטים בין מפלגות בגוש השמאל מרכז, בעיקר בשל עמדתו הנחרצת של אמסלם בעד שירות חרדים בצה"ל, עידוד יציאתם לעבודה ומאבק ברבנות הממוסדת. אף שמוקד עיסוקו נוגע לסוגיות דתיות ולאורח חייו של הציבור החרדי, בחמישייה הראשונה ברשימה נכללים שני חילונים. לפי הסקרים האחרונים, המפלגה נמצאת על סף אחוז החסימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully