וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטאטא שינקה את לכלוכי "עסק הביש"?

הכרזה היומית מהספרייה הלאומית: בחירות 1961 עמדו בצל הדי "הפרשה" במצרים. אמנם איש לא ממש ידע במה מדובר, אבל היה בכל מקרה מי שהציע לנקות את "דירי החזירים" של השלטון

הבחירות לכנסת החמישית, בשנת 1961, נערכו על רקע הוויכוחים סביב "הפרשה". הציבור לא ידע את פרטי "עסק הביש" שאירע במצרים שנים אחדות קודם לכן - לימים התברר כי היו אלה פעולות החבלה שיזם המודיעין הישראלי באמצעות רשת של צעירים יהודים מצריים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתחת למעטה החשאיות, ולא פעם בחסותו, רחשו מאבקים חריפים בין דורות המנהיגות במפא"י, בין דוד בן-גוריון ופנחס לבון ובין אגפים שונים בתנועות העבודה השונות. אזרחי המדינה היו חשופים למאבקים בלי לדעת בדיוק מה הרקע להם. התחושה הכללית הייתה שדבר-מה אפל, לא טוב, מתחולל במסדרונות השלטון של המדינה. תחושות של מיאוס ורצון לראות ציבוריות שקופה ונקייה יותר היו מנת חלקם של חלקים גדולים בעם.

לקראת הבחירות, התייחסה "החזית הדתית הלאומית", שאיגדה את "המזרחי", "הפועל המזרחי" וגורמים נוספים (שלימים הפכו להיות המפד"ל), לאווירה הציבורית הקשה ולרחשי הציבור במודעת בחירות. המודעה שלפנינו רומזת לצורך בניקוי אורוות יסודי. המטאטא הגדול שהאות "ב", סימן הרשימה בבחירות, אוחזת בו, מטאטא עיתונים שכותרותיהם "דירי חזירים" ו"נבלות וטריפות". זהו מסר דתי בסיסי המשמש גם מטאפורית כביקורת עזה על השלטון.

המדור "מהבוידעם של הקלפי" נערך בשיתוף הספרייה הלאומית בירושלים, והפריטים המופיעים בו לקוחים מאתר האוסף "אסיפת בחירות" שמפעילה הספרייה.

כרזות קודמות:
גזענות בתעמולה: כך הותקפו בני עדות המזרח
לפני 40 שנה, הירוקים דווקא נכנסו לכנסת
תעמולה שלילית נוסח שנות ה-50: בגין על סוס עץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully