וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זועבי: הבקשות לפסול אותי - גזענות ושוביניזם

גלעד גרוסמן וטל שלו

18.12.2012 / 14:00

נציגת בל"ד טוענת שהבקשות לפסול אותה הן חלק ממסע דה-הומניזציה. ש"ס ויהדות התורה על הבקשה לפסול אותן בשל הדרת נשים: "לנשים תפקיד אחר מגברים". העבודה: נתנגד לכל פסילה

הרשימות השונות אשר הוגשה בקשת פסילה נגדן הגישו את תשובותיהן לוועדת הבחירות המרכזית. בל"ד ורע"ם-תע"ל טוענות שהבקשה לפסולן נובעות מגזענות, חנין זועבי טוענת שהבקשה לפסול אותה היא חלק מ"מסע דה-הומניזציה של הימין הקיצוני", ב"עוצמה לישראל" טוענים כי פסילתם תפגע בחופש הביטוי, ואילו ש"ס ואגודת ישראל מסבירות כי הפרדה בין המינים היא לגיטימית.

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

חברת הכנסת חנין זועבי בכנס של לשכת עורכי הדין בנושא שוויון בנטל, יולי 2012. דרור עינב
"לא ידעה מראש על האלימות נגד חיילי צה"ל". זועבי/דרור עינב

ועדת הבחירות המרכזית תדון מחר (רביעי) בשורה של בקשות פסילה שהוגשו נגד בל"ד, רע"ם-תע"ל, חנין זועבי, "עוצמה לישראל", ש"ס ואגודת ישראל. ההערכה היא שהוועדה תפסול את המפלגות הערביות, וזאת בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה שאין מקום לפסול אותן. אולם, ככל הנראה, בית המשפט העליון יהפוך בהמשך את ההחלטה.

בבקשות נגד בל"ד ורע"ם-תע"ל נטען, כי הן פועלות נגד אופיה של ישראל כמדינה דמוקרטית, ואף תומכות במאבק מזוין נגד ישראל. בתגובה שהוגשה לוועדה, כותבים ברע"ם-תע"ל, כי מדובר במפלגה ותיקה שדוגלת בדמוקרטיה. עוד נטען, כי הבקשה לפסול את הרשימה הוגשה בחוסר תום לב וממניעים גזעניים, ויש לדחותה.

מסיבת עיתונאים של אריה  אלדד ומיכאל בן ארי. עומר מירון
"בקשות הפסילה הן ניסיון לעורר ריב ומדון". בן-ארי ואלדד/עומר מירון

חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) טוענת כי הבקשה נגדה מתייחסת להשתתפותה במשט המרמרה, אולם "מסתירה מעיני ועדת הבחירות" את העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה קבע כי אין מקום להעמידה לדין וכי ועדת האתיקה של הכנסת קבעה שלא ידעה מראש על האלימות הצפויה נגד חיילי צה"ל. זועבי טוענת כי בקשת הפסילה היא חלק ממסע הדה-הומניזציה נגדה והמשך להתקפות שובניסטיות וגזעניות נגדה. זועבי גם טוענת כי מרבית העתירה מבוססת על ציטוטים בלתי מדויקים שיוחסו לה.

נציגי בל"ד הודיעו כי לא יופיעו בפני ועדת הבחירות בדיון בבקשות הפסילה, ואת עמדתם של חברי המפלגה יציגו בפני ועדת הבחירות עורכי הדין המייצגים את הרשימות הערביות, כאשר לכתב ההגנה יצורף תצהיר של חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי. במפלגת בל"ד הסבירו כי החלטתם נובעת מכך שאין בכוונתם לשתף פעולה עם ועדה פוליטית ולאפשר "לחברי מפלגות הימין להפיק רווח פוליטי על גבי נבחרי הציבור הערבי לכנסת". כשעה לפני תחילת הדיון בוועדה תערוך בל"ד מסיבת עיתונאים ימסרו הצהרה בנוגע למהלך הפסילה נגד הרשימות הערביות ולגבי המשך צעדיה שבכוונתה לנקוט.

ב"עוצמה לישראל" דוחים את הטענות נגד הרשימה, לפיה היא פועלת נגד היותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית, וטוענים כי הבקשות נגד הרשימה הן ניסיון להפיק הון פוליטי ו"לעורר ריב ומדון, ליבוי יצרים והלהטת המערכת הפוליטית בתקופה רגישה של בחירות". עוד טוענים ברשימה, שאינה צפויה להיפסל, כי בקשות הפסילה נגד הרשימה מהוות סכנה חמורה לחופש הביטוי בישראל וכי פסילתה בפועל "תביא לקיצוץ גבולות חופש הביטוי למקומות אשר הדעת אינה סובלת במשטר דמוקרטי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההפרדה בין המינים מבוססת על ההלכה. ראשי ש"ס/מערכת וואלה!, צילום מסך

שתי רשימות נוספות שהוגשו נגדן בקשת פסילה הן ש"ס ויהדות התורה בשל טענה של הדרת נשים, שאינה מהווה את אחת העילות בחוק לפסילה. הרשימות החרדיות טוענות שאין מקום לפסול אותן וגם יוצאות להגנת אורח החיים החרדי. "אורח חיים שיש בו הפרדה בין המינים הוא אורח חיים לגיטימי לחלוטין, ואינו יכול בשום פנים ואופן להיתפס כפסול או מוקצה", כותבות הרשימות.

עוד נטען בתגובה, כי ההפרדה בין המינים מבוססת על ההלכה ונובעת מטעמי צניעות. "לגברים תפקיד אחד ולנשים תפקיד אחר", נכתב בתשובה. "אין בחלוקת תפקידים זאת כדי הדרת נשים, כדי אפליית נשים או כדי לטעון, כי נשים פחותות מגברים". עוד נכתב, כי נשים רבות יסרבו להצביע עבור ש"ס אם יהיו נשים ברשימתה.

"לעמוד איתן ולשמור על הדמוקרטיה"

במקביל, מפלגת העבודה הודיעה היום כי היא מתנגדת לכל הבקשות שהוגשו לוועדת הבחירות המרכזית לפסילת רשימות ומועמדים מהתמודדות בבחירות הקרובות. נציגי המפלגה יצביעו בהתאם ויתנגדו לכל ההצעות שיועלו בועדת הבחירות שתתכנס בימים הקרובים. "אנו רואים בחופש הביטוי והבעת הדעה את נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית. זוהי עמדה עקרונית", אמר היום ראש מטה הבחירות במפלגה ח"כ יצחק (בוז?י) הרצוג.

"פסילה, תהא אשר תהא, מימין או משמאל, תהווה מדרון חלקלק ומסוכן, דווקא בתקופה שבה עלינו לעמוד איתן ולשמור על הדמוקרטיה". לדברי הרצוג, על אף שבעבודה סולדים מהרבה מן הדברים שנאמרים על ידי המפלגות וחברי הכנסת המועמדים לפסילה, "לנגד עינינו עומדים ערכים דמוקרטיים חיוניים למדינה שאסור לפגוע בהם, ולשם כך נפעל לסיכול כל מהלך לפסילת כל רשימה או מועמד לכנסת".

מוקדם יותר היום, עיסאוי פריג', מועמד מרצ לכנסת, קרא לנציגי מפלגות המרכז-שמאל בוועדת הבחירות המרכזית להתנגד בהצבעה מחר לפסילת רשימות ומועמדים ערבים. "בעוד שאין לי כל ציפייה מהימין הקיצוני בדמות הליכוד ביתנו והבית היהודי", אמר פריג', "יש לי עדיין תקווה שלמי מהמפלגות המתקראות 'מרכז' אכפת מערכי הדמוקרטיה, חופש הביטוי ושילוב המגזר הערבי בחברה הישראלית. פסילתם של רשימות ומועמדים ערבים רק תגדיל את התסכול וחוסר האמונה הקיימים בין כה וכה של הציבור הערבי במערכת הפוליטית הישראלית. לכן, אם ערך השותפות באמת חשוב למפלגות ה'מרכז', ראוי שבניגוד לפעמים עברו, יתנגדו הפעם כולם להצעות האנטי-דמוקרטיות לפסילת רשימות ומועמדים ערבים לכנסת".

לקריאה נוספת:
היועץ המשפטי לממשלה מתנגד לפסילת בל"ד וזועבי
מלחמת הפסילות: הימין נגד השמאל נגד הימין
בל"ד: לפסול את ליברמן מהתמודדות לכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully