וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזענות בתעמולה: כך הותקפו בני עדות המזרח

הכרזה היומית מאוסף הספרייה הלאומית: לקראת בחירות 1955, ביקשה מפא"י להכפיש את המפלגות העדתיות שמשכו ממנה קולות, בטענה שהן נתמכות על ידי דמשק - ולא בחלה באמצעים

המאבק על קולותיהם של בני עדות המזרח, רבים מהם עולים שזה מכבר הגיעו לארץ, חצה כמעט את כל הקשת הפוליטית בשנות ה-50. בין היתר, התחרו על הקולות הללו מפלגות עדתיות, ספרדיות, תימניות ושל עדות אחרות, שביקשו לייצג את הציבור הזה - אולם המפלגות הגדולות, ובראשן מפלגת השלטון מפא"י, ראו במפלגות הללו סכנה אלקטורלית.

הקליקו להגדלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטקטיקה של מפא"י במלחמתה נגד המפלגות העדתיות הייתה דו-ראשית: מצד אחד, לדאוג למנות נציג תימני או ספרדי למקום סביר ברשימה, כדי "לתת ייצוג" לעדה או לציבור מסוים. מצד שני, מפא"י לא בחלה באמצעים כדי להכפיש את יריבותיה הקטנות.

הכרזה שלפנינו, שהוכנה על-ידי מפא"י לקראת הבחירות לכנסת השלישית בשנת 1955, תוקפת באורח קשה את מפלגת הספרדים ועדות המזרח, מפלגה ותיקה ששורשיה עוד בימי הישוב הישן, במאה ה-19. המפלגה, שסימנה היה ס"צ, הצליחה להכניס ארבעה נציגים לכנסת בבחירות לכנסת הראשונה, ושניים לכנסת השנייה.

בכרזה נסמכת תעמולת מפא"י על קריאה של רדיו דמשק להצביע עבור מפלגת הספרדים. הכרזה אינה בוחלת במלים קשות ואף בדימויים גרפיים גזעניים בציור הקריין הערבי מדמשק.

המדור "מהבוידעם של הקלפי" נערך בשיתוף הספרייה הלאומית בירושלים, והפריטים המופיעים בו לקוחים מאתר האוסף "אסיפת בחירות" שמפעילה הספרייה.

כרזות קודמות:
לפני 40 שנה, הירוקים דווקא נכנסו לכנסת
תעמולה שלילית נוסח שנות ה-50: בגין על סוס עץ
הפוליטיקאים הספרדים שנולדו הרבה לפני ש"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully