וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני 40 שנה, הירוקים דווקא נכנסו לכנסת

פינת הכרזה ההיסטורית מהספרייה הלאומית: מפלגת "מוקד" בראשות ד"ר מאיר פעיל הצליחה לעבור את אחוז החסימה ב-1973, כשהיא נישאת על מצע שהתמקד בין היתר באיכות הסביבה

לקראת הבחירות לכנסת התשיעית בשנת 1973, קמה רשימה בשם "מוקד". הרשימה איגדה קבוצה של מרצים מאוניברסיטת תל-אביב בראשותו של ההיסטוריון מאיר פעיל, ובה היו חברים פעילים של מק"י (המפלגה הקומוניסטית ישראלית) שפרשו מהשותפות עם רק"ח, שהייתה אז רשימה קומוניסטית ערבית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מוקד", לעומת זאת, הייתה רשימה יהודית-ישראלית בעלת גוון אינטלקטואלי מובהק שביקשה לקדם נושאים אזרחיים כלליים. האידיאולוגיה שלה הייתה שמאלית מובהקת, אולם היא התרחקה מסממנים של קומוניזם מסורתי נוקשה. כך, למשל, הייתה "מוקד" מהמפלגות הראשונות שביקשו לקדם נושאים של איכות הסביבה, ולצד זאת דרשה לפעול לצמצום הפערים החברתיים-כלכליים, לטפל במתח הבין-עדתי ולהתנגד להתעשרות קלה על חשבון הכלל.

באווירת המחאה ששטפה את המדינה עם תום מלחמת יום הכיפורים, השמיעה "מוקד" קול אנטי-ממסדי והצטרפה לשיח הלאומי הרחב יותר, מתוך תחושה של דחיפות נוכח מצבה הקשה של מדינת ישראל. "מוקד" הדגישה במיוחד את הצורך להגיע לפתרון של שלום עם הערבים, מבית ומחוץ, והתנגדה לכל גילוי של לאומנות, הן מהצד היהודי והן מהצד הערבי. בסופו של דבר, זכתה "מוקד" במנדט אחד בלבד, וד"ר מאיר פעיל כיהן בכנסת התשיעית.

המדור "מהבוידעם של הקלפי" נערך בשיתוף הספרייה הלאומית בירושלים, והפריטים המופיעים בו לקוחים מאתר האוסף "אסיפת בחירות" שמפעילה הספרייה.

כרזות קודמות:
תעמולה שלילית נוסח שנות ה-50: בגין על סוס עץ
הפוליטיקאים הספרדים שנולדו הרבה לפני ש"ס
"תנו פ?ו?ש לפש": היהודי הנרדף שמצא מקלט בכנסת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קול אנטי-ממסדי. מאיר פעיל/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully