וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעמולה שלילית נוסח שנות ה-50: בגין על סוס עץ

הכרזה היומית מהספרייה הלאומית: "הציונים הכלליים" נאבקו בראשית ימי המדינה על קולות הימין מול "חרות" של מנחם בגין, ולא חסכו מאמצים להלעיגו ולהציגו כדמגוג ריק מתוכן

מפלגת "הציונים הכלליים" זכתה להצלחה גדולה בבחירות לכנסת השנייה, בשנת 1951. המפלגה זכתה אז ב-20 מושבים בכנסת, על רקע העמדות שלה בתחום המשק והכלכלה. המפלגה דגלה במשק חופשי והתנגדה לכלכלה המתוכננת של מפלגת השלטון מפא"י, ובעיקר למדיניות הצנע שהונהגה בראשית שנות ה-50.

הקליקו להגדלה:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמדתם האופוזיציונית של "הציונים הכליים" והאלטרנטיבה הכלכלית שהם הציעו קנו להם תומכים רבים בציבור הישראלי. למפלגה הייתה אוריינטציה ליברלית-ימנית, אך היא השתתפה בקואליצית השמאל שהוקמה בעקבות הבחירות בשנת 1951.

לקראת הבחירות לכנסת השלישית, בשנת 1955, כשהצנע, הנושא העיקרי שתרם לפופולריות של הציונים הכלליים, ירד במידה רבה מסדר היום הציבורי, ביקשה המפלגה למצב עצמה ביחס למתחרה העיקרית שלה בימין, מפלגת "חרות" בראשות מנחם בגין.

הציונים הכלליים לא חסכו אמצעים כדי להלעיג את בגין. בקריקטורה שבכרזת הבחירות שלפנינו, מוצג בגין כדמגוג מגוחך, יושב על סוס עץ ומניף חרב שבורה, על כתפו רובה צעצוע ובכיסו "רוגטקה" של ילדים. את ראשו של בגין מעטר כובע מגיליון של עיתון "חרות" - הכל כדי לומר שבגין מדבר גבוהה-גבוהה אך אינו משיג דבר.

המדור "מהבוידעם של הקלפי" נערך בשיתוף הספרייה הלאומית בירושלים, והפריטים המופיעים בו לקוחים מאתר האוסף "אסיפת בחירות" שמפעילה הספרייה.

כרזות קודמות:
הפוליטיקאים הספרדים שנולדו הרבה לפני ש"ס
"תנו פ?ו?ש לפש": היהודי הנרדף שמצא מקלט בכנסת
איש הלח"י שדרש מדינה פלסטינית כבר ב-1969

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully