וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: למען משפט מהיר - ליברמן זקוק להסדר טיעון

גלעד גרוסמן

15.12.2012 / 20:22

משפטנים סבורים כי בכדי שמשפטו של שר החוץ שהתפטר יסתיים לפני הבחירות לכנסת, יהיה עליו לחתום על הסדר עם הפרקליטות. אחרת, יתקשה ליברמן לקבל הכרעה מהירה

צילום: רומן ויינר, עריכה: מיכאל ברגמן

הודעתו של שר החוץ אביגדור ליברמן על כך שבכוונתו להגיש את התפטרותו ולבקש מהכנסת להסיר את חסינותו כבר ביום ראשון נועדה לנסות ולאפשר לו להגיע ליום שאחרי הבחירות כשהוא משוחרר מלחצים משפטיים וממכשולים שימנעו את מינויו לשר גם הממשלה הבאה. אם אכן ליברמן יבקש כבר מחר להסיר את חסינותו הפרלמנטרית, הפרקליטות צפויה להגיש כבר בתוך מספר ימים את כתב האישום אשר הועבר שלשום לכנסת. את כתב האישום תגיש הפרקליטות ככל הנראה לבית משפט השלום בירושלים ולא למחוזי, לשם היה מוגש כתב האישום אם ליברמן היה עדיין שר. ההתפטרות תיכנס לתוקפה, על פי החוק, כעבור 48 שעות מהגשתה.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בכנס פעילים בתל אביב, דצמבר 2012. יותם רונן
היה מחויב להתפטר? ליברמן/יותם רונן

פרקליטיו של ליברמן צפויים לבקש לנהל הליך מהיר בבית המשפט והפרקליטות אינה צפויה תתנגד לכך. בסביבתו של ליברמן מעריכים שניתן יהיה לסיים את המשפט עד הבחירות ובכך למעשה לסיים את כל ענייניו המשפטיים בתוך זמן קצר ביותר. ההחלטה הדרמתית של שר החוץ מונעת גם דיונים אצל היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לשאלה האם מדובר בעבירה חמורה או קלון – מה שעלול היה לפגוע בליברמן.

בקרב המשפטנים הדעות חלוקות האם ליברמן היה מחויב להתפטר בסופו של יום. "אני לא חושב שהוא היה צריך להתפטר. זו לא עבירה שיש לסייג אותה כחמורה", מסביר הערב (שישי) פרופ אריאל בנדור מאוניברסיטת בר אילן. "אולם בכך שהוא עשה את הצעד הזה ביוזמתו הוא מונע דיונים בבג"ץ". לדבריו, "אם ליברמן לא היה מתפטר אז וינשטיין היה קובע שהיה צריך לעשות זאת ואם וינשטיין היה קובע שאין צורך להתפטר - הנושא היה מגיע לפתחו של בג"ץ. אין כאן הכרח משפטי, אבל הצעד נובע משיקולים ציבוריים ואחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בניגוד לפרופ' בנדור, פרופ' עמנואל גרוס מאוניברסיטת חיפה סבור כי העבירות שבהן ליברמן יואשם נמנות על אותן עבירות שמהוות פגיעה באמון הציבור, בהיותו של ליברמן נושא משרה ציבורית ועל כן או שוינשטיין היה קובע שעליו להתפטר או שבית המשפט העליון היה צריך לעשות את זה. "אני מעריך שהשיקול שלא להיאחז בחסינות ולאפשר העמדה מידית לדין נועד כדי לסיים את ההליך עוד לפני הבחירות", הוא מסביר.

פרופ' גרוס מעריך שהדרך היחידה שההליך המשפטי יסתיים לפני הבחירות היא בהסדר טיעון – דעה שרווחת גם בקרב גורמים פוליטיים. עם זאת, בסביבת ליברמן דוחים אפשרות של הסדר טיעון ואומרים כי בכוונתו לנהל משפט שבסיומו ייצא זכאי. בסביבת שר החוץ סבורים שניתן לסיים ניהול משפט עוד לפני הבחירות וזאת מכיוון שלא מדובר במשפט מורכב עובדתית וכי אין צורך בעדויות רבות וממושכות.

נראה כי הפרקליטות לא תתנגד לקיום משפט מהיר, אולם פרופ' גרוס מעריך שאם ליברמן לא יחתום על הסדר טיעון, המשפט יימשך גם לאחר הבחירות וזאת מכיוון שבבתי המשפט יש עומס רב וכיוון שליברמן אינו עצור ומכאן שאין דחיפות לנהל את המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully