וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן הודיע על התפטרותו: "אנקה את שמי לחלוטין"

טל שלו וגלעד גרוסמן

14.12.2012 / 16:14

יממה לאחר שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום בפרשת השגריר בבלארוס, הודיע שר החוץ וסגן ראש הממשלה כי החליט להתפטר מתפקידו. הערכה: לא יתפטר ממקומו ברשימת הליכוד-ביתנו לכנסת

צילום: רומן ויינר, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בליברמן מתייחס להחלטה להגיש נגדו כתב אישום, אתמול)

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הודיע לפני זמן קצר (שישי) כי החליט להתפטר מתפקידו בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגדו כתב אישום בפרשת השגריר בבלארוס, בעבירה של מרמה והפרת אמונים. "היום קיימתי ישיבות עם עורכי דיני ועם חברי מטה הבחירות", אמר ליברמן. "חוות הדעת המשפטית קובעת שאינני חייב, לאור נסיבות העניין ופרטי כתב האישום, להתפטר מתפקידי בממשלה".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בכנס פעילים בתל אביב, דצמבר 2012. יותם רונן
"אזרחי ישראל זכאים ללכת אל הקלפי לאחר שהעניין כבר הוכרע". ליברמן/יותם רונן

"על אף שאני יודע שלא עברתי כל עבירה, אך מתוך רצון שלאחר שנים כה רבות בהן מתנהלים נגדי הליכים משפטיים, חקירות והאזנות אוכל לשים גם את העניין שנותר, שגם משפטנים בכירים ביותר סבורים שאין בו כל היבט פלילי, מאחורי, החלטתי להתפטר מתפקידי כשר החוץ וסגן ראש הממשלה, וכפי שהודעתי אתמול, גם להסיר את חסינותי באופן מיידי, ולאחר 16 שנים בהן מתנהלות נגדי חקירות אוכל לסיים את העניין במהרה וללא עיכובים ולנקות את שמי באופן מוחלט", הסביר שר החוץ את המהלך המפתיע.

לדבריו, "אני עושה זאת גם משום שאני סבור שאזרחי ישראל זכאים ללכת אל הקלפי לאחר שהעניין כבר הוכרע, קרי שהכרעה משפטית תתקבל עוד לפני הבחירות ואוכל להמשיך ולשרת את מדינת ישראל ואת אזרחי ישראל כחלק מהנהגה חזקה ומאוחדת שתתמודד עם האתגרים הביטחוניים, המדיניים והכלכליים הניצבים בפני מדינת ישראל". את התפטרותו יגיש ליברמן באופן רשמי ביום ראשון, לפי ישיבת הממשלה השבועית והיא תיכנס לתוקפה כעבור 48 שעות.

אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, על סגירת תיק החקירה המרכזי נגד ליברמן, שבו נחשד שר החוץ בקבלת מיליוני דולרים מאנשי עסקים בזמן כהונתו כשר וכחבר כנסת. במקביל, הודיע וינשטיין על הכוונה להגיש נגד ליברמן כתב אישום בפרשת השגריר בבלארוס, בעבירה של מרמה והפרת אמונים. על פי טיוטת כתב האישום, העביר השגריר זאב בן אריה לידי שר החוץ פרטים על בקשת הפרקליטות לבצע חיקור דין בעניינו של ליברמן, וזה בחר להמשיך ולקדם את מינויו למרות שידע שיש בכך פסול, תוך שהוא פועל בניגוד עניינים.

גורמים בסביבת ליברמן הדגישו לאחר הודעתו היום כי שר החוץ מעוניין במשפט מהיר עוד לפני הבחירות. הגורמים לא שללו כי ליברמן יסכים לעסקת טיעון, אך הבהירו כי אין שום סיבה שההליכים המשפטיים לא יסתיימו בחודש וחצי הקרובים.

נתניהו איחל לליברמן שיוכיח חפותו בהקדם

עוד הדגישו מקורביו של שר החוץ כי עורכי דינו לא חשבו שכתב האישום שהוגש מחייב את התפטרותו של ליברמן, כיוון שקביעות קודמות של בית המשפט מחייבות התפטרות רק לאחר שמוגש כתב אישום חמור ועורכי הדין לא סברו שכתב האישום הזה עונה להגדרה זו. אולם, לדבריהם, ההחלטה להודיע על ההתפטרות נבעה מתוך מחשבה שהדבר יסייע לקידומו המהיר של המשפט מתוך תקווה שאולי אף ניתן יהיה לסיימו עד הבחירות.

הצהרת ראש הממשלה, נובמבר 2012. עומר מירון
"ראש הממשלה ישמור את תיק החוץ לעצמו". נתניהו וליברמן/עומר מירון

גורמים פוליטיים העריכו כי ליברמן ינסה להגיע בעזרת עורכי דינו לעסקת טיעון מהירה שתאפשר לו להתמנות בחזרה לשר מיד לאחר אישורה. התפטרותו של ליברמן גם מייתרת את הדיון בשאלה אם מדובר בעבירה חמורה המחייבת את התפטרותו, סוגיה שהיועץ המשפטי לממשלה עדיין לא הכריע בה. ממשרד המשפטים נמסר בתגובה להודעת ליברמן: "כתב האישום מוכן להגשה וככל שההגנה תבקש להחיש את הדיון, הפרקליטות תסכים לבקשה". המשנה לפרקליט המדינה, שוקי למברגר, הוסיף כי "היועץ החליט לאפשר קודם כל לליברמן להודיע אם יתפטר או לא בטרם יתייחס לסוגיה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח בצהריים עם ליברמן ואמר לו כי הוא מאחל לו שיוכיח בהקדם את חפותו גם בנושא היחיד שנשאר על הפרק ושיחזור במהרה לכהן בתפקיד בכיר בממשלה. גורמים בלשכת ראש הממשלה מסרו כי ראש הממשלה אינו צפוי למנות שר אחר שימלא את מקומו של ליברמן לאחר התפטרותו, ואמרו כי "נתניהו ישמור את תיק החוץ אצלו עד הרכבת הממשלה הבאה". ההערכה היא כי ליברמן לא יתפטר ממקומו ברשימת הליכוד-ביתנו לכנסת הבאה ויתמודד כחבר כנסת במפלגה. אם המשפט לא יסתיים עד הרכבת הממשלה הבאה, יאיר שמיר ישמש כשר הבכיר בליכוד-ביתנו עד שתתקבל הכרעת הדין במשפט של ליברמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully