וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים דורשות שוויון: לעשות קניות ולטפל בילדים

היום בפינת הכרזה ההיסטורית: מודעה של מפלגת הנשים ויצו, שהתמודדה לכנסת הראשונה וזכתה במנדט אחד. המפלגה דרשה שוויון זכויות - אך האיורים ממחישים את תקרת הזכוכית

לקראת הבחירות הראשונות בתולדות מדינת ישראל, הבחירות לאסיפה המכוננת בשנת 1949, התמודדה רשימה אחת, רשימת ויצ"ו, שביקשה לייצג את המגזר הנשי.

אתמול במדור - ז'בוטינסקי מככב במודעת חרות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תנועת הנשים ויצ"ו נוסדה בבריטניה בקיץ 1920. התנועה קמה כחלק מההתעוררות הציונית וראתה את עצמה כתנועה פוליטית שמבקשת לקדם את המעורבות הפוליטית של נשים, תופעה שהחלה להתעורר באירופה ובארצות-הברית. ויצ"ו הייתה חברה בהסתדרות הציונית והשתתפה בבחירות למוסדותיה שהתקיימו לפני קום המדינה. הפדרציה הארץ-ישראלית של ויצ"ו קמה בשנת 1927 ועם הקמת המדינה הועבר המשרד של ויצ"ו העולמית מלונדון לתל-אביב. על רקע זה, מובנת ההתארגנות של ויצ"ו לרוץ בבחירות הראשונות לבית הנבחרים של המדינה היהודית, על אף היותה של ויצ"ו תנועה על-מפלגתית.

כמו רשימות סקטוריאליות אחרות, לא זכתה רשימת הנשים להצלחה גדולה - אולם עלה בידה לקבל מספר קולות שהספיק לה למושב בודד בכנסת הראשונה.

נשות ויצ"ו, שסימנן בבחירות היה "נ", השמיעו דרישה לשוויון זכויות. אלא שמבט על הדמויות בכרזת הבחירות מראה דווקא נשים בעיסוקים מסורתיים: קניות, ילדים ומלאכות הבית, ולכל היותר בתפקידי סיוע בביטחון ובשיטור.

מדור "מהבוידעם של הקלפי" נערך בשיתוף הספרייה הלאומית בירושלים, והפריטים המופיעים בלו לקוחים מאתר האוסף "אסיפת בחירות" שמפעילה הספרייה.

  • עוד באותו נושא:
  • ויצו
  • נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully