וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסת הנוטשים: רבע מהח"כים ערקו או פרשו מהמרוץ

פנחס וולף

7.12.2012 / 10:00

החל בליכוד ביתנו דרך ש"ס וכלה בעצמאות ובקדימה, מערכת הבחירות לכנסת ה-19 התאפיינה בשפע איחודים ופיצולים - שגררו את פרישתם או עריקתם של למעלה מ-30 חברי כנסת מכהנים

עזיבתו של עמיר פרץ את מפלגת העבודה וחבירתו ל"תנועה בראשות ציפי לבני", מסיימת הליך עזיבה, עריקה ופרישה של יותר מ-30 חברי כנסת מכהנים. הבכיר הקודם שנטש את הזירה היה אהוד ברק. אומנם הוא לא ערק למפלגה אחרת, אך ב-26 בנובמבר הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים ונטש את ארבעת חבריו למפלגת "עצמאות". הם ניסו להביא את דן מרידור לעמוד בראשם, אך הוא השכיל לסרב – והמפלגה החליטה שלא להתמודד בבחירות הקרובות.

מפלגה נוספת שנמצאת על סף פירוק היא קדימה. מי היה מאמין בתחילת הקדנציה שמ-28 חברי כנסת ומהסיעה הגדולה ביותר, יישארו עשרה ח"כים בלבד, עוד לפני יום הבוחר? 11 חברי סיעה ערקו למפלגות אחרות: שבעה ל"תנועה" של לבני – מאיר שטרית, יואל חסון, שלמה מולה, רוברט טיבייב, רחל אדטו, אורית זוארץ ומגלי והבה; שניים לליכוד – אריה ביבי ויוליה שמאלוב ברקוביץ' (שערקה ברגע האחרון למפלגת הכלכלה); ושניים לעבודה – נחמן שי ונינו אבסדזה.

שבעת העורקים ללבני הביאו לה נדוניה משמעותית של מימון בחירות בסך כמה מיליוני שקלים, רק כדי לגלות שמרביתם נדחקו אל העשירייה השנייה, בעוד שנכון לעכשיו הסקרים (שנערכו לפני חבירת עמיר פרץ ללבני) מנבאים לה הצלחה חד ספרתית בלבד בקלפי. שני העורקים לליכוד נחלו תבוסה בפריימריז ואילו שי ואבסדזה מצאו מקום לא רע (אבסדזה על סף הריאלי) ברשימת העבודה.

העורקים לליכוד נחלו תבוסה בפריימריז

מלבד העורקים היו גם שבעה פורשים מהחיים הפוליטיים: יו"ר הסיעה דליה איציק, יו"ר מטה ההסברה רוני בראון, רוחמה אברהם-בלילא, יעקב אדרי, זאב בילסקי, מרינה סולודקין ועתניאל שנלר. הם הגיעו למסקנה שמוטב לפרוש בראש מורם לפני שהבוחר יאלצם להתקפל מהפוליטיקה עם הזנב בין הרגליים. כמותם עשו גם חברי מפלגת עצמאות – שהחליטו אמש פה אחד שלא להתמודד, בין היתר "כי אין זה ראוי להוציא כספי ציבור על התמודדות שלא תביא בוודאות גבוהה להישגים ראויים".

לא רק בשמאל. גם בימין היו פרישות: ב"ישראל ביתנו" רשמו השבוע שתי פרישות – של השר סטס מיסז'ניקוב ושל ח"כ אנסטסיה מיכאלי. כנראה כהקדמת תרופה למכה, לפני שיראו את עצמם מחוץ לרשימה לכנסת, כפי שקרה לסגנו של ליברמן במשרד החוץ, דני איילון.

המפלגה החרדית-ספרדית, ש"ס, קיבלה את עזיבתו של ח"כ חיים אמסלם. הלז החליט כבר מזמן להקים מפלגה חדשה' לאחר ששבע מרורים במהלך הקדנציה מהנהגת ש"ס. מערכת הבחירות הנוכחית העניקה לו את ההזדמנות. רגע אחרי שוועדת הכנסת אישרה השבוע את פיצול קדימה, היא אישרה לאמסלם להתפצל מש"ס ולהיות זכאי ליחידת מימון אחת במערכת הבחירות. באותו ערב הוועדה אישרה גם את פרישתו של ח"כ טאלב א-סנע מסיעת "רע"מ-תע"ל" ועמידתו בראשות מפלגת מד"ע (מפלגה דמוקרטית ערבית).

ציפי לבני ועמיר פרץ, דצמבר 2012. דרור עינב, דרור עינב
העורק האחרון בשרשרת של עשרות. פרץ ולבני/דרור עינב, דרור עינב

במפלגות הקטנות בימין לא קפאו על השמרים. סיעת האיחוד הלאומי התנפצה לרסיסים, כאשר לאור כוונת "תקומה" – אחד הפלגים בסיעה – להתאחד עם "הבית היהודי", חברי הכנסת אריה אלדד ומיכאל בן ארי פרשו והקימו את סיעת "עוצמה לישראל". כעת הם רצים ברשימה משותפת עם ברוך מרזל, אריה קינג ואיתמר בן גביר. יו"ר "האיחוד הלאומי" לשעבר יעקב (כצל'ה) כץ, שהודח מראשות "תקומה", איים לרוץ ברשימה עצמאית, אך גנז את הרעיון ופרש מהחיים הפוליטיים. זבולון אורלב ודניאל הרשקוביץ פרשו מ"הבית היהודי" לאחר שאורלב הובס בפריימריז לראשות המפלגה בידי נפתלי בנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully