וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין נשיא אירן לנישואים אזרחיים: השאלון עם נינו אבסדזה

אירוע מוחי של אמה חשף בפניה את הכיעור של מערכת הבריאות, ומחיר המעון לבתה המחיש עבורה את ה"אבסורד" שבמדינה. 10 שאלות, וחברת כנסת אחת שמתמודדת על מקום ברשימת העבודה

נינו אבסדזה (47) חברה בכנסת ה-18 מטעם קדימה ומתמודדת על מקום ברשימת מפלגת העבודה לכנסת ה-19. במשך רוב חייה המקצועיים היא הייתה עיתונאית. בישראל היא עבדה בעיתונים בשפה הרוסית "וסטי" ו"נובוסטי נדלי" והגישה תכניות בערוץ 33. בטרם עלייתה לישראל, בשנת 1996, היא הייתה עיתונאית ידועה בגאורגיה ובין השאר שימשה כמגישת חדשות הערב בטלוויזיה הממלכתית במדינה. היא בעלת תואר ראשון ותואר שני בספרות ובלשנות רוסית מהאוניברסיטה הממלכתית של טביליסי.

לקראת הבחירות המוקדמות שייערכו מחר במפלגת העבודה, השיבה אבסדזה על "השאלון הזהה למועמד" של וואלה! בחירות 2013.

1) מתי בפעם האחרונה ערכת בעצמך קניות בסופרמרקט או במכולת, ומה רכשת?

יום שישי האחרון. קניתי עוף, גזר, אטריות, שמן, אבקת כביסה ומקל לספונג'ה, שמרוב האנרגיה שאני משתמשת בו נשבר לי בפעם האחרונה שבה ניקיתי את הבית.

2) האם לדעתך יש להתיר נישואים אזרחיים בישראל, והאם תמיכתך תהיה נתונה ליוזמת חקיקה כזו?

מובן שכן. הנישואים האזרחיים בישראל הינם אחת מהסוגיות העקרוניות ביותר; גם עבור האוכלוסייה הגאה וגם עבור אוכלוסיית העולים. אני יו"ר השדולה למאבק בהומופוביה ועולה חדשה בעצמי, ולכן אני מכירה מקרוב את הצורך לשנות את המצב ועל כך נאבקתי בכנסת הקודמת. אני חתומה על הצעות חוק בנושא, ובכנסת הבאה אמשיך לקדם את הנישואים האזרחיים ביתר שאת. לכל אדם במדינת ישראל, בלי קשר לדת, ארץ מוצא או נטייה מינית צריכה להיות הזכות לנהל את חייו, לחיות, לאהוב ולהינשא עם מי שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה.

3) האם ברשותך כרטיס "אדי" של תורם איברים?

מובן שחתמתי, חשוב מאוד בעיניי.

4) לו נקלעת למשך מספר דקות לחדר אחד לבד עם המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, מה היית אומרת לו?

אני בין הבודדים במדינת ישראל שבמהלך עשרים השנה האחרונות הייתה בחדר לבד עם מנהיג אירני. אמנם לא היה זה המנהיג הרוחני חמינאי, אלא הנשיא לשעבר עלי אכבר האשמי רפסנג'אני. כששוחחנו, הרגשתי שאני מנהלת איתו "דיאלוג של חירשים" - מה שאני קראתי לו קיצוניות הוא קרא דמוקרטיזציה. הוא עוד מבין המתונים יחסית לממשל הנוכחי, "דמוקרט" שהיום נמצא באופוזיציה. הייתה נקודת אור אחת: בעלון שהפיץ משרד החוץ של אירן דאז הופיע המשפט "אישה, כמו כל בן אדם, יכולה להופיע בחיים הציבוריים של הרפובליקה האיסלמית". אך גם כששאלתי אותו האם הוא עומד מאחורי הצהרה זו, לא קיבלתי על כך תשובה.

5) מהו החיפוש האחרון שערכת בגוגל?

בעקבות מצבה הרפואי של אמי, בדקתי איך אזרח במדינה יכול לקבל עזרה מהביטוח בלאומי במקרה שאדם מבוגר נזקק לסיעוד. האירוע המוחי של אמי היה אחת החוויות הקשות עבורי, גם מבחינה אישית כמובן וגם משום שנחשפתי למלוא כיעורה של מערכת הרפואה הציבורית בישראל. יש לנו הרופאים הטובים בעולם, ומערכת בריאות מיושנת, מקרטעת, שלא מסוגלת לספק מענה הולם לאזרחים במצוקה.

6) מני שלוש הצעות חוק שונות שבכוונתך לקדם בכנסת הבאה כדי להקל על חייו של האזרח.

יש הצעות חוק רבות שהתחלתי לקדם בכנסת הנוכחית ועודן מונחות על שולחן הכנסת. קודם כל אסיים את חקיקתן, ואז אמשיך ליזום הצעות חדשות. שלוש מהצעות החוק החשובות שאקדם:

א. חוק הגנה על עובדים בשעת חירום – בשל השלכות מבצע "עמוד ענן", יותר מתמיד יש לחזק את אזרחי הדרום ולוודא שהמדינה דואגת להם למלוא זכויותיהם. בכנסת הבאה אגיש הצעת חוק אשר תגן על האזרחים במצבים בהם נמנע מהם להגיע למקום העבודה בשל המצב הביטחוני ובעתות חירום, שתהיה גורפת ותזכה אותם בשיקום ובהטבות. נוסף על הפגיעה בשגרת החיים, הסיכון הממשי לחייהם ואי השקט התמידי, אסור שמצבים כגון השבתת לימודי ילדיהם ואובדן פרנסה יפגעו באזרחים מבחינה כלכלית.

ב. חוק דיור בר-השגה – יוקר המחיה הוא אחת הבעיות הקשות ביותר במדינת ישראל. גם בכנסת הבאה אלחם על זכותם של תושבי ישראל לדירות זולות ולא דירות "מוזלות", כלומר מחיר הדיור בישראל צריך להיות סביר ולא שיתנו הנחות קטנות למחירים מופקעים. ראשית אציע שוועדות מקומיות יוסמכו לבצע הפקעות כדי לייעד שטחים לצרכי דיור בר-השגה ושעיריות יוכלו להקצות קרקעות ומבנים לצורך זה.

ג. חוק חינוך חובה מהגיל הרך – קידום חוק חינוך חינם מגיל שלושה חודשים. זה הגיל שבו ההורים העובדים נדרשים לשלם הון תועפות עבור מסגרת חינוכית לילדיהם. אני לא אשכח את התקופה שהייתי אמורה להוסיף כסף על המשכורת שקיבלתי מהעיתון כדי להחזיק את בתי הקטנה במעון, וזה אבסורד שיותר היה "משתלם" לי להישאר בבית במקום לצאת ולעבוד. הורים מתמודדים עם הלחץ לעבוד שעות ארוכות והקושי למצוא מסגרת לילדים, וכאן בדיוק החובה של המדינה לדאוג לאזרחיה.

7) מתי הייתה החופשה האחרונה שלך, ומה עשית בה?

לקחתי חופשה מהעבודה בשבוע האחרון בו חגגנו יום הולדת לבתי, ענאל. ביום ההולדת עצמו לא יכולתי להיות איתה בגלל המירוץ שלי לרשימת מפלגת העבודה, אבל בהמשך השבוע הבטחתי שאקדיש לה חצי יום - וכך היה. נסענו לצפון הארץ, טיילנו, אכלנו ובילינו זמן איכות של אם ובתה. לא משנה כמה אני עסוקה. בנותיי תמיד תהינה במקום הראשון עבורי.

8) באחרונה עולה שוב ושוב לדיון, בעולם ובארץ, שאלת הלגליזציה של סמים קלים, בייחוד על רקע מחקרים רבים המעידים על הסגולות הרפואיות של הקנביס. מה עמדתך בסוגייה?

מובן שאני בעד השימוש בקנביס רפואי. הרי הדבר נהוג ומקובל במדינות נאורות כמו גם במדינת ישראל. ללא ספק המחקרים בנושא נרחבים ומקיפים והקנביס נחשב לצמח מרפא, ואני אף תומכת בהרחבת השימוש בו.

9) האם בבעלותך דירה או בית? היכן? מתי רכשת אותו? האם הוא משועבד למשכנתה?

אני ובן זוגי, כמו רוב תושבי ישראל, הגענו למצב שזה לא שיש לנו בית כדי לחיות, אלא אנחנו חיים בשביל הבית ובשביל לשלם את המשכנתא. יש לנו בית בצור יגאל ועוד הרבה שנים של משכנתא לפנינו. כל כך הסתבכנו עם הביורוקרטיה הישראלית, שעד היום הזה הוא אפילו לא רשום על שמנו בטאבו.

10) מהי עמדתך לגבי "יוזמת השלום הערבית" (מוכרת גם כ"יוזמה הסעודית") לסיום הסכסוך הישראלי-ערבי?

בשלב אליו הגענו, של קיפאון מדיני והחרפת הסכסוך, חשוב קודם כל שיתחיל תהליך מדיני כלשהו. אחרת, המחיר של ההקפאה הוא הידרדרות נוראית ביחסים שחוזרת אלינו כבומרנג. יצחק רבין ז"ל אמר: "צריך להילחם בטרור כאילו אין תהליך שלום ולהמשיך בתהליך השלום כאילו אין מלחמה בטרור", ואני חושבת שהוא ניסח את זה בצורה המדויקת ביותר. אני חלק ממחנה השלום, ואני מאמינה שצריך לאמץ כל יוזמה וכל נכונות להידברות ולפתוח בדיאלוג. מאידך גיסא, יש להגיב באופן צבאי כשיש הזדמנות וצורך. אסור לשכוח לרגע שהשלום עם שכנינו ועם הפלסטינים הינו קריטי כדי שנוכל להשיג שקט ורווחה לאזרחי מדינת ישראל.


עוד במדור "השאלון הזהה למועמד" בוואלה! בחירות:
המתמודדת במפלגת העבודה לאה פדידה
חבר הכנסת נחמן שי
חברת הכנסת ציפי חוטובלי
השר יולי אדלשטיין
חבר הכנסת דניאל בן-סימון
המתמודדת בבית היהודי שולי מועלם
חבר הכנסת דני דנון
חבר הכנסת אילן גילאון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully