וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז בדרך: מי הח"כים החברתיים ביותר בשמאל?

לקראת קביעת רשימות חד"ש ומרצ לכנסת בימים שבת וראשון, העניק "המשמר החברתי" ציונים לנציגי שתי המפלגות בכנסת בהתאם לתרומתם ל"חקיקה חברתית-כלכלית צודקת" בשנה החולפת

המדד החברתי: רבות דובר על "צדק חברתי" מאז קיץ 2011, אולם מיהם חברי הכנסת המחויבים ביותר לקידומו? לקראת הבחירות הפנימיות שייערכו בימים הקרובים בשתי מפלגות שמאל – חד"ש ומרצ, העניק ארגון "המשמר החברתי" ציונים לנציגי שתי המפלגות בכנסת היוצאת. הציונים מתייחסים להצבעות של נציגים אלה על הצעות חוק חברתיות-כלכליות במהלך השנה החולפת. לפי הציונים, דב חנין הוא חבר הכנסת המצטיין בחד"ש מבחינת הצבעה "חברתית", בעוד ניצן הורוביץ הוא הח"כ המצטיין במרצ. ציונים קודמים שפרסם הארגון התייחסו רק לכנס בודד של הכנסת (כנס הקיץ או כנס החורף). לקראת הבחירות הפנימיות בשאר המפלגות המיוצגות בכנסת היוצאת, יפורסמו נתונים המתייחסים גם לתרומה של חבריהן לקידום "צדק חברתי" בשנה החולפת.

"המדד החברתי", אשר מחושב באמצעות פרויקט "כנסת פתוחה", מסנן מבין הצעות החוק שהועלו להצבעה במליאת הכנסת הצעות בעלות השלכות חברתיות-כלכליות, בהן הצעות המקדמות זכויות חברתיות, כגון: מזון ומים, דיור, בריאות, חינוך והשכלה, ביטחון סוציאלי, פרנסה ותעסוקה הוגנת. בבדיקה הנוכחית נכללו 230 הצעות חוק מהשנה האחרונה, בהן למשל הקמת מאגר מידע למחירי מוצרים ברשתות השיווק, הגברת הענישה לעסקים העוברים על חוק ההגבלים העסקיים, הקמת מקלטים לנשים מוכות, תוספות לסל הבריאות ועוד.

הציון שכל חבר כנסת מקבל תלוי בנוכחות שלו במליאה בעת ההצבעה וכמובן באופן ההצבעה שלו. חברי הכנסת צוברים נקודות באופן הבא: על הצבעה התואמת את עמדת הארגון שקם על רקע המחאה החברתית בישראל – נקודה חיובית, על הצבעה הנוגדת את עמדת הארגון – נקודה שלילית, על הימנעות או היעדרות מהצבעה – אפס נקודות. הציון הסופי הוא סכום הנקודות חלקי מספר ההצבעות שנבדקו. במילים פשוטות: חבר כנסת שנכח בכל ההצבעות ותמיד הצביע בהתאם לעמדת הארגון יקבל 100 נקודות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
באדיבות "המשמר החברתי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטעם מפלגת מרצ, אשר ביום ראשון הקרוב תקיים בחירות פנימיות כדי לגבש את רשימתה לכנסת ה-19, מכהנים כיום שלושה חברי כנסת. לפי "המדד החברתי" של הארגון, ניצן הורוביץ זכה לציון הגבוה ביותר מטעם סיעתו – 42 נקודות. מיד אחריו, אולם בפער זניח – יו"ר סיעת מרצ אילן גילאון, שקיבל 41 נקודות. זהבה גלאון, יו"ר המפלגה, קיבלה ציון נמוך מחבריה לסיעה – 22 נקודות, אולם הוא עדיין נחשב לגבוה יחסית לממוצע בכנסת.

"מדדים אובייקטיביים מוכיחים שוב ושוב כי מרצ היא המפלגה הכי חברתית בכנסת", אמר לוואלה! חדשות חבר הכנסת גילאון, "אין לנו רק 'קטע חברתי', 'קטע מדיני' ושאר קטעים ומקטעים, אלא תפיסת עולם שלמה וקוהרנטית בה דבר נובע מתוך דבר. רק חסרים לנו מצביעים, ואת זה נתקן בבחירות הקרובות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מועצת חד"ש תבחר ביום שבת הקרוב את נציגי המפלגה הערבית-יהודית לכנסת. לפי ניתוח "המדד החברתי", מבין ארבעת חברי הסיעה בכנסת – דב חנין מקבל את הציון הגבוה ביותר – 51 נקודות. ציון זה הוא הגבוה ביותר שקיבל חבר כנסת כלשהו על הצבעותיו בשנה האחרונה. עמיתיו לסיעה, יו"ר המפלגה מוחמד ברכה וחבר הכנסת עפו אגבאריה, קיבלו 23 ו-21 נקודות, בהתאמה, בעוד חבר הכנסת חנא סוויד קיבל 18, מעט מעל הממוצע בכנסת היוצאת.

"הממצאים בהחלט מבטאים את האידיאולוגיה ואת הפוליטיקה של חד"ש כמפלגת שלום וצדק חברתי מובהקת שלא רואה בשמאל עוול, כפי שהגברת יחימוביץ' מנסה לעשות", אמר לוואלה! חדשות יו"ר חד"ש מוחמד ברכה. "הנתונים האלה מציבים בעצם את חד"ש במקומה הנכון מחוץ לקופסה של הדעות הקדומות נגדה. הסיעה הנוכחית אינה יוצאת דופן מסיעות קודמות. אנו ממשיכים מסורת ארוכה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully