וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד נערך לפריימריז: "'בבא כץ' והמתנחלים יכריעו"

פנחס וולף

4.11.2012 / 16:19

לקראת הבחירות הפנימיות במפלגת השלטון, חושפת בדיקת וואלה! את מוקדי הכוח וה"דילים" הנרקמים מתחת לפני השטח. כ-10,000 מהמתפקדים צפויים לבחור במי שח"כ חיים כץ יורה להם

מי יהיו נציגי הליכוד בכנסת הבאה? בעוד שלושה שבועות יוכלו כ-120 אלף חברי מפלגת השלטון לבחור את נציגיהם. לקראת בחירת הרשימה, שלפי ההערכות לא תכלול במקומות ריאליים כחמישה חברי כנסת מכהנים, חושפת בדיקת וואלה! חדשות את מוקדי הכוח וה"דילים" הנרקמים במפלגת השלטון מאחורי הקלעים. עם זאת, ה"דילים" הסופיים ייסגרו רק זמן קצר מאוד לפני הבחירות הפנימיות ב-25 בנובמבר, כך שעשויים עדיין להיות שינויים.

לא פשוט להיבחר בפריימריז בליכוד. פרט לדמי אגרה בגובה 10,000 שקלים, הנגבים מכל מועמד, קיימת תחרות קשה במיוחד בין המועמדים: על 20 המקומות הראשונים ברשימה הארצית מתמודדים למעלה מ-30 מועמדים. המקומות הריאליים הבאים ברשימת הליכוד שמורים לנציגי המחוזות, וגם עליהם מתמודדים לא מעט אנשים. לאחר קביעת הרשימה המפלגתית, תיווצר רשימה משותפת עם מפלגת ישראל ביתנו, כך שחלק מנציגי הליכוד יידחקו למקומות נמוכים יותר מאלה שהם ייבחרו אליהם בפריימריז.

בנימין נתניהו דן מרידור. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
נחשב ל"סמרטוט אדום" במפלגה. דן מרידור עם נתניהו/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

מתפקדי הליכוד יוכלו לסמן 12 שמות ברשימה הארצית ועוד שם במחוז שהם משתייכים אליו. כל מי שחפץ להיבחר חייב להתברג ברשימות מוסכמות ומאוחדות שנוצרות לפני הפריימריז, או לעשות עבודת שטח במשך ארבע שנים ולצפות לקולות של "המצביעים החופשיים". לדברי גורמים בליכוד, אחת הסיבות שהניעו את השר משה כחלון להכריז על פסק זמן מהחיים הפוליטיים – עוד לפני שכרון הכוח שהיה לו בשבוע שעבר – היא הופעת שמו בלא מעט "רשימות חיסול" מטעם בכירים בליכוד שהרגישו מאוימים מהפופולריות שצבר השר בציבור ובמפלגה.

"חמישה עד שבעה ח"כים יישארו בחוץ"

הכוח הראשי בבחירות הפנימיות בליכוד הוא לפי שעה של חבר הכנסת חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת וגם יו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית. בליכוד יש מי שמכנה אותו "הבבא כץ". הוא מגיע למירוץ כשבאמתחתו כ-10,000 מתפקדים הנחשבים ל"ברזל", כלומר יצביעו למי שכץ יאמר להם בלי יותר מדי שאלות.

חיים כץ מקיים שיתוף פעולה עם שר התחבורה ישראל כץ, שנחשב אף הוא לחזק בשטח הליכודי, ועם חבר הכנסת יריב לוין, שצפוי גם ליהנות מהתמיכה של אנשי יהודה ושומרון – יוסי דגן, שבח שטרן, נתן אנגלסמן ומשה פייגלין – אנשי מחוז השפלה, תומכי סגנית השר גילה גמליאל ואנשי מחוז מודיעין. שני ה"כצים" ולוין אף חיברו בין הפעילים שלהם במספר מוקדים בארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סילבן שלום משה יעלון יובל שטייניץ לאה נס, פריימריז לליכוד. ניר לנדאו, ניר לנדאו, מערכת וואלה!
נהנים מתמיכה רחבה. שלום ויעלון/ניר לנדאו, מערכת וואלה!, ניר לנדאו

מעבר לתמיכה בישראל כץ ובלוין, חיים כץ אינו מתכוון בשלב זה להעניק את תמיכתו לחבר כנסת מסוים, והוא צפוי לחלק את תמיכתו בין רובם - גם בין חברות הכנסת. בבחירות הקודמות נרקם דיל בין סגנית השר לאה נס לבין כץ. לדברי היועץ האסטרטגי של כץ, אילן מרסיאנו, "בממוצע 40 ח"כים מאבדים את מקומם בבחירות לכנסת. בליכוד, ההערכה היא שחמישה עד שבעה ח"כים מכהנים לא ימשיכו בקדנציה הבאה. חיים כץ לא יכול לתמוך בכולם. אין חיה כזאת. אם הוא צריך לבחור מבין הח"כים החדשים, הוא בוחר ביריב לוין, כי הוא מחוקק מצטיין וליכודניק אמיתי". חיים כץ גם תומך בשלושה מועמדים במחוזות: איציק דנינו במחוז נגב, סגנו בתעשייה האווירית מאיר מלכה במחוז השפלה ושוקי אוחנה במחוז הגליל והעמקים.

שלוש קבוצות מתנחלים

גם אנשי יהודה ושומרון חזקים מאוד במפלגה, אם כי הם נחלקים לשלוש קבוצות: קבוצה בראשות יוסי דגן - איש הליכוד החזק ביותר בשומרון; קבוצה של שבח שטרן ונתן אנגלסמן בחבל בנימין; וקבוצה בהנהגת משה פייגלין, שכוחו במפלגה אמנם נחלש מאוד לעומת מערכות בחירות קודמות, אך עדיין יש לרשותו כ- 4,000 מתפקדים (רק כאלף מתוכם בהתנחלויות). כל מי שרוצה להבטיח את תמיכת המתנחלים שחברים במפלגת השלטון צריך לשאוף לתמיכת שלוש הקבוצות.

שתי הקבוצות הראשונות יתמכו בשרים ובחברי הכנסת שהוכיחו נאמנות לאורך הקדנציה להתיישבות ביו"ש. בוודאות הם יתמכו בשרים משה יעלון, יולי אדלשטיין וישראל כץ, בחברי הכנסת דני דנון, ציפי חוטובלי, זאב אלקין וכאמור גם ביריב לוין. גם שני מועמדים שאינם ח"כים מכהנים יזכו לתמיכה: קטי שטרית וגבי אביטל. "סמרטוט אדום" עבור שתי הקבוצות האלה הם השרים דן מרידור ובני בגין. אלה יזכו לתמיכת ותיקי המפלגה, שיתמכו גם ביו"ר הכנסת ראובן ריבלין, בשר מיכאל איתן ובחברי הכנסת אופיר אקוניס, זאב אלקין ויולי אדלשטיין. גם אפי איתם, שלרשותו עומדים כ-2,000 מתפקדים, צפוי לתמוך באלקין, אדלשטיין וקטי שטרית.

מירי רגב זוכה אף היא לתמיכה בשטח הליכודי, אולם נכון לעכשיו היא אינה "נעולה" בדילים כאלה או אחרים. סגנית השר גמליאל נחשבת לחזקה בשפלה והקימה את המטה שלה בגדרה. מלבד השר ישראל כץ, גם השרים גדעון סער, גלעד ארדן וסילבן שלום נהנים מתמיכה רחבה בליכוד ויוצבו, כמותו, במקומות גבוהים גם בלי דילים. לדברי חברת הכסת רגב, "הציבור שבוחר בליכוד הוא ציבור חכם. זו נבחרת שחייבת להיות עם פנים חברתיות ולאומיות. אני בטוחה שמה שיקבע זה מי הטובים ביותר שיכולים לייצג אותנו ולתת פייט".

נוסף על כך, יש גם מוקדי כוח קטנים: דוד אמסלם, שלרשותו עומדים כ-2,000 מתפקדים, צפוי לנצח בירושלים ולהתברג במקום ה-28 ברשימת הליכוד. מספר דומה של מתפקדים עומד גם לרשות קטי שטרית ורועי שרעבי, סגן יו"ר ההסתדרות. אורי פראג' נהנה מתמיכה של 1,500 מתפקדים, לרשות ח"כ ציון פיניאן עומדים כאלף קולות. האופנוענים שתומכים בח"כ כרמל שאמה-הכהן מונים 800, ואילו גיל קדרון וה"ליכודניקים החדשים" – קבוצת שמאל שהצטרפה לליכוד – מונים כ-700 מתפקדים.

"הכוח מתועל לטובת כלל ישראל"

"אני קבלן הביצוע של העובדים", אמר חיים כץ לוואלה! חדשות בתשובה לשאלה האם הוא מנסה להשתלט על הליכוד. לדבריו, "העובדים הם הכוח המפעיל שלי. אני מתעל את הכוח הפוליטי שלי לעשייה. שים לב לעובדות: בארבע שנים חוקקה הכנסת 416 חוקים, 125 מתוכם חוקקו בוועדת הרווחה. מי חלם שהוועדה תהיה כה פעילה? בדרך כלל היו נותנים את הוועדה לשותפה קואליציונית זוטרה, וכך זה גם נראה בעבר. את מי עניינו נושאי רווחה? אם אני תומך במועמד, זה רק אחרי שאני יודע שהוא מחויב קודם לזכויות עובדים, לגמלאים, לארץ ישראל, לאלה שידם אינה משגת - ואחרי זה לכל השאר".

את הכינוי "בבא כץ" הוא אינו אוהב. "יש כמה קבוצות כוח גדולות במתפקדים. אחת מהן היא שלי. יש גם לאחרים, ואני לא רואה עליהם עליהום כזה", הוא אומר. "השאלה לא כמה כוח יש לך, אלא לטובת מי אתה מתעל אותו, והעובדות הן שתיעלתי אותן לטובת כלל ישראל. לא שיחקתי פוליטיקה בנושאים חברתיים. קידמתי בכל הכוח חוקים ללא קשר למי יזם אותם. חיזקתי את מעמד העובד באופן משמעותי. בנושא רווחה הוועדה אישרה שורה של תיקונים שפגעו ביתומים, אלמנות, נשים מוכות – ניצלתי את כוחי לעשות שורה שלמה של תיקונים. בוועדת הרווחה עשינו צדק חברתי".

יועצו של כץ, אילן מרסיאנו, בחר להיות ציני יותר. לדבריו, אילו קראו ליו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים בוחבוט ולא חיים כץ, "הארץ היתה רועשת לאור החקיקה החברתית שביצע בארבע השנים האחרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully