וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שני עשורים - תכנית לימוד חדשה במתמטיקה

חשיפה: תכנית מקיפה, שתכלול ארבע רמות לימוד במקום שלוש, תעבור לאישור עם תחילת שנת הלימודים וצפויה לצאת לדרך בשנה הבאה. בין השינויים: פתיחת רמה לתלמידים מצטיינים

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך כבר אישרה את העקרונות. בחינת בגרות במתמטיקה/בן קלמר

לאחר יותר משני עשורים, מסתמנת תכנית לימודים חדשה במתמטיקה לבתי הספר התיכוניים בארץ. בליבת תכנית הלימודים החדשה, שאת עקרונותיה כבר אישרה המזכירות הפדגוגית של המשרד, שינוי מבני של שלוש רמות הלימוד המסורתיות שהתקיימו עד כה – שלוש, ארבע או חמש יחידות לימוד – לתכנית הכוללת ארבע רמות. התכנית צפויה לעבור לאישור ועדת המקצוע מתמטיקה ומשרד החינוך כבר באוקטובר הקרוב.

לראשונה תתווסף לשלוש הרמות הקיימות רמה מוגברת, "חמש פלוס", והיא תיועד לתלמידים מצטיינים במתמטיקה הניחנים בכישורי למידה ויכולות גבוהות. מדובר ברמת לימוד חדשה, ולא במסלול החדש לתלמידי חמש יחידות שנפתחה במאה בתי ספר, "מתמטיקה תחילה", שנחשף בשבוע שעבר בוואלה! חדשות.

עוד בוואלה! חדשות:
ישראל והפלסטינים הסכימו על הארכת הפסקת האש ב-24 שעות
מדוע משפחתו של החלל תעלה לקבר ללא מצבה?
בריטניה: האנשים שחולצו ממכולה - מבקשי מקלט אפגנים

מספרים. ShutterStock
הקבלה תתבסס על מוטיבציה ועל המלצת המורים בחטיבות הביניים/ShutterStock

התלמידים המתאימים ישתבצו לרמה זו וילמדו במסלול החדש בשלוש שנות הלימוד למבחני הבגרות, בכל בתי הספר בארץ. מאחר שבחלק מבתי הספר בפריפריה לא נפתחת כיתה לרמה של חמש יחידות, בשל היעדר מורים או מיעוט תלמידים מתאימים לפתיחת קבוצה, תיבחן האפשרות של לימודים בבתי ספר על-אזוריים, וככל הנראה ייעשה שימוש בשירותי התיכון הווירטואלי של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח), המעביר שיעורים ממוחשבים במתכונת מצומצמת של שניים או שלושה תלמידים ברמת חמש יחידות ויורחב לצורכי התכנית.

הקבלה אל היחידה המוגברת תתבסס על מוטיבציה ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה ועל המלצת המורים למתמטיקה בחטיבות הביניים. טרם ידוע אם יידרשו התלמידים לעבור מבחן קבלה או אמצעי סינון נוסף. לימודי מתמטיקה ברמה המוגברת החדשה ישולבו בלימוד עצמאי של חלק מהחומרים, בשאיפה שהתלמידים יוכלו ללמוד נושאים מתמטיים לעומקם.

שוני נוסף בין חמש יחידות ל"חמש פלוס" הוא בתכנים. המורים ברמה המוגברת ייהנו ממבחר נושאי לימוד שיוכלו ללמד נוסף על תכנית הלימודים הקיימת בחמש יחידות הרגילה, מתוך כוונה להעשיר את הילדים ולהעניק להם כלים במתמטיקה ברמה גבוהה. כמו כן, התלמידים יגישו עבודות חקר במתמטיקה. עם זאת, בחינת הבגרות במתמטיקה בחמש יחידות וב"חמש פלוס" צפויה להיות זהה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
דגש על לימוד עצמאי של חלק מהחומרים/בן קלמר

אם תאושר, תיכנס תכנית הלימודים החדשה לשנת ניסוי בשנת הלימודים הבאה, בספטמבר 2015, ושנת הלימודים הקרובה, תשע"ה, תהיה שנת הכנה, שבמהלכה ייכתבו חומרי הלימוד וספרי הלימוד. בראש וועדת התכנית החדשה, הכוללת מתמטיקאים, אנשי חינוך מתמטיקה ומורים למתמטיקה, עומד המתמטיקאי פרופ' רון ליבנה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. ועדת המקצוע, בראשותה של פרופ' רוזה לייקין מהחוג לחינוך מתמטיקה באוניברסיטת חיפה, תומכת בעבודה של ועדת התכנית בכל שלביה.

העיקרון הישן: צליחת בחינת הבגרות

עד היום לימדו המורים למתמטיקה בתיכונים על פי "תכנית היבחנות" בשלושת הרמות. תכנית זו מורכבת מנושאי לימוד שהופיעו בשאלוני הבגרות, וכן מאופן ההיבחנות, כמו כמה שאלות יינתנו לבחירה ומאילו פרקים. למעט ביטול המיקוד לפני כשלוש שנים ושינויים קלים בהיקף חומרי הלימוד ובמבנה המבחן כתוצאה מכך, לא נעשו שינוים תוכניים ומדובר בתכנית מיושנת מאוד, שזכתה לביקורת שלילית נרחבת בדוח מבקר המדינה לפני כשלושה חודשים.

העיקרון שהנחה את הוראת המתמטיקה בתיכונים עסק בצליחת בחינת הבגרות. תכנית הלימודים החדשה תעגן לראשונה תשתית אידיאולוגית של חשיבה והעמקה, תכלול היבטים כמו פסיכולוגיה של הילד ודידקטיקה של הוראת המתמטיקה, תתמקד במתן כלים לפיתוח חשיבה מתמטית והבנת תורת המתמטיקה, תסדיר גישות הוראה וסדר הוראת מתמטיקה בכל ארבעת הרמות. עקרונות מנחים של מרכיבי התכנית הם פיתוח חשיבה עצמאית אצל התלמידים בכל הרמות כדי להכינם באופן חלק יותר ללימודים גבוהים, בכפוף לעקרונות "למידה משמעותית", תכנית הדגל של שר החינוך, שי פירון.

שר החינוך, שי פירון, בטקס החתימה על תכנית החינוך החדשה, 06 באוגוסט 2014. רמי זרנגר וששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
הכנה חלקה יותר ללימודים גבוהים. פירון בטקס החתימה על תכנית "למידה משמעותית"/מערכת וואלה! NEWS, רמי זרנגר וששון תירם

ברמת חמש יחידות צפויים גם שינויים תוכניים, בדגש על פיתוח חשיבה והעמקה. תלמידים יוכלו לקרוא טקסטים במתמטיקה או ללמוד באופן עצמאי חלק מהחומר. עזרי לימוד טכנולוגיים כמו ספרים דיגיטליים ותיכון וירטואלי מתוכננים להיות חלק מהותי בהוראת המתמטיקה בחמש יחידות, לצד פתרון בעיות מתמטיות בכיתה.

הדגש בתכנית הלימודים הוא הטמעת גישות חקר, שיח בכיתה ועבודה עצמאית של הילדים כך שירצו ללמוד לקראת השיעור. כמו כן, ילמדו התלמידים כיצד משתקפת המתמטיקה במדעים כמו פיזיקה וטכנולוגיה.

בארבע יחידות לימוד העקרונות המנחים את ועדת התכנית החדשה הם הכשרת התלמידים לרמת הבנה וחשיבה הנדרשת בלימודי מדעי החברה, במקצועות כמו משפטים, מדע המדינה או כלכלה ואפילו אדריכלות. סדר ההוראה ישתנה כך שחלק מהתכנים הנלמדים כיום יילמדו במידה פחותה, אך תחומי לימוד כמו סטטיסטיקה והסתברות ייכנסו לתכנית הלימודים, וגיאומטריה תהיה מקצוע לימוד חובה.

דגש יינתן גם לקשר בין כלל התכנים - אלגברה ופונקציות, לדוגמה, שניתן ללמוד דרך סטטיסטיקה. דהיינו, הבנת המהות הבסיסית והצורך במושגים מתמטיים. המטרה לטווח הארוך היא למשוך את תלמידי שלוש יחידות מתמטיקה החזקים לרמה הזאת ולפתח מוטיבציה.

ועדת המקצוע אישרה ופרסמה את התכנית לשלוש יחידות במתמטיקה, ובמהלך שנת הלימודים החולפת, תשע"ד, היא נוסתה בהצלחה בכמה תיכונים בארץ. אישור התכנית המלאה לכיתות י' וכן שלד של תכנית הלימודים לשלוש שנות הלימוד במתמטיקה בבית הספר התיכון צפויים לעבור לאחר תחילת שנת הלימודים. תוכני תכנית הלימוד החדשה יפורסמו במקביל לדיון מורים למתמטיקה, אנשי אקדמיה ואנשי משרד החינוך. בהמשך תפותח תכנית הלימודים המפורטת של כיתות י"א וכיתות י"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully