וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

OECD על ישראל: "קיים מחסור במורים איכותיים"

מחקר שערך ארגון המדינות המפותחות העלה כי כמחצית מהמנהלים בישראל דיווחו על מחסור במורים מיומנים. עם זאת, יותר מורים בארץ חשים סיפוק: 75% טענו שביכולתם לעורר מוטיבציה

מורה בכיתה עם תלמידים. ShutterStock
רק 27% מהמורים היהודים טענו כי מקצוע ההוראה מוערך בחברתם/ShutterStock

המחקר הבינלאומי "טאליס" 2013 שערך ארגון המדינות המפותחות (OECD) פורסם אתמול (רביעי) וגילה פערים בין מורי חטיבות הביניים בישראל לאלה שבמדינות מפותחות אחרות. על פי המחקר, ב-53% מבתי הספר בארץ קיים מחסור במורים איכותיים. זאת, לעומת ממוצע של 39% בשאר המדינות. כמו כן, כמחצית מהמנהלים בישראל ובמדינות המשתתפות דיווחו על מחסור במורים המיומנים בהוראה לתלמידים עם צריכים מיוחדים.

עוד עולה כי ב-60% מבתי הספר בישראל אין מחשבים להוראה, או משתמשים במחשבים שאינם מתאימים, לעומת 40% בשאר המדינות המשתתפות. במחצית מבתי הספר בארץ אין גישה לאינטרנט, לעומת 30% בשאר המדינות. בנוסף, קיים פער בולט בהיעדר חומרי עזר לימודיים בספריות בבתי ספר של המגזר הערבי, לעומת בתי ספר יהודיים – 61% מול 38%. עם זאת, יחס הפוך נרשם בהערכת מקצוע ההוראה. במגזר הערבי 55% מהנשאלים השיבו כי מקצוע ההוראה מוערך בחברתם, לעומת 27% בקרב מורים יהודים.

עוד בוואלה! חדשות:
קייטנות חינם של משרד החינוך - לא לחרדים ולערבים
רפורמת הבריאות: כיצד גרמן תקצר לנו את התור?
היסטוריה: מעבידים יחויבו להעסיק בעלי מוגבלויות

מורה בכיתה. ShutterStock
86% מהמורים בארץ סבורים כי היתרונות בעבודתם עולים על החסרונות/ShutterStock

תוצאות המחקר פורסמו על ידי הרשות הארצית להערכה ומדידה בחינוך (ראמ"ה) ועסק במדידת פרופיל מורים, פרקטיקות הוראה, אקלים בית ספרי ופיתוח מקצועי בקרב מורים בחטיבות הביניים. זו השנה הראשונה בה נכללו מורים מישראל במחקר. 34 מערכות חינוך בעולם נסקרו, מהן 24 במדינות החברות בארגון OECD. המחקר כלל 3,400 מורים ו-191 מנהלי בתי ספר בישראל, והוא הורכב מאסופת שאלונים למורים ולמנהלים המבוססים על דיווח עצמי. זו הפעם השנייה בה נערך המחקר הבינלאומי, המפורסם אחת לחמש שנים.

עוד העלה המחקר כי בתחומים רבים השיבו מורי ישראל בדומה למקביליהם בארצות המפותחות. 86% מהמורים בארץ סבורים כי היתרונות בעבודתם עולים על החסרונות, ו-78% מקרב משתתפי המחקר הבינלאומי השיבו באופן זהה. כמו כן, תחושת הסיפוק המקצועי של מנהלים ומורים בישראל גבוהה מזו שדיווחו עמיתיהם במדינות המשתתפות, בפער של 5-10% בממוצע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

רוב המורים בישראל מאמינים ביכולתם לנהל כיתה

בישראל נרשמה שיתופיות גבוהה יותר בין מורים משאר המדינות. 60% מהמורים השיבו בחיוב לשאלה אם הם משתתפים בלמידה מקצועית שיתופית. זאת, לעומת 33% בלבד בשאר המדינות המשתתפות. שיתוף הידע מתבטא בהחלפת חומרי הוראה, השתתפות בדיונים על התפתחות תלמידים מסוימים והשתתפות בישיבות צוות.

בפרק שבחן את השפעת המורים על התלמידים, נמצא כי רוב המורים בישראל ובמדינות המשתתפות מאמינים ביכולתם לנהל כיתה. יותר מ-80% מהמורים דיווחו כי ביכולתם לרסן הפרעות בכיתה, להבהיר כללי התנהגות ולהרגיע תלמידים מפריעים או רועשים. כמו כן, יותר מ-75% מהמורים בישראל מאמינים ביכולתם לעורר בתלמידים מוטיבציה ועניין בלימודים, בדומה לממוצע הבינלאומי. כ-90% מהמורים בישראל ובמדינות המשתתפות מאמינים ביכולתם לנסח שאלות טובות לתלמידים ולספק להם הסברים, וכ-75% מהמורים בטוחים ביכולתם להשתמש במגוון דרכי הערכה וליישם אסטרטגיות הוראה חלופיות.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully