וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים נגד מנהלת: "משפילה מורים ומזניחה תלמידים"

יותר מחצי מהורי התלמידים בבית ספר בדרום תל אביב חתמו על עצומה להחלפת המנהלת, שלטענתם מעשנת בתוך במבנה, מפטרת מורים בהמוניהם ומבריחה תלמידים. "מבטלת אנשים ולא מקשיבה"

בית הספר בדרום בתל אביב שההורים דורשים את פיטורי המנהלת. יוני 2014. יותם רונן
מבנה בית הספר מוזנח, גרפיטי על הקירות/יותם רונן

התנהגות גחמנית ומזלזלת, השפלת מורים לפני תלמידים, פיטורים המוניים ומסדרונות בית ספר אפופי עשן סיגריות במהלך שעות הלימודים - אלו רק חלק מהטענות הקשות כלפי מנהלת בית ספר בדרום תל אביב, שהורים ומורים מעלים בפני משרד החינוך בשש השנים האחרונות. ההורים טוענים כי עד כה נותרו טענות אלה ללא מענה, אולם כעת, משהבינו שהם לבד במערכה, הם העלו עצומה לאינטרנט הקוראת להחליף את המנהלת לאלתר. על העצומה חתמו בתוך 72 שעות הורים ל-164 תלמידי בית הספר, מתוך 270 תלמידים הלומדים במוסד.

בבית הספר יש נתק מוחלט בין המנהלת לבין ועד ההורים. לדברי ההורים, התנהלות אגרסיבית ובוטה מצד המנהלת היא עניין שבשגרה. בית הספר, שידע בשיא תפארתו 18 כיתות תלמידים, יכלול בשנה הקרובה שבע כיתות בלבד. זאת בין היתר בשל פיטורים רבים של מורים "שפשוט לא עמדו לפי רוח המנהלת", לדברי ההורים. במקביל, תלמידים רבים נודדים למוסדות חינוך מקבילים, לאחר שהוריהם אמרו נואש לנוכח התנהלותה של המנהלת. "אני זכיתי לקבל צעקות ממנה כבר בשנה הראשונה ללימודי בתי", שחזרה ג', אם לשני תלמידים בבית הספר. "זה היה ביום ההורים הראשון. המנהלת ראתה לנכון לנזוף במורה של הילדים ולרמוס אותה לפנינו ולפני הילדים, רק משום שהוא הציג בפנינו מצגת מושקעת שהכין לכבוד המאורע, ושבגללה איחרנו בשתי דקות לאולם הספורט. היא צעקה עליו, הקניטה אותו ודיברה אליו באופן לא מכובד והוא ישר השתטח מולה ומלמל 'מחילה, מחילה'", סיפרה.

ג' סיפרה כי אחרי התקרית היא נגישה למנהלת ואמרה לה בשקט שלא הגיעו למורה צעקות כאלה. "אז היא צעקה עליי: 'את המנהלת פה או אני? כשאת תהיי מנהלת פה תגידי לי מה לעשות'", תיארה האם. "עם הזמן הבנתי שזאת ההתנהגות שלה - הכול מתנהל שם בצרחות ובעלבונות, ואני נמנעתי מלדבר איתה. לא הרגשתי בנוח בכל השנה הראשונה לגשת אליה אחרי ההתקלות שהייתה לי שם".

עוד ידיעות חינוך:
מוסד חרדי קיבל תשלום בעבור 91 תלמידות פיקטיביות
האם בקרוב ייאסר פרסום תוצאות מבחני המיצ"ב?
הורים מאיימים: בשל הצפיפות - נשבית הלימודים

בית הספר בדרום בתל אביב שההורים דורשים את פיטורי המנהלת. יוני 2014. יותם רונן
בשיא תפארתו כלל 18 כיתות, ובשנה הקרובה יכלול שבע כיתות בלבד/יותם רונן

"מילא שהיא לא בנויה לביקורת אבל ההזנחה של התלמידים, של המבנה בית הספר, גרפיטי על הקירות, פשוט חמורה", סיפרה ג'. "הקש האחרון ששבר אותנו זה שהמורים המקסימים האלה פשוט עוזבים כי הם לא מסתדרים איתה או שהיא מפטרת אותם. השנה שוב עזב המורה של הילד שלי, והוא לא מפסיק לבכות. במקום שאנחנו נקבל מורה לאורך שנים - מחליפים להם מורים כל הזמן וזה רק לרעתם".

אם אחרת סיפרה על ריחות קשים של סיגריות שממלאים את מסדרונות בית הספר לאורך שעות היום. "נכנסתי לחדר שלה והחדר מסריח מסיגריות. בכלל, כל מסדרון בית הספר נודף ריח חריף של סיגריות. היא מזמינה גם מורים אחדים שהיא אוהבת אליה לחדר לעשן, ולא טורחת אפילו לסגור את הדלת. איפה נשמע דבר כזה? הילדים שלנו צריכים ללמוד בעשן הסיגריות מדי יום?", תהתה האם.

ההורים גם קובלים על כך שלא נעשית בבית הספר שום פעילות העשרה או עשייה חברתית קהילתית, דבר המקובל בבתי ספר אחרים בעיר. "היא מסרבת לכל הרעיונות של ועד ההורים באופן שיטתי", סיפרה דנה, אחת האימהות. "למשל, הוועד הציע לעשות מניירות ממחוזרים ספסלים צבעוניים וכך לקשט את בית הספר, והיא טרפדה את זה. גם פעילות לרגל שבועות היא לא רצתה לעשות. בסוף אנחנו ההורים התארגנו והקמנו דוכנים של אוכל ושתייה עם הסברים, על חשבוננו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"אין בקרה או מעקב ואין אוזן קשבת"

הורים מספרים כי כל ניסיונותיהם להגיע להידברות עם המנהלת עלו בתוהו. עקב כך, הם העלו אותן על הכתב ופנו בנושא למשרד החינוך על כל גורמיו כבר בשנת 2008. עם זאת, עד היום עדיין לא קיבלו פתרון הולם.

אחת הטענות המרכזיות והמטרידות במיוחד העולה משיחות עם ההורים נוגעת לפגיעה ישירה בהתקדמות ילדיהם בלימודים, בהיעדר תכנית חינוכית אחידה ומגובשת עבורם. לטענה זו ולרבות אחרות שותפים גם מורים בבית הספר. "אין תכנית מסודרת לכלום בבית הספר, לא ברמה הבית ספרית ולא ברמת תכניות הלימוד ועזרה לתלמידים מתקשים. הכול ערטילאי מאוד", שיתף נ', מורה בעל עשר שנות ותק ומחנך כיתה שהחליט לעזוב את בית הספר. "יש שם כאוס גדול - לשום מורה לא ידוע מה קורה בכיתות אחרות, כל כיתה לומדת בקצב אחר, אף שהנוהל התקין במשרד החינוך הוא שצריכה להיות יד מכוונת ומעקב אחר התקדמות התלמיד. אין עידוד ללמידה האחידה, אין בקרה או מעקב ואין אוזן קשבת ויד תומכת מצד ההנהלה למורים צעירים ואפילו למחנכים, כיצד להתמודד עם הקשיים העולים בכיתה". לדבריו, "אם זה תלוי במנהלת לא יקרה כלום".

נ' סיפר על חבריו המורים שעוזבים את בית הספר מרצונם. "למורים קשה לעמוד מולה, הם עובדי המערכת ומפחדים להתנכלויות. לא מזמן פוטרה מורה לערבית ומחנכת שהייתה אהובה לא רק על המורים אלא גם על התלמידים, והיו לה שנתיים מצוינות - היא קידמה מאוד את הכיתה וכשהיא זימנה אותה לחדר המנהלת היינו בטוחים שהיא תקבל קידום כי מגיע לה, אבל היא יצאה משם לאחר הודעת פיטורים. לא ברור לנו למה. אין סיבה".

"היא משפילה מורים מול התלמידים וההורים. היא יכולה בחדר המורים לבוא ולומר בקול רם 'אין שום דבר טוב במורה הזה'. היא יכולה לצעוק על מורה כשמשהו לא מוצא חן בעיניה, כשהורים וילדים נמצאים בכיתה. באופן כללי היא מבטלת אנשים, לא מקשיבה ולא פתוחה לרעיונות. זה קורה גם כשהיא משפילה תלמידים. היה למשל איזה מסדר בוקר שתלמידים איחרו אליו, אז היא העמידה אותם מול הקיר בבית הספר כשהיא מכריזה את שמותיהם ברמקול. שם הם נשארו כל המסדר".

בית הספר בדרום בתל אביב שההורים דורשים את פיטורי המנהלת. יוני 2014. יותם רונן
"אם זה תלוי במנהלת לא יקרה כלום"/יותם רונן

בשנה שעברה, בעקבות פיטורי המורה לערבית, הקימו ההורים והתלמידים קול צעקה בנושא ומשרד החינוך החליט למצוא עבורם פתרון יצירתי לבעיה. יועץ חיצוני הוצב בבית הספר במטרה לגשר בין ההורים למנהלת ולבנות עמם אמנה בית ספרית משותפת. "אחרי חצי שנה הוא נעלם. בכל פעם שהיינו שואלים את המנהלת היא אמרה שהוא לא שלח לה את האמנה, אבל אני יודעת שהיא כן קיבלה אותה כי דיברתי איתו. וככה זה נשאר", אמרה עמליה דואניס, לשעבר יו"ר וועד ההורים.

נושא מטריד נוסף בבית הספר הוא היעדר יועצת חינוכית ופסיכולוגית חינוכית זה כשנה. לטענת ההורים, היועצת האחרונה פוטרה אף היא. "השנה אין יועצת חינוכית ופסיכולוגית בבית הספר כי המנהלת לא מסתדרת עם אף אחד. מגיע פסיכולוג בערך פעם בחודש לשעתיים, חותם על מסמכים והולך. הוא לא נפגש עם ילדים", סיפר נ'. "בית הספר זקוק לזה. יש ילדים מבתים לא קלים, עם בעיות רגשיות, שעברו טראומות בחייהם. לא מעט ילדים צריכים את תמיכת היועצת. פעמים רבות גם המורים צריכים להתייעץ עם מישהו בכל מיני בעיות, והשנה לא היה עם מי לדבר. כששאלנו אותה 'מה עם היועצת?' היא אמרה 'אני היועצת. מה שצריך תפנו אליי'".

סביבת המנהלת: "טענות שקריות"

סוגיה נוספת שמעלים ההורים היא שילוב ילדי מהגרים מאפריקה בבית הספר, או ליתר דיוק היעדר שילובם. ההורים טוענים כי מספרם של תלמידים אלו גדל בכל שנה מבלי שתימצא להם תכנית חינוכית התואמת את מוצאם. "רוב היום הילדים האלה מסתובבים בחוץ", סיפרה ג'. "המורים לא קיבלו הכנה להתמודד עם קשיי השפה והתלמידים לא קיבלו הסברים על השוני, ויש המון התנכלויות. הם מפריעים בשיעור כי הם לא מבינים את השפה. ילד שלא מבין עברית, שלא יכול לכתוב את הדברים, אמורים להקצות לו עוד מורה או סייעת או הקבצות שיעזרו להם. אי אפשר להשתלט עליהם כשיש 35 תלמידים בכיתה. הם כל הזמן רבים".

בסביבת מנהלת בית הספר טוענים כי מדובר בטענות שקריות ובהכפשות אישיות. לטענתם, מנהלת בית הספר לא פיטרה את המורים, אלא לא חידשה איתם את ההעסקה כפי שמותר לה לעשות במקרה של מורים צעירים הנמצאים במערכת עד שלוש שנים. במקרים אחרים הועברו מורים לבתי ספר אחרים מתוקף סמכותה ובהתאם לנהלי משרד החינוך. עוד נטען כי התלמידים אוהבים את בית הספר ואת המנהלת, וכי היא מעניקה להם אוזן קשבת בכל עת. בנוגע לטענות שהושמעו על היעדר יועצת חינוכית בשנה החולפת ופיטורי זו הקודמת, טוענים מקורבים למנהלת כי הדבר לא נעשה בשליטתה. באשר לטענה על אי-שילובם של ילדי מהגרים בבית הספר נטען כי אין הדבר נכון וכי כל טענה דומה נשמעת כמו דברי גזענות ורוע לב. עוד סיפרו בקרבתה של המנהלת כי היא אכן נהגה לעשן בחדרה, ומורים נוספים היו מעשנים גם כן בחדרה מאחר שאין פינת עישון בבית הספר, אולם לאחרונה היא נגמלה מהרגל עישון הסיגריות.

ממשרד החינוך נמסר: "טענות ההורים הועברו לבדיקתה של המפקחת על בית הספר מטעם משרד החינוך".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • בתי ספר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully